Cześć,
jakie są zalety i wady przedszkoli, w których nie ma w ogóle podziału wiekowego? Czy przedszkole to takie „przedłużenie” żłobka? Dziecko będzie najedzone, wyspane, zaopiekowane, ale nie ma żadnych celów edukacyjnych? Obiło mi się o uszy, że w przedszkolu realizuje się już zajęcia (w formie zabawy). Zastanawiam się, jak na takich zorganizowanych zajęciach odnajdzie się 3-latek i 6-latek?
IwonaSpis treści
ToggleOdpowiedź Redakcji:
Przedszkola są placówkami opiekuńczo-edukacyjnymi. Utożsamianie ich ze żłobkiem jest sporym błędem. Tak jak Pani wspomniała — oddziały przedszkolne nastawione są na edukację i naukę nowych umiejętności. Mowa tu o m.in. koordynacji ruchowej, empatii, rozróżnianiu kształtów, a następnie — budowaniu pełnych zdań i pisaniu pierwszych literek. Większość zajęć bazuje na zabawie i konkretnych materiałach edukacyjnych, dostosowanych do potrzeb i możliwości maluszków. Z tego też względu Ministerstwo Edukacji wprowadziło tzw. obowiązek przedszkolny. Dotyczy on wszystkich dzieci w wieku 6 lat, które w ten sposób przygotowują się do trybu szkolnego.
Tworzenie grup mieszanych to jeden z najczęstszych tematów, podejmowanych przez pedagogów i rodziców. Prawdą bowiem jest, że rozwiązanie to ma równie dużo wad, co zalet. Ostatecznie wiele zależy od przygotowania placówki, planu realizowania programu edukacyjnego i przygotowania kadry. Największą zaletą łączenia grup jest budowanie przyjaznej atmosfery, w której dzieci mogą sobie wzajemnie pomagać i uczyć się od starszych przedszkolaków. Największą wadą jest tworzenie zbyt zróżnicowanego środowiska, które nie skupia się na indywidualnych, rozwojowych potrzebach. Nie oznacza to oczywiście, że taka sytuacja będzie miała miejsc w placówce Pani pociechy. Niemniej jednak warto porozmawiać z dyrekcją o swoich obiekcjach, zapytać o pomysły i konkretne metody edukacyjne. Istnieje szansa, że doświadczenie kadry oraz sposób organizacji zajęć przyniesie wiele korzyści dla syna lub córki.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać