Autyzm dziecięcy przynależy do zespołu zaburzeń o charakterze psychospołecznym i rozwojowym. Od wielu lat budzi on zainteresowanie medycyny, psychologii, socjologii i pedagogiki — głównie ze względu na złożoną etymologię [1]. Nic więc dziwnego, że diagnoza autyzmu jest niezwykle trudnym procesem — zwłaszcza dla rodziców, który zderzają się z szeregiem wyzwań wychowawczych.
Przez ostatnie kilkadziesiąt lat zmienił się sposób rozumienia zaburzeń określanych mianem autyzmu wczesnodziecięcego. To z kolei stworzyło w głowach opiekunów wiele pytań i wątpliwości. Część z nich dotyczy decyzji związanych z przedszkolem i edukacją. Zatem, czy posłanie dziecka z autyzmem do placówki publicznej jest słusznym krokiem? Jak zachowanie dziecka z autyzmem wpływa na pracę placówki i rozwój dzieci zdrowych? I na koniec — czy swobodne funkcjonowanie dziecka w takim miejscu jest możliwe?
Spis treści
ToggleOczywiście. Obecne przepisy jasno wskazują, że dziecko ze spektrum autyzmu ma pełne prawo do korzystania z przedszkola i placówek przedszkolnych, niezależnie od tego, jaki mają one charakter (tj. w przedszkolu terapeutycznym, ogólnodostępnym, integracyjnym itd.).
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie — dzieci autystyczne różnią się od siebie pod względem zdolności do wykonywania poleceń. „Spectrum” cechuje się tym, że każde dziecko z autyzmem ma swoje unikalne cechy i potrzeby, a zaburzenie może objawiać się szeregiem różnych problemów rozwojowych, komunikacyjnych itd.
Owszem, w niektórych przypadkach dzieci autystyczne mają problem ze zrozumieniem i wykonywaniem poleceń (zwłaszcza, jeśli te nie są jasne). Nie jest to jednak reguła — zwłaszcza jeśli maluchy są wspierane przez odpowiednie środki komunikacji — np. obrazki i gesty itd.
Dzieci autystyczne wymagają indywidualnego podejścia. Oznacza to więc, że przysługuje im profesjonalne wsparcie specjalistyczne — tj. pedagog specjalny, logopeda czy terapeuta zajęciowy. Przedszkole ma także w obowiązku zadbać o bezpieczeństwo przedszkolaka, dostosowując pomieszczenia, sale zabaw i całą infrastrukturę do jego potrzeb i ewentualnych ograniczeń. Dodatkowo dziecku ze spektrum autyzmu przysługuje tzw. zasiłek pielęgnacyjny w wysokości 153 zł miesięcznie.
Placówki, które zajmują się dzieckiem autystycznym, mogą ubiegać się o dotację w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na ucznia niepełnosprawnego (w danej części oświatowej subwencji ogólnej, przydzielonej gminie). Dodatkowo PFRON może zaopatrzyć placówki w sprzęt rehabilitacyjny, ortopedyczny oraz niezbędne środki pomocnicze.
Tak. Dziecko, które ma objawy autyzmu może podjąć się nauczania indywidualnego — zwłaszcza jeśli pokrywa się to z zaleceniami specjalistów oraz z potrzebami edukacyjnymi. Z założenia forma ta ma zapewnić odpowiednie wsparcie i kształcenie dzieciom z różnymi trudnościami, przygotowując ich do życia w społeczeństwie.
Rodzice, którzy decydują się na nauczanie indywidualne, podkreślają, że robią to ze względu, na:
Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym z założenia nie może przekroczyć 25 osób. W przypadku oddziałów integracyjnych mowa o 20 dzieciach, z czego tylko 5 z nich może mieć orzeczoną niepełnosprawność.
Nie ma jednego schematu, wg. którego zachowuje się maluch ze spektrum autyzmu. Wiele zależy bowiem od indywidualnych cech, poziomu funkcjonowania i od stopnia otrzymanego wsparcia. W dużym uogólnieniu można jednak uznać, że dziecko autystyczne:
Najważniejszym obowiązkiem jest zachowanie stałej współpracy z rodzicami. Przedszkole powinno regularnie informować rodziców o postępach dziecka i planach edukacyjnych. Dodatkowo ważne jest, aby placówka prowadziła zajęcia wspomagające rozwój — tj. rozwój mowy czy terapia umożliwiająca nadzorująca postępy dziecka. Przedszkolak wymaga bowiem odpowiedniego regulowania interakcji społecznych, regulacji zachowań trudnych, postawienia diagnozy u innych specjalistów i budowania nowych umiejętności (np. umiejętności językowe).
W całym tym procesie nie można zapominać, że przedszkole ma obowiązek chronić prawa dziecka (np. godność i prywatność), bez względu na stan zdrowia czy poziom rozwoju poznawczego.
Tak, przedszkole może odmówić przyjęcia dziecka z autyzmem w pewnych okolicznościach. Odmowa przyjęcia dziecka z autyzmem może być bardzo prozaiczna — tj. brak wolnych miejsce w placówce. Najczęściej jednak decyzja ta podyktowana jest niemożnością zapewnienia odpowiedniego wsparcia — np. przez brak specjalistów i zasobów.
Zdarza się także, że przedszkola wymagają odpowiednich dokumentów (np. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego). Brak tych dokumentów może skutkować odmową przyjęcia.
Sytuacja, w której przedszkole odmawia opieki maluszkowi ze spektrum autyzmu, jest niezwykle trudna — zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Jeśli do tego dojdzie, rodzic może:
W sytuacji odmowy przyjęcia dziecka zawsze warto skonsultować się z odpowiednimi organami i specjalistami ds. edukacji specjalnej. Warto także zapoznać się z lokalnymi przepisami i statutem, który nierzadko odnosi się do spornych kwestii.
Bibliografia:
[1] Winczura, B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków.
[2] Pużyński, S., Rybakowski, J., Wciórka, J., & Jagielska, G. Autyzm dziecięcy–znaczenie wczesnego rozpoznania i terapii.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać