Jak dogoterapia wspiera rozwój i aktywność Twojego dziecka?

Jak dogoterapia wspiera rozwój i aktywność Twojego dziecka?

Zwierzęta to niesamowite stworzenia, które uczą empatii, opiekuńczości, odpowiedzialności i troski. O tym, że posiadanie kota lub psa wpływa pozytywnie na rozwój, zdrowie psychiczne i emocje rozpisują się lekarze i psycholodzy, którzy nierzadko zalecają posiadanie czworonoga jako formę radzenia sobie ze stratą, żałobą, samotnością.

Popularność tego podejścia przyczyniła się do powstania tzw. dogoterapii, której zbawienne skutki odczuwać mogą również nasze dzieci. Naukowo udowodniono bowiem, że obecność kudłatego przyjaciela może wspierać rozwój i aktywność dziecka – zarówno zdrowego, jak i cierpiącego na liczne schorzenia.

Zatem, dogoterapia jak zacząć, aby podjęte leczenie było skuteczne i przyniosło jak największe, pożądane skutki? Dogoterapia jakie psy i rasy są zalecane w całym tym procesie? Jak przygotować do tego swojego malucha? W jaki sposób przebiega forma takiego leczenia?

Dogoterapia co to jest?

Dogoterapia jest metodą, która ma za zadanie wzmacniać efektywność rehabilitacji dziecka lub osoby dorosłej. Jej głównym motywatorem jest odpowiednio wyszkolony pies, który wcześniej przechodzi szereg ćwiczeń, prowadzonych przez trenera i terapeutę. Zajęcia tego typu odbywają się pod okiem lekarza lub psychologa, który stanowi za element szeroko rozumianej dziedziny – zooterapii.

Obecnie dogoterapia podzielona jest na kilka podzespołów:

  • AAA – dostarcza możliwości głównie motywacyjnych, edukacyjnych i rekreacyjnych lub terapeutycznych. Najczęściej przebieg takiej wizyty jest spontaniczny i trwa tak długo (lub krótko), jak jest to konieczne i jak rekomendują lekarze.
  • AAT – działanie terapeutyczne, które ma określony cel. W tym elemencie zwierzę spełnia określone kryteria i jest integralną częścią procesu leczenia. W tym typie postęp jest mierzalne, a terapia ma określony cel.
  • AAE – terapia jest celowym zabiegiem, w którym zespół zwierzę–opiekun, spełnia specyficzne kryteria. Docelowo chodzi o poprawienie funkcji poznawczych.

Terapia z psem może zachodzić na trzech poziomach. Ich zakres i występowanie uzależnione jest od potrzeb i oczekiwań dziecka, rodziców oraz lekarzy. W ten oto sposób podczas dogoterapii może wystąpić zarówno jeden, z poniższych kroków, jak i wszystkie trzy:

  • Spotkanie z psem – zajęcia mające na celu wyłącznie poznanie i stworzenie pozytywnego kontaktu na linii dziecko – zwierzę. Forma ta może być zarówno indywidualna, jak i grupowa.
  • Edukacja z psem – zajęcia rozwijające sferę intelektualną, emocjonalną i poznawczą. Zajęcia najczęściej odbywają się w przedszkolach i szkołach, a piec pełni rolę pomocy edukacyjnej.
  • Terapia z psem – zestaw przygotowanych ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel rehabilitacyjny. Proces jest dokumentowany, dzięki czemu możliwe jest śledzenie postępów i skuteczności dobranej metody.

Co ważne – ostatni krok, a więc terapia, jest najbardziej efektywna w rehabilitacji dzieci,. Dzieje się tak ze względu na prowadzenie szeregu dedykowanych i starannie dobranych ćwiczeń rehabilitacyjnych, które występują głównie w formie zabawy z psem. Metoda ta daje również największe i najlepsze efekty w terapii osób chorych, samotnych i starszych (również cierpiących na demencję).

Dogoterapia jak zacząć?

Dogoterapia jest niezwykle złożonym procesem, który wymaga czasu i zaangażowania zarówno rodzica, jak i dzieci, zwierzęcia i psychologa/ lekarza. Terapia ta polega na wykonywaniu szeregu zadań w asyście psa, który staje się towarzyszem i motywatorem, zachęcających do wykonywania różnych aktywności. W ten sposób maluchy chętniej wykonują ćwiczenia, które mają za zadanie wspierać zdrowie osób chorych i niepełnosprawnych.

Wśród pacjentów, którzy najczęściej korzystają z dogoterapii wymienia się dzieci:

  • z porażeniem mózgowym,
  • upośledzone umysłowo,
  • chore na schizofrenię,
  • chorych na zanik mięśni,
  • dzieci cierpiące na autyzm,
  • z uszkodzeniami w obszarze wzroku i słuchu,
  • a także w przypadku pacjentów starszych – w tym cierpiących na choroby Alzheimera.

Dogoterapia jakie psy?

Głównym bohaterem terapii jest oczywiście psiak, który przechodzi liczne szkolenie i zdobywa doświadczenie w pracy z zarówno mniejszymi, jak i większymi pacjentami. Psy te wykazują się cierpliwością oraz umiejętnością słuchania komend, dzięki którym wspierają rozwój psychosomatyczny. Najczęściej wykorzystywane rasy to: Labradory, Golden Retrievery, Alaskan Malamuty, Samojedy, Beagle, Siberian Husky i Nowofunlandy.

Wszystkie te rasy pomagają dziecku w np.

  • kształtowaniu i rozwijaniu emocji,
  • w pokazywaniu uczuć,
  • w wykonywaniu czynności i ćwiczeń rehabilitacyjnych,
  • w zachowaniu aktywności fizycznych.

Bibliografia:

[1] Nawrocka-Rohnka, J. (2010). Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. Nowiny Lekarskie, 79(4), 304-310.

[2] Martin, F., & Farnum, J. (2002). Animal-assisted therapy for children with pervasive developmental disorders. Western journal of nursing research, 24(6), 657-670.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.