Przyczyną kontrowersji i skrajnych emocji podczas rekrutacji przedszkolnej jest dynamiczność i niejasność wielu przepisów. Rodzice i opiekunowie kandydatów nierzadko „rwą włosy z głowy”, zastanawiając się nad aktualnością danych zapisów, związanych z m.in. dokumentacją, datami czy publikacją listy przyjętych dzieci. W ich głowach pojawiają się więc pytania o słuszność niektórych kryteriów oraz o nadrzędności zapisów w ustawach. Bo kto, w ujęciu prawnym, może ustalać ostateczne zasady rekrutacji do przedszkoli?
Najważniejsze są kryteria ustawowe, które stoją wyżej niż inne kryteria określone przez np. dyrektora przedszkola. Dlatego też odpowiedzialność spoczywa na organach edukacyjnych, a proces rekrutacji regulowany jest przez odpowiednie przepisy prawne. W Polsce system edukacyjny jest zarządzany poprzez Ministerstwo Edukacji, a w dalszej kolejności przez lokalne samorządy, które uwzględniają specyficzne potrzeby i warunki w danym regionie. Na końcu tego łańcucha są decyzje dyrektora przedszkola.
Obecnie w Polsce głównym kryterium są tzw. punkty rekrutacyjne (a nie kolejność zgłoszeń), które przyznaje się za konkretne sytuacje rodzinne/majątkowe/zdrowotne. W pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego pierwszeństwo ma:
Do ogłoszenia listy dzieci przyjętych dochodzi, gdy placówka zapozna się z wszystkimi, terminowymi wnioskami.
Dokładne warunki i zasady rekrutacji do przedszkoli ustala prawo oświatowe. Mowa tu o m.in. art. 131. – Rekrutacji do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych lub publicznych innych form wychowania przedszkolnego (Dz.U.2023.900 t.j.), w której znaleźć można m.in. wspomniane, powyższe kryteria oraz zasady przyznawania punktów w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego.
Proces ustalania kryteriów ma zarówno charakter lokalny (tj. z uwzględnieniem lokalnych potrzeb społecznych), jak i regionalny czy krajowy.
Zarówno czynniki społeczne, jak i ekonomiczne czy demograficzne mają kluczowe znaczenie dla ustalania kryteriów. Najważniejszym z nich jest pojemność placówek i dostępność miejsc. W Polsce od lat Ministerstwo boryka się z tym problemem, szukając optymalnego rozwiązania, które zapewni wszystkim kandydatom wolne miejsca. To z kolei umożliwi rodzicom podjęcie pracy zarobkowej, co ma niemały wpływ na całą ekonomię.
Oprócz tego — czynniki wpływające na rekrutację do oddziałów przedszkolnych (i oddziałów przedszkolnych w szkołach) są:
Tak. Wiele placówek bardzo chętnie słucha potrzeb rodziców i pedagogów. Dlatego też na mocy rad pedagogicznych, rady rodziców (te najczęściej mają miejsce w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych) i zebrań tworzone są np. przepisy rekrutacji głównej i rekrutacji uzupełniającej. Dodatkowo bardzo często przeprowadzane są konsultacje publiczne, a także ankiety, które promują konkretne kryteria rekrutacji.
Różne kryteria rekrutacyjne pociągają za sobą zarówno zalety, jak i wady. Wśród głównych zalet warto wymienić elastyczność i możliwość dostosowywania pod różne potrzeby rodziców i kandydatów. Brak sztywnych zapisów rozwiązuje wiele problemów organizacyjnych, wynikających z np. niewystarczającej ilości miejsc.
Wiodącą wadą jest niejasność przepisów, dyskusyjność procesów i tym samym — namnażanie pytań związanych z terminami, dokumentacją, zasadami i kryteriami. Rodzic, który chce zapisać dziecko do przedszkola, nierzadko nie wie, które zapisy są aktualne i zgodne z artykułami prawa oświatowego. Dotyczy to zwłaszcza procesów w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego.
Bibliografia:
[1] Art. 131 – Dz.U.2023.900 t.j, prawo oświatowe
[2] Większa liczba dzieci w oddziale przedszkolnym i w oddziałach I-III szkoły podstawowej – rozporządzenie podpisane (2022) gov.pl