Dyrektor przedszkola jest osobą nadzorującą, uprawnioną do podejmowania szeregu decyzji organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych. Pełni on niezwykle ważną rolę, nierzadko rozstrzygając spory z rodzicami lub podejmując decyzje finansowe i administracyjne. Jego odpowiedzialność jest na tyle szeroka, że stanowisko dyrektora publicznego przedszkola wzbudza wiele pytań — zwłaszcza w oczach rodziców. Niezwykle często powielanym pytaniem jest fakt jego wykształcenia oraz doświadczenia w zakresie edukacji.
Spis treści
ToggleDyrektor przedszkola to stanowisko kierownicze, odpowiedzialne za szereg obowiązków i obszarów administracyjnych, organizacyjnych i edukacyjnych. Przed powierzeniem stanowiska dyrektora niezwykle ważne jest, aby osoba ta była świadoma zupełnie nowych obowiązków.
Tak oto osoba zajmująca stanowisko dyrektora musi:
Rekrutacja na stanowisko dyrektora różni się od „klasycznej rekrutacji”, podejmowanej w innych zakładach pracy. Nie ma więc mowy o podsyłaniu CV, rozmowach kwalifikacyjnych i zadaniach rekrutacyjnych. Zamiast tego dyrektorzy w placówkach oświatowych wybierani są na drodze konkursu. Konkurs ten organizuje i przeprowadza komisja, powołana przez wójta gminy lub prezydenta danego miasta. Skład komisji uzależniony jest od wewnętrznych ustaleń — zwykle jest to przedstawiciel organu prowadzącego szkołę oraz przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Aby wystartować (i wygrać) dany konkurs, pedagodzy muszą spełniać szereg wytycznych, w tym te, związane z doświadczeniem, wiedzą oraz wykształceniem.
Specyfika pracy w okresie ostatnich lat, zakres obowiązków oraz skala odpowiedzialności sprawia, że dyrektor w przedszkolu lub w publicznej szkole ponadpodstawowej musi mieć udokumentowane:
Ze względu na zajmowane stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, osoba ta musi mieć kwalifikacje, związane z pedagogiką. Przyjmuje się więc, że kluczowym warunkiem jest tzw. przygotowanie pedagogiczne, które zdobywa się zarówno na studiach, jak i podczas dedykowanych kursów dla nauczycieli. Nie ma jednak sztywno narzuconych kierunków czy specjalizacji, które promowałyby kandydata — zapis ten jest dość ogólny i pozwala na pewną dowolność interpretacji (tj. może być to np. pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika nauczycielska, pedagogika specjalna etc.).
Kwalifikacje nauczycielskie nie muszą być pozyskane wyłącznie na drodze studiów magisterskich. Odpowiednie kwalifikacje mogą wynikać ze studiów licencjackich lub podyplomowych. Ważne jednak, by kandydat miał tytuł magistra, magistra inż. oraz aby dobrze, aby miał ukończone studia z zakresu zarządzania (mogą być to np. studia drugiego stopnia, studia pierwszego stopnia, albo studia podyplomowe). Przepisy nie wskazują dokładnie, o jaki rodzaj zarządzania chodzi — tj. akceptowane są tu dowolne studia w tymże zakresie.
Tak. Zgodnie z powyższymi informacjami — dyrektor musi mieć udokumentowany, pięcioletni staż pracy pedagogicznej, tj. na stanowisku nauczyciela (również w przypadku nauczyciela akademickiego) lub w zawodzie pedagogicznym.
Pięcioletni staż pracy dydaktycznej nie jest wymogiem przypadkowym. W rzeczywistości bowiem dyrektor, posiadający praktykę, wiedzę i doświadczenie w pracy z dziećmi oraz innymi nauczycielami lepiej rozumie specyfikę pracy oraz etapy rozwojowe malucha (łatwiej więc dostosowuje programy edukacyjne do ich potrzeb).
Ponadto będąc na stanowisku nauczyciela akademickiego, może skuteczniej nadzorować i rozwijać programy edukacyjne, zapewniając, że są one innowacyjne i spełniają aktualne standardy. To idzie w parze z większą umiejętnością budowania relacji z dziećmi, rodzicami i personelem. Z punktu widzenia zarządzania i pełnienia roli kierownika — jest to niezwykle cenna umiejętność, wpływająca na atmosferę w pracy.
Na dodatek dyrektor z doświadczeniem nauczycielskim posiada wiarygodność w oczach personelu edukacyjnego, co ułatwia wprowadzanie zmian i innowacji w przedszkolu.
Dyrektor przedszkola, podobnie jak inni nauczyciele i pracownicy oświaty, powinni dążyć do doskonalenia zawodowego. Nie da się bowiem ukryć, że kadra zarządzająca placówkami oświatowymi powinna być na bieżąco z najnowszymi trendami w edukacji, zarządzaniu, prawodawstwie oświatowym oraz z metodami wspierania rozwoju. Ważne jest także, aby dyrektor analizował zmiany w zakresie rozporządzeń Ministra Edukacji, aby otworzył się na nowe możliwości, chętnie wykorzystywał innowacyjne rozwiązania i dążył do nowoczesnych metod wychowawczych i edukacyjnych.
Wskazane jest:
Bibliografia:
[1] rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1597) – § 1 pkt 1-2, § 6
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać