Książka „Wszystkie dzieci są zdolne” autorstwa Gerarda Hüthera i Uli Hausera to wyjątkowa pozycja, która zmienia sposób myślenia na temat wychowania dzieci. Autorzy przedstawiają swoją teorię, że każde dziecko ma nieograniczone zdolności do nauki i rozwoju, a naszym zadaniem jako rodziców jest stworzenie warunków do ich rozwijania. Każdy z nas na pewno wiele razy zastanawiał się czy jego potencjał będąc dzieckiem zostały w pełni wykorzystany. Czy jeśli nasi rodzice popchnęliby nas w innym kierunku czy bylibyśmy w miejscu, w którym aktualnie jesteśmy? To ważne pytania, które poruszyli autorzy książki.
Hüther i Hauser już na początku książki zwracają uwagę na system edukacyjny w szkołach, który koncentruje się tylko na przekazywaniu wiedzy oraz wynikach. Podchodzi zero – jedynkowo do indywidualnych zdolności ucznia oraz potencjału, który skrywa. Liczy się wysoka średnia na świadectwie oraz dodatkowe punkty. Zdecydowanie w obecnych czasach pozycja dzieci nie zachwyca, nadprogramowe zajęcia oraz stres z tym związany negatywnie wpływa na samopoczucie oraz komfort rozwoju naszych pociech. Autorzy książki kierują się jedną zasadą: należy wyzbyć się uprzedzeń do podziału dzieci na te ’bardziej uzdolnione i te mniej uzdolnione’. Posługując się licznymi badaniami wskazują, że każde dziecko jest na swój sposób zdolne. Jednak szufladkowanie oraz nadawanie mu etykiet ogranicza jego możliwości rozwojowe.
Jak odkryć naturalny talent dziecka? Trzeba pozwolić mu na własne błędy, uczenie się po swojemu oraz zbieranie doświadczeń. My rodzice zaangażowani emocjonalnie w cały proces zauważymy w czym nasze dziecko jest dobre, do czego przejawia zapał, a czym interesuje się mniej. Hüther i Hauser dużo miejsca poświęcają na analizę wczesnego życia człowieka, od okresu prenatalnego. Dziecko od początku jest otwarte na świat, a wraz z wiekiem rodzice i otoczenie zamykają go na możliwości, planując za niego przyszłość.
Książka „Wszystkie dzieci są zdolne” to zbiór przemyśleń na temat współczesnego systemu edukacji oraz wychowania dzieci. Nie znajdziecie w niej wytycznych, co zrobić, aby odkryć zdolności dziecka, ponieważ tak na prawdę nie ma jasno wyznaczonej do tego drogi. Obserwacja i otwartość na autonomię pociechy to klucz do sukcesu. Autorzy przekonują, że każde dziecko posiada niepowtarzalne umiejętności i talenty, które warto pielęgnować i rozwijać, zamiast wymuszać na nim standardy narzucone przez społeczeństwo. Gerald Hüther i Uli Hauser zachęcają do zwracania większej uwagi na potrzeby emocjonalne i duchowe dziecka, a nie tylko na wyniki w nauce i osiągnięcia. Książkę gorąco polecam ze względu na poruszony temat, który moim zdaniem w obecnych czasach podmiatany jest pod dywan.
Ocena: 8/10
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać