

Zajęcia. Śniadanie. Zabawa. Drzemka. Wszystkie te aktywności ustala tzw. ramowy rozkład dnia w przedszkolu — tj. harmonogram aktywności, który organizuje dzień w sposób przewidywalny, uporządkowany i zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Nie jest on sztywnym planem godzinowym, ale ogólną strukturą dnia, w której wyznaczone są bloki czasowe na określone rodzaje aktywności. Kto odpowiada za tak ułożony plan? Czy na jego rozkład mają wpływ rodzice i opiekunowie prawni? Jakie są wymogi prawne? Odpowiadamy!
Spis treści
ToggleOrganizacja pracy przedszkola opiera się na ramowym rozkładzie dnia, który ustala dyrektor placówki na wniosek rady pedagogicznej. Przy jego tworzeniu należy uwzględnić zarówno zasady ochrony zdrowia i higieny, jak i oczekiwania rodziców (prawnych opiekunów). W oparciu o ten ramowy plan nauczyciel odpowiedzialny za dany oddział opracowuje szczegółowy rozkład dnia, dostosowany do potrzeb i zainteresowań dzieci (zgodnie z § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. – Dz. U. z 2019 r., poz. 502). Warto przy tym zaznaczyć, że ani dyrektor przedszkola, ani organy samorządowe (wójt, burmistrz, prezydent czy rada) nie mają kompetencji do ustalania godzin, w których realizowane są tzw. bezpłatne zajęcia edukacyjne.
Rola dyrektora przedszkola w ustalaniu ramowego rozkładu dnia jest kluczowa, ale jednocześnie ściśle określona przepisami prawa oświatowego. To w jego roli leży:
Wniosek rady stanowi formalną podstawę dla dyrektora do ustalenia ramowego rozkładu dnia. To narzędzie współdecydowania i realizacji wspólnej odpowiedzialności za jakość pracy dydaktyczno-wychowawczej placówki. Rada pedagogiczna, złożona z nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu, jest uprawniona do:
Podstawą prawną jest § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 502), w której czytamy:
Zmiana ramowego rozkładu dnia w przedszkolu to proces wymagający współpracy między dyrektorem placówki a radą pedagogiczną. Nie może być przeprowadzona dowolnie ani jednostronnie – w Polsce obowiązują określone procedury i wymogi formalne, o których mówiliśmy powyżej.
Zwykle do zmiany ramowego rozkładu dochodzi na skutek np. zmiany liczby dzieci w oddziałach, potrzeb zgłoszonych przez rodziców, zaleceń sanepidu lub nadzoru pedagogicznego, a także zmian kadrowych lub organizacyjnych. Proces zmiany zachodzi w czterech krokach:
Na koniec nauczyciele opracowują na nowo szczegółowe rozkłady dnia dla swoich grup, bazując na zmienionym ramowym planie. Co istotne — zmiana ramowego rozkładu dnia nie może ograniczać prawa dziecka do co najmniej 5 godzin bezpłatnej edukacji dziennie.
Ramowy rozkład dnia powinien być przechowywany w dokumentach związanych z organizacją roku szkolnego (np. arkusz organizacyjny, dokumentacja pracy dyrektora). Dlatego też zwykle spotkać go można w formalnej dokumentacji, która dostępna jest np. w sekretariacie danej placówki. Dokument ten może być także załącznikiem do planu pracy przedszkola, planu nadzoru pedagogicznego oraz planów miesięcznych/rocznych grup.
Ramowy rozkład dnia jest udostępniany rodzicom (np. w formie tablicy informacyjnej, w folderze organizacyjnym lub na stronie internetowej przedszkola), aby mogli zapoznać się z planem dnia dzieci.
Bibliografia:
[1] § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502).

Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać