Ogród przedszkolny to miejsce, w którym dzieci bawią się i uczą w bezpiecznym otoczeniu pod opieką nauczycieli. Jego zagospodarowanie dostosowane jest do wieku przedszkolaków. Umożliwia dzieciom pobudzenie zmysłu dotyku, węchu i smaku, a także obserwowanie przyrody. Pełni również funkcję rehabilitacyjną, edukacyjną i aktywizującą. W ogrodach przedszkolnych dzieci ćwiczą różne umiejętności, np. spostrzegawczość, pamięć, logiczne myślenie, inicjatywę oraz integrację społeczną. Ponadto stanowi on idealne miejsce do zabawy na świeżym powietrzu i rozwoju fizycznego.
Plac zabaw w ogrodzie przedszkolnym to niezwykle ważny punkt dnia przedszkolaka. Zabawa na placu zabaw przyczynia się do zdrowia i dobrego samopoczucia dziecka. Daje dzieciom możliwość odkrywania swoich umiejętności i cech, poprzez różnego rodzaju gry i aktywności. To świetna okazja do budowania nowych przyjaźni oraz więzi pomiędzy dzieckiem a nauczycielem. Aktywność na dworze to także czas na rozwijanie zdolności społecznych u dzieci. Ćwiczenia grupowe takie jak gry planszowe, łamigłówki, rysowanie lub budowanie czegoś razem pozwalają dzieciom uczyć się jak współpracować, wspierać się nawzajem oraz bronić swoich praw.
Oprócz tego plac zabaw jest świetnym sposobem na pobudzenie aktywności fizycznej u dzieci, a także koordynacji ruchowej. Skoki na trampolinie, huśtawki oraz inne aktywności na placu zabaw są doskonałymi sposobami na poprawienie kondycji fizycznej, równowagi i koordynacji oko-ręka u dzieci.
Spis treści
ToggleDzieci w ogrodzie przedszkolnym mają szereg możliwości, aby czerpać radość ze wspólnej zabawy. Wszystko bowiem zależy od pogody oraz sezonu. Latem na przykład, mają one okazję odkrywać świat przyrody, czyli obserwować drzewa i krzewy oraz owady i inne stworzenia żyjące wokół nich. Ponadto, biorą udział w zajęciach z zielarstwa, sadzenia roślin i hodowli zwierząt oraz poznają sezonowe warzywa i owoce. Przebywanie na świeżym powietrzu jest bardzo ważne dla ich fizycznego i umysłowego rozwoju. Ogród przedszkolny to idealne miejsce do uprawiania sportu (gra w piłkę nożną, koszykówkę i baseball). Zimą natomiast przedszkolaki lepią bałwana, rzucają się śnieżkami oraz zjeżdżają z górek.
Wszystko zależy od lokalnych przepisów. Ogrodzenia wokół placówki edukacyjnej mają za zadanie ochronę dzieci przed dostępem osób postronnych. Wytyczają granice umożliwiające utrzymanie porządku i bezpieczeństwa w miejscu, w którym znajduje się duża liczba dzieci. Dają rodzicom poczucie bezpieczeństwa, gdy ich dzieci przebywają w przedszkolu. Ponadto zamknięte placówki są trudniejsze do dostania się nieproszonym gościom. W razie potrzeby Dyrektor placówki może również rozważyć instalację systemu monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu i alarmu w oparciu o nowoczesne technologie. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do wytycznych określonych przez odpowiednie organy administracyjne oraz tworzenia systemu bezpieczeństwa na placach przedszkolnym i innych miejscach, gdzie znajduje się duża ilość dzieci. W Polsce ponad 90% ogrodów przedszkolach to integralna część przedszkola. Dzieci wychodząc z sali od razu przechodzą do części zielonej bez konieczności nadmiernego przemieszczania się.
Zarówno za przedszkole, jak i ogród a tym samym plac zabaw odpowiada Dyrektor przedszkola. Do jednych z jego zadań należą bowiem okresowe wizyty na placu zabaw celem sprawdzenia stanu technicznego sprzętu, czy wszystko jest w porządku i czy nie ma oznak nadmiernego lub niewłaściwego użytkowania sprzętu.
Na co dzień to personel placówki odgrywa kluczową rolę w celu zapewnienia bezpiecznego środowiska do zabawy. Pracownicy podczas zabawy na placu zabaw muszą monitorować i kontrolować bezpieczeństwo. Ważne jest, aby zapewnić regularne czyszczenie,konserwowane sprzętu oraz naprawianie uszkodzeń mechanicznych. Kolejnym ważnym aspektem jest estetyka placu zabaw. Powinna ona być przyjazna dla oka, zgodna z tematyką i wizualnie atrakcyjna dla dzieci.
Z punktu widzenia rodziców ważne jest również, aby plac zabaw był przyjazny środowisku – musi być wolny od szkodliwych substancji i odporny na awarie. Plac zabaw powinien być także projektowany tak, aby dostosować się do indywidualnych potrzeb i zdolności dzieci w różnym wieku.
Nie każde przedszkole posiada własny ogród z placem zabaw, wynika to bowiem z miejsca zagospodarowania przestrzeni. Jak obecnie zauważymy w dużych miastach na nowo powstałych osiedlach otwierają się kolejne żłobki oraz przedszkola. Takie podmioty w swoim planie z góry nie mają wyznaczonej własnej przestrzeni na plac zabaw oraz ogród.
Podczas wyboru przedszkola rodzice przywiązują szczególną uwagę do własnego placu zabaw. To jeden z kryteriów, który często decyduje o przyjęciu do danej placówki. Warto jednak pamiętać, że brak własnego ogrodu nie ogranicza kontaktu dzieci z przyrodą. Tutaj kluczową rolę odgrywa podejście nauczycieli oraz polityka przedszkola. Na wstępie warto zapoznać się z harmonogramem dnia przedszkolaka. Czy co dziennie dzieci wychodzą na zewnątrz? Czy organizowane są wycieczki przedszkolne? Oraz czy pogoda odgrywa decydującą rolę o wyjściu na powietrze? Te pytania należy zadać Dyrektorowi przedszkola podczas pierwszego spotkania. Jeśli przedszkole stawia na aktywność fizyczną oraz kontakt z przyrodą, dzieci będą co dziennie spędzać przynajmniej godzinę na świeżym powietrzu. Nie jest problemem znaleźć niedaleko przedszkola otwarty plac zabaw lub park, w którym można aktywnie spędzić czas. Same spacery oraz obserwacja przyrody wiele wnosi w rozwój przedszkolaka.
Ogród daje dzieciom wiele korzyści, w tym możliwość uczenia się, poznawania nowych rzeczy oraz wspierania ich fizycznego i psychicznego zdrowia. Korzyść pierwsza to zwiększona aktywność fizyczna. Dzięki ogrodowi dzieci mogą bawić się na świeżym powietrzu i sporadycznie odpoczywać. Zabawki w ogrodzie umożliwiają dzieciom rozwijanie umiejętności motorycznych i koordynacji słuchowo-ruchowej. Skakanie po trampolinach, gra w piłkę i inne formy aktywności fizycznej są doskonałym sposobem na odprężenie się i zrelaksowanie po ciężkim dniu w przedszkolu.
Kolejną zaletą jest to, że dzieci mają okazję poznać otaczający ich świat. Ogród przedszkolny oferuje wiele okazji do nauki, jak na przykład obserwowanie ptaków lub innych zwierząt oraz podczas obserwacji rosnących tam roślin. Poprzez mierzenie temperatury, badanie tekstury gleby czy obserwacje chmur, ogród daje dzieciom szanse poznania przyrody na własne oczy. Kiedy latem dzieciaki bawią się w ogrodzie przedszkolnym, mogą również czerpać korzyści z umiarkowanego nasłonecznienia i witaminy D3 ze słońca, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.
Ogród przedszkolny stanowi doskonałe miejsce do budowania relacji społecznych: nawiązywanie nowych przyjaźni, tworzenie grup, a także ustanawianie reguł gry. Ogród może mieć również zastosowanie kulinarne – jako miejsce do uprawiania warzyw i owoców oraz sporządzania smacznych posiłków. Piknik w ogrodzie pozwala dzieciom spędzić czas na świeżym powietrzu, uczyć się kompromisu i integracji społecznej.
Dzięki tego typu aktywnościom dzieci rozwijają swoje zainteresowania poznawcze i kreatywność oraz uczestniczą w wielu naukowych obserwacjach. Podsumowując, ogród przedszkolny to miejsce szeroko pojmowanej edukacji poprzez czerpanie radości ze sfery artystycznej, emocjonalnego poznania otoczenia i tworzenia więzi między rówieśnikami – dla wszystkich istotnych aspektów rozwoju dziecka. Pamiętajmy jednak, że jego brak w placówce przedszkolnej wcale nie oznacza brak aktywności dzieci na zewnątrz. Warsztaty przyrodnicze, spacery oraz wycieczki to tylko kilka możliwości, które mogą zastąpić własny ogród.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać