Przedszkole to niezwykle ważny etap w rozwoju Twojego dziecka, w końcu to w nim maluch rozwija się pod kątem społecznym, artystycznym i motorycznym. Nic więc dziwnego, że wybór przedszkola jest dla Rodziców przełomowym i ważnym krokiem – zwłaszcza gdy Ci stoją przed wyborem placówki publicznej, alternatywnej i prywatnej.
W odniesieniu do wszystkich tych typów powstało wiele (często krzywdzących) mitów, które wprowadzają w błąd i tworzą stereotypy. Czy słusznie? Jakie właściwie są typy i rodzaje przedszkoli? Czym się one różnią i która z tych placówek będzie najlepszym wyborem?
Spis treści
ToggleZacznijmy od podstawowego podziału, który obowiązuje w naszym kraju. Wybierając przedszkole dla swojej pociechy, musisz bowiem poznać nomenklaturę placówek, która wiele mówi o sposobie prowadzenia zajęć. Podzielić je można zarówno na popularne przedszkole publiczne, jak i przedszkole płatne — prywatne oraz alternatywne placówki, które stanowią szeroką grupę — m.in. przedszkole Montessori (dające dzieciom ogromną przestrzeń do kreatywnych zabaw), waldorfskie, IB, leśne, skandynawskie, steinerowskie. Ich podstawową różnicą jest fakt stosowania innowatorskich programów nauczania.
Słowo alternatywne odnosi się do alternatywnych metod. Tak oto przykładowo – wspomniane już przedszkole skandynawskie polega na tym, że w myśl panujących reguł wychowuje się dzieci bez drzwi i bez ścian – tj. w stałym kontakcie z naturą.
Są to bezpłatne przedszkola, opłacane z naszych podatków. Proces rekrutacji obowiązuje dzieci od 3. roku życia, a obowiązek edukacji przedszkolnej nałożony jest na dzieci w wieku 6 lat.
Od lat mówi się o tym, że w polskich przedszkolach jest tzw. przeludnienie. Wynika to z faktu, że w niektórych placówkach grupy liczą sobie nawet 25 maluszków. Dlaczego jest to wadą? Opieka nad tak dużymi grupami jest niezwykle trudna, a opiekunom ciężko jest skoncentrować się na ich specyficznych umiejętnościach i pasjach maluszków. Temat liczebności i wynikających z nich zasobów to temat gorących dyskusji, które od lat podejmowane są przez MEN (oraz przez rodziców, którzy mają ogromne trudności z zapisaniem maluszka do placówki publicznej).
Dodatkowo przedszkola te są zazwyczaj finansowane z budżetu państwa lub z budżetu lokalnego, co może skutkować ograniczonymi zasobami finansowymi na nowoczesne pomoce dydaktyczne czy dodatkowe zajęcia. Również, ze względu na te regulacje i standardy narzucone przez system, programy przedszkola mogą być mniej elastyczne, co ma szczególnie duże znaczenie dla przedszkolaków z ograniczeniami rozwojowymi lub niepełnosprawnościami.
Przedszkole prywatne – nazywane również przedszkolem niepublicznym. Przyjmują dzieci już w wieku 2.5 lat (a czasem nawet młodsze). W odróżnieniu od przedszkoli publicznych, które są finansowane z budżetu państwa lub samorządów lokalnych, przedszkola prywatne utrzymywane są głównie z czesnego, płaconego przez rodziców.
Placówki proponują podobny zakres usług edukacyjnych co przedszkola publiczne, tj. zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, emocjonalne, motoryczne i poznawcze dzieci. Warto jednak podkreślić, że przedszkola prywatne mogą różnić się podejściem do edukacji, programem nauczania oraz dodatkowymi zajęciami. Często oferują bardziej zindywidualizowany program nauczania, organizując mniejsze grupy i lepsze proporcje liczby nauczycieli do dzieci (co oczywiście może skutkować bardziej szczegółową opieką i edukacją).
Twoje dziecko musi czuć się bezpiecznie. Oznacza to, że zaangażowana kadra nauczycielska musi dostarczać nie tylko kreatywnych, ale i bezpiecznych bodźców, które będą rozwijać malucha w poprawny sposób. Bardzo często to właśnie w placówkach prywatnych znajdziesz szerszą kadrę specjalistów, którzy na co dzień zajmują się np. sensoryką dziecięcą. Placówka także oferuje stały nadzór psychologa, logopedy i rehabilitanta, którzy pełnią pieczę nad prawidłowym rozwojem malca. W przedszkolach alternatywnych znajdują się także specjaliści z danej metody. Ponadto placówka prywatna oferuje szereg innowacyjnych metod edukacyjnych i doskonale wyposażone sale, które ułatwiają proces rozwoju.
Metoda edukacyjna skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, opracowana przez włoską lekarkę Marię Montessori. Kluczowe znaczenie w tej metodologii ma środowisko edukacyjne, które obejmuje zarówno odpowiednio dobrane materiały dydaktyczne, jak i nauczycieli, którzy to środowisko kształtują. Metoda ta kładzie silny nacisk na aspekty środowiskowe, co sprzyja skutecznemu procesowi uczenia i rozwoju [1].
Metodologia Montessori, opracowana przez Marię Montessori, koncentruje się na indywidualnym podejściu do każdego dziecka, pozwalając mu na ogrom samodzielności i eksplorację świata we własnym zakresie. Przedszkola Montessori są zaprojektowane tak, aby wspierać naturalną ciekawość i chęć do nauki, jednocześnie oferując specjalnie, przyjazne środowisko, w którym dzieci mogą samodzielnie wybierać materiały edukacyjne. Nauczyciele w tych placówkach pełnią rolę przewodników i obserwatorów, oczywiście wspierając rozwój dziecka, ale i nie narzucając im kierunku działań.
W przedszkolach dzieci są zachęcane do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, co sprzyja budowaniu silnej osobowości i konkretnych zdolności adaptacyjnych. Ostatecznie jest to przyjazne środowisko, które pozwala na swobodną eksplorację, co pomaga dzieciom rozwijać własne zainteresowania i pasje.
Edukacja Montessori promuje również rozwój emocjonalny i społeczny. To dzięki niej dzieci uczą się współpracy, dzielenia się i empatii w codziennych interakcjach z innymi dziećmi. W ten sposób naturalne sytuacje wspierają równie naturalne reakcje i swobodne budowanie pierwszych przyjaźni. Dzieci więc samodzielne dobierają sobie znajomych i uczą się umiejętności społecznych poprzez wzajemną obserwację.
Pierwsze placówki Waldorfskie zostały otwarte w Stuttgarcie (Niemcy) w roku 1919. Założycielem był Emil Molt, który zarządzał fabryką papierosów Waldorf-Astoria i postanowił stworzyć szkołę dla dzieci swoich pracowników. Odpowiedzialność za jej kierowanie, zwłaszcza w aspektach pedagogicznych i dydaktycznych, powierzona została Rudolfowi Steinerowi.
Przedszkola Waldorfskie opierają się na filozofii edukacyjnej, która podkreśla holistyczne podejście do rozwoju dziecka. Ich celem jest wspieranie fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego i duchowego wzrostu dzieci przez nieco “sztuczne” zanurzenie ich w kreatywnym i wspierającym środowisku.
Podejście to cieszy się bardzo dużą popularnością i uznaniem w kręgach nie tylko pedagogów, ale i psychologów oraz rodziców. To poparcie wynika z uniwersalizmu — metoda Waldorfska kładzie nacisk na harmonijny rozwój wszystkich aspektów osobowości dziecka.
Dzieci angażują się w różnorodne działania artystyczne, tj. rysunek, malowanie, muzyka czy teatr, co sprzyja rozwojowi ich kreatywności i wyobraźni. Ponadto pedagodzy przykładają dużą wartość do pracy zespołowej i społecznościowej, co uczy dzieci współpracy i budowania zdrowych relacji interpersonalnych.
W przedszkolach Waldorfskich nie stosuje się tradycyjnych ocen, dzięki czemu metoda ta zmniejsza stres i presję związaną z konkurującym środowiskiem edukacyjnym. Dzieci mają możliwość nauki i eksploracji w swoim własnym tempie, bez porównywania i “ścigania się” o wyniki, co jest korzystne dla ich naturalnego rozwoju i samopoczucia.
Przedszkole leśne to innowacyjna forma edukacji, która promuje rozwój konkretnych umiejętności, tj. kreatywność, samodzielność i krytyczne myślenie. Ta koncepcja wychowania dzieci w bliskim kontakcie z przyrodą zaczęła zyskiwać na popularności w Polsce w latach dwudziestych XX wieku. Nieco wcześniej, dr Maria Montessori, która objęła funkcję dyrektora instytucji dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, wprowadziła rewolucyjne metody w „Domu Dziecięcym” we Włoszech. To właśnie to podejście stało się główną motywacją do stworzenia przedszkola leśnego. Z założenia te placówki edukacyjne działają głównie w naturalnym środowisku leśnym, parku lub innym zielonym obszarze, minimalizując czas spędzany w tradycyjnych zamkniętych salach lekcyjnych.
Przedszkola leśne charakteryzują się:
Dzieci w przedszkolu leśnym spędzają większość czasu na zewnątrz, eksplorując i ucząc się w naturalnym środowisku. To pozwala im na bezpośredni kontakt z przyrodą, na budowanie naturalnej ciekawości do świata, ale także wprowadzenie aktywności w towarzystwie natury. Pedagodzy wyznają naukę przez zabawę — tj. warsztaty i ćwiczenia na świeżym powietrzu, wykorzystując w nauce piękno otoczenia i odchodząc tym samym od “klasycznej” formy edukacji w sali, z podręcznikami i tradycyjnymi materiałami edukacyjnymi.
Przedszkole integracyjne łączy w jednej grupie edukacyjnej dzieci niepełnosprawne oraz zdrowe. Celem takiego podejścia jest promowanie inkluzji, równości oraz wzajemnego szacunku poprzez wspólną edukację i zabawę. Pedagodzy kładą więc duży nacisk na indywidualne podejście do każdego dziecka, dostosowując metody nauczania i wsparcie tak, aby spełniały one specyficzne potrzeby wszystkich uczniów.
Taka forma edukacji ma na celu zapewnić równe szanse rozwojowe każdemu dziecku, niezależnie od jego indywidualnych ograniczeń czy możliwości. Integracja ta promuje wzajemne zrozumienie, tolerancję i współpracę między dziećmi, stwarzając warunki, w których każdy maluch może liczyć na środowisko:
Przedszkola językowe oferują programy nauczania prowadzone w jednym (lub więcej) języku obcym. Ich celem jest możliwie jak najwcześniejsze wprowadzenie dzieci w świat języków, np. poprzez immersyjne metody nauczania. Metoda ta wykorzystuje “nowy” język we wszystkich codziennych aktywnościach i interakcjach, dzięki czemu maluszki mają możliwość naturalnego przyswajania nowego języka. Przedszkola językowe często integrują również elementy kulturowe związane z nauczanych językami.
Kluczowym elementem przedszkoli językowych jest stworzenie dwujęzycznego środowiska, w którym dziecko poznaje świat przez pryzmat nie tylko języka polskiego. Nauczanie odbywa się poprzez m.in. codzienną zabawę, piosenki, gry, projekty grupowe i “zwykłe” aktywności, które są prowadzone w języku docelowym. Cały proces nauki jest więc całkowicie naturalny i swobodny, dlatego też maluch może koncentrować się na rozwoju.
W takim innowacyjnym modelu wszystkie rutynowe działania, zabawy, instrukcje oraz interakcje między nauczycielami a uczniami odbywają się w języku docelowym — np. w języku angielskim. To sprawia, że dzieci przyswajają drugi język w sposób naturalny i spontaniczny, tak, jak uczyły się języka polskiego. Efektem jest nie tylko płynność w nowym języku, ale także zrozumienie form komunikacyjnych.
Dzieci uczęszczające do przedszkoli językowych zyskują możliwość wczesnego przyswajania języka obcego, co jest korzystne dla ich rozwoju językowego i poznawczego. Immersja językowa od najmłodszych lat pozwala na osiągnięcie wysokiego poziomu biegłości językowej, co może przyczyniać się do lepszej umiejętności rozwiązywania problemów oraz większej elastyczności umysłowej.
Przedszkola językowe często integrują kulturę i zwyczaje związane z nauczanych języków obcych, co pozwala dzieciom nie tylko uczyć się języka, ale także zrozumieć i docenić różnorodność kulturową. Nowy język otwiera więc dziecko na nową kulturę, przy okazji wzbudzając zainteresowanie światem.
Przedszkole wspierające edukację i rozwój dzieci niepełnosprawnych, które pomimo trudności mogą rozpoczynać naukę i proces usamodzielniania się. Placówki te wyróżniają się mniejszymi grupami (5-6 dzieci) oraz wykwalifikowaną kadrą, która ma doświadczenie w pracy z dziećmi z ograniczeniami poznawczymi lub motorycznymi. Ze względu na te ograniczenia, przedszkola specjalne przyjmują zarówno młodsze (np. 2,5-letnie), jak i starsze dzieci, które wymagają wsparcia w obrębie rozwoju emocjonalnego, społecznego, fizycznego itd. Maluchy mogą mieć zarówno niepełnosprawności intelektualne, jak i ruchowe, sensoryczne (wzrokowe lub słuchowe). W grupach znajdują się więc dzieci z np. zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub ze zdiagnozowanym Aspergerem.
Ze względu na ograniczenia ruchowe i rozwojowe programy nauczania muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Ta elastyczność oraz wykorzystywanie różnorodnych metod edukacyjnych maksymalizuje wsparcie rozwojowe, buduje bezpieczne środowisko i umożliwia efektywną edukację.
Dlatego też rodzice decydujący się na przedszkole specjalne dla swojego dziecka muszą rozważyć wszystkie aspekty, tak, aby maksymalnie wspierać rozwój swojego dziecka, jednocześnie minimalizując potencjalne trudności.
Przedszkole sportowe kładzie szczególny nacisk nie tylko na edukację fizyczną, ale także na rozwój motoryczny dzieci. W takiej placówce program nauczania jest dostosowany do różnorodnych aktywności fizycznych, mających na celu nie tylko poprawę kondycji fizycznej, ale również wspieranie zdrowego rozwoju psychicznego i emocjonalnego. W placówce tej dzieci uczestniczą w codziennych zajęciach sportowych, które mogą obejmować gimnastykę, gry zespołowe, lekkoatletykę czy pływanie. Ponadto nauczyciele i instruktorzy zazwyczaj mają specjalistyczne szkolenie z zakresu edukacji fizycznej i sportu dziecięcego, co pozwala na bezpieczny i sprawny rozwój motoryczny.
Zajęcia sportowe są różnorodne i dostosowane do wieku oraz możliwości rozwojowych dzieci, a ich zakres pozwala kształtować hobby w kierunku wielu, różnych dyscyplin. Te najpopularniejsze to:
Dodatkowo programy te mogą zawierać zabawy ruchowe, taniec i gry zespołowe, które uczą dzieci pracy w grupie i rozwijają ich umiejętności społeczne.
Nauczyciele i trenerzy w przedszkolach sportowych pełnią kluczową rolę, nie tylko jako instruktorzy, ale także jako mentorzy, autorytety i modele do naśladowania. Dlatego też często w placówkach zatrudnieni są doświadczeni sportowcy, którzy mogą zaszczepić w dzieciach konkretne wartości (np. gry fair play). Ponadto nauczyciele i trenerzy są odpowiedzialni za tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska, w którym każde dziecko może rozwijać swoje umiejętności (i przy okazji budować pewność siebie poprzez sportowe sukcesy i porażki).
Ważne zatem jest, aby przedszkola sportowe równoważyły rozwój sportowy z zachowaniem zdrowej atmosfery, w której priorytetem jest zabawa, nauka i osobisty rozwój dziecka — bez tworzenia presji i sztywnych wytycznych, nastawionych na wynik.
Przedszkole przydomowe tworzone jest w prywatnym domu, dlatego też placówki te wyróżniają się mniejszym metrażem i tym samym — mniejszymi grupami. Kameralna atmosfera sprzyja lepszemu dostosowaniu do indywidualnych potrzeb dzieci, dlatego też ten typ przedszkola cieszy się dużym zainteresowaniem wśród rodziców. Co ważne — przedszkola przydomowe oferują podobny zakres zajęć edukacyjnych co standardowe przedszkola, tj. edukują poprzez zabawę i przygotowują malucha do kontynuowania edukacji w środowisku szkolnym.
Program edukacyjny w przedszkolach przydomowych, ze względu na prywatny charakter, jest często dostosowany do indywidualnych potrzeb i zainteresowań dzieci. Zajęcia mogą więc obejmować zarówno podstawy nauki czytania i pisania, jak i zgłębiają terminy związane z matematyką, kreatywnością i ruchem. Niektóre programy mogą ponadto włączać elementy edukacji ekologicznej i zajęcia z języków obcych.
Przedszkola ekologiczne to odpowiedź na trendy skandynawskie. Placówki tego typu kładą szczególny nacisk na edukację środowiskową oraz promowanie zrównoważonego rozwoju, wpajać dzieciom szacunek i troskę o faunę oraz florę.
Program dydaktyczny w przedszkolach ekologicznych jest zorientowany na edukację środowiskową, promowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie świadomości ekologicznej. To oczywiście nie zastępuje “tradycyjnej” nauki przedszkolnej, która uzupełniana jest wiedzą dot. recyklingu i ochrony zasobów naturalnych. Programy te są często interdyscyplinarne, łącząc elementy nauk przyrodniczych, matematyki, sztuki i literatury.
Przedszkola artystyczne to placówki edukacyjne, które skupiają się na rozwijaniu zdolności artystycznych dzieci, tj. muzyka, taniec, malarstwo, rzeźba, czy teatr. W takich przedszkolach program nauczania jest często zintegrowany z szeroko pojętą sztuką, dzięki czemu dodatkowo zgłębiają tematykę związaną z artyzmem i kreatywnością. Przedszkola artystyczne mogą oferować specjalistyczne warsztaty i dedykowane zajęcia, które prowadzone są przez doświadczonych artystów lub nauczycieli sztuki. Często też organizowane są: wystawy, przedstawienia i inne wydarzenia kulturalne, które angażują dzieci w aktywne tworzenie i docenianie sztuki. Wszystko to dostosowane jest do wieku i dotychczasowej wiedzy maluszków.
Edukacja artystyczna odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci. Nacisk na kreatywność i wiedzę techniczną pozwala sukcesywnie rozwijać dwie półkule, przy okazji wspierając:
Indywidualne podejście w edukacji artystycznej pozwala na dokładniejsze zrozumienie i rozwijanie jego unikalnych zdolności, z jednoczesnym naciskiem na konkretne umiejętności. Ta metoda nauczania pomaga dziecku czuć się docenionym i wspieranym w swoich zainteresowaniach, jednocześnie rozwijając kreatywność i pogłębiając naturalny talent.
Aktywności artystyczne, takie jak rysowanie czy modelowanie, są doskonałym sposobem na rozwijanie zdolności manualnych oraz koordynacji ruchowej dzieci. Wsparcie w tych obszarach pozwala nie tylko na większą precyzję ruchu, ale także na rozwijanie drobnej motoryki, która przyda się np. w szkole, podczas nauki pisania.
Przedszkola przyzakładowe to placówki edukacyjne i opiekuńcze dla dzieci, które są zorganizowane (i zwykle finansowane) przez konkretne przedsiębiorstwa i zakłady pracy. Są one zlokalizowane blisko lub na terenie danej firmy, co ma na celu ułatwienie rodzicom, pracującym w danej firmie, godzenie obowiązków zawodowych z rodzicielskimi. Ich ogromną zaletą jest nie tylko dostępność, ale także komfort (rodzice czują się spokojniej z myślą, że ich maluch jest blisko) oraz wsparcie, którego nie otrzymają opiekunowie klasycznych placówek.
Programy w przedszkolach przyzakładowych zazwyczaj są bliźniacze do tych, proponowanych w placówkach publicznych. Ich celem jest dostosować program do różnych grup wiekowych, z jednoczesną realizacją wytycznych MEN. Dzieci więc mogą liczyć na zajęcia z np. przyrody, matematyki, języków obcych czy sztuki. Przedszkola te mogą również organizować specjalne warsztaty, wydarzenia okolicznościowe i wycieczki, które wzbogacają doświadczenia edukacyjne dzieci, jednocześnie proponując zajęcia dodatkowe w mniej standardowych godzinach (dostosowanych do nieregularnych godzina pracy rodziców).
Przedszkola religijne to placówki, które oprócz standardowego programu nauczania przedszkolnego oferują również edukację związaną z konkretną religią lub z systemem wierzeń. Dlatego też oprócz realizowania standardowego programu, nauczyciele tworzą dodatkowe zajęcia, które obejmują: naukę modlitw, historii i tradycji danej wiary. Ponadto dzieci mogą uczestniczyć w specjalnych ceremoniach i obchodach religijnych, poznając ich historię od najmłodszych lat. Co ważne — edukacja religijna w takich placówkach ma na celu nie tylko przekazanie wiedzy o religii, ale także kształtowanie postaw i zachowań zgodnych z wartościami religijnymi. Często więc placówki wybierane są przez rodziców wierzących, którym zależy na przekazywaniu konkretnej tradycji.
Nauczyciele i opiekunowie w przedszkolach religijnych pełnią wyjątkową i ważną rolę autorytetów, którzy przekazują konkretne wartości i zasady, zgodne z daną religią.
Ich zadaniem jest nie tylko nauczanie podstawowych umiejętności, jak czytanie czy pisanie, ale również przekazywanie wiedzy na temat tradycji, obrzędów i nauczania moralnego danej religii. Metody te muszą być dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Ponadto, nauczyciele i opiekunowie w przedszkolach religijnych pełnią rolę modeli do naśladowania, demonstrując w praktyce życiowe postawy zgodne z etyką i moralnością, co nakłada na nich dużą odpowiedzialność.
Przedszkola międzynarodowe to placówki edukacyjne, które kierują swoją ofertę głównie do rodzin wielokulturowych (choć oczywiście są otwarte dla wszystkich). Cechą charakterystyczną takich przedszkoli jest międzynarodowy program nauczania, który zazwyczaj jest dostosowany do globalnych standardów edukacyjnych, takich jak International Baccalaureate (IB) lub brytyjski Early Years Foundation Stage (EYFS). Co ważne — w przedszkolach międzynarodowych nauczanie odbywa się zazwyczaj w języku ojczystym, któremu towarzyszą inne języki, takie jak francuski, niemiecki czy hiszpański. W ten sposób dzieci mają możliwość nauczenia się i interakcji z rówieśnikami z różnych kultur, co sprzyja rozwojowi tolerancji, otwartości i zrozumienia międzykulturowego.
Codzienne zajęcia są projektowane tak, aby stymulować rozwój:
W ramach zajęć dzieci mogą uczestniczyć w różnorodnych aktywnościach, takich jak zajęcia artystyczne (malarstwo, muzyka, taniec), nauka przyrody przez zabawę oraz zajęcia z matematyki i czytelnictwa. Dodatkowo dużą rolę odgrywa edukacja kulturalna i międzykulturowa, która uczy szacunku dla inności i odmiennych tradycji oraz historii.
Placówki te są miejscem, gdzie dzieci mogą czuć się akceptowane i rozumiane, mimo częstych przeprowadzek i zmian. Rodzicom przedszkola międzynarodowe dają pewność, że ich dzieci otrzymają wysokiej jakości edukację i będą przygotowane do dalszej edukacji — bez ograniczeń językowych.
Wybór placówki jest niezwykle ważny — nie tylko dla rodziców, ale także dla dzieci, które powinny otrzymać jak najlepsze wsparcie rozwojowe. Warto więc w tym procesie nie działać pod wpływem emocji (lub na tzw. ostatnią chwilą), które zwykle bywają zwodnicze. Zdecydowanie lepiej jest kierować się konkretnymi czynnikami, które pozwolą wytypować najbezpieczniejsze, najbardziej profesjonalne i najlepiej dopasowane pod kątem wartości placówki. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Jeden z najważniejszych i nierzadko decydujących czynników. W wyborze należy podliczyć nie tylko miesięczne opłaty, ale także koszty dodatkowe takie jak wyżywienie, wycieczki czy specjalne zajęcia, a także dostępność dofinansowania lub zniżek.
Idealne przedszkole powinno być łatwo dostępne z domu lub miejsca pracy, tak, aby usprawnić cały proces organizacji. Warto też zwrócić uwagę na dostępność komunikacji miejskiej, bezpieczeństwo okolicy, w której znajduje się przedszkole, oraz parkingi.
Odpowiedz sobie na pytania:
W ten sposób ocenisz czy filozofia edukacyjna przedszkola jest zgodna z wartościami i Twoimi oczekiwaniami.
Podział wiekowy w grupie i proporcje liczby opiekunów do dzieci mają istotny wpływ na jakość opieki i nauczania. Sprawdź, w jaki sposób tworzone są grupy — zarówno pod kątem wieku, jak i liczebności. Mniejsze grupy zazwyczaj proponują bardziej indywidualne podejście do każdego dziecka i jednocześnie zapewniają lepsze monitorowanie zachodzących postępów.
Sprawdź, jakimi przyborami, jakim sprzętem i jakimi materiałami dysponuje przedszkole. Dobre wyposażenie przedszkola to m.in. materiały dydaktyczne, zabawki i sprzęt sportowy, który jest istotny dla wszechstronnego rozwoju oraz bezpieczeństwa dzieci. Sprawdź także, czy placówka spełnia wymagania sal przedszkolnych.
Poznaj opinie innych rodziców i rekomendacje, które mogą być wiarygodnym i cennym źródłem informacji o przedszkolu. Sprawdź grupy na social mediach, porozmawiaj z rodzicami na zebraniach, udaj się na dni otwarte.
Wybór odpowiedniego przedszkola dla dziecka to bez wątpienia jedna z pierwszych ważnych decyzji edukacyjnych, które muszą podjąć rodzice. Warto więc jeszcze przed rozpoczęciem procesu rekrutacyjnego stworzyć plan działania — począwszy od zapoznania się z lokalnymi, bliskimi placówkami, przez poznanie różnych metod edukacyjnych, aż po poznanie opinii innych rodziców.
Dostępne opcje przedszkoli — czy to publiczne, prywatne, międzynarodowe, religijne, czy alternatywne — mają swoje unikalne zalety, ale także wyzwania, które mogą być decydujące w procesie decyzyjnym. Przedszkola publiczne zwykle oferują solidną edukację podstawową i są finansowo dostępne, podczas gdy prywatne przedszkola mogą oferować bardziej zindywidualizowane podejście do edukacji i często dysponują lepszymi zasobami. To oczywiście duże uogólnienie, dlatego zawsze zapoznaj się z konkretnymi placówkami i ich programami edukacyjnymi — nie idź na skróty.
Każde dziecko jest inne i ma różne potrzeby, zarówno w zakresie stylu uczenia się, jak i zainteresowań. Nie ma więc uniwersalnych placówek i zupełnie naturalne jest, że nie wszystkie spełnią stawiane przez Ciebie wymagania. Przykładowo więc dzieci, które są szczególnie aktywne, mogą lepiej prosperować w przedszkolach z bogatym programem aktywności fizycznych, podczas gdy dzieci kreatywne mogą czerpać korzyści z przedszkola z silnym naciskiem na sztukę.
[1]Szlaużys, J. (2019). Leśne przedszkole jako alternatywna forma wczesnej edukacji. In Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (No. 2 (12), pp. 94-107). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
[2] Nitecka-Walerych, A. (2019). Leśne przedszkola–odpowiedź edukacji na potrzeby dzieci. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 28, 229-239.
[3] Agnieszka Guzik, Pedagogika Marii Montessori – propozycja dla współczesnej edukacji szkolnej, [w:] Anna Janus-Sitarz (red.), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków: Tow. autorów i wydawców prac nauk. UNIVERSITAS, 2010, ISBN 978-83-242-1210-1, OCLC 708740928.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać