Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem tzw. przerw, ustalonych przez organ prowadzący. Oznacza to, że w roku szkolnym mogą wystąpić dni wolne, które m.in. przysługują nauczycielom tytułu Kodeksu pracy i o którym mówi Karta Nauczyciela. Czy to oznacza, że edukacja przedszkola nie trwa cały rok, a wraz z wprowadzeniem wolnych dni maluch nie ma zapewnionej opieki? Jak więc wypadają dni wolne w przedszkolu, kto o nich decyduje i czy na ich podział mają wpływ rodzice?
Spis treści
ToggleZgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. dotyczącego szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502), przedszkole działa przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw, które ustala:
Jeśli rada przedszkola nie funkcjonuje, decyzję podejmuje się na podstawie wspólnego wniosku dyrektora i rady rodziców. Co kluczowe — przedszkola nie mają wyznaczonych ferii zimowych i letnich, co kwalifikuje je jako placówki tzw. „nieferyjne”.
Ta sama zasada dotyczy oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, co wynika z § 18 wspomnianego rozporządzenia.
Warto w tym miejscu podkreślić, że wprowadzenie analogicznej organizacji do systemu obowiązującego w szkole podstawowej w takich oddziałach mogłoby skutkować pogorszeniem jakości kształcenia i opieki.
Zgodnie z art. 42c Karty Nauczyciela, nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć obowiązany jest do pięciodniowego tygodnia pracy. W szkołach, gdzie zajęcia odbywają się przez cały tydzień, nauczyciel ma prawo co najmniej raz na dwa tygodnie do dwóch kolejnych dni wolnych od pracy, z których jeden musi przypadać w niedzielę. Przepis ten nie dotyczy nauczycieli pracujących w systemie kształcenia zaocznego
Od 26 kwietnia 2023 r. wprowadzono nowe uprawnienia dla nauczycieli — tj. zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej, które obejmuje 2 dni w roku kalendarzowym. Zwolnienie to przysługuje w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, z zachowaniem prawa do połowy wynagrodzenia.
Inne regulacje prawne:
Jak mówi Prawo oświatowe — statut przedszkola powinien zawierać informacje dotyczące przerw w edukacji, w tym dni wolne. Placówki powinny tym samym jasno przedstawić harmonogram swojej pracy, a rodzice powinni ten kalendarz przedszkolny znać.
Dokładnie o tym mówi m.in. 102 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 172 ust. 3 Prawa oświatowego.
Należy podkreślić, że dyrektor przedszkola nie może swoim jednym zarządzeniem ustalić przerwy w funkcjonowaniu przedszkola. Wszelkie decyzje tego typu należy podejmować wspólnie z radą rodziców lub z rady przedszkola. Dyrektor nie ma więc władzy absolutnej, a co za tym idzie — nie może odgórni decydować za wszystkich. Potwierdza to fakt, że dni dyrektorskie nie obowiązują w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych.
Ostatecznie więc dyrektor przedszkola pełni rolę koordynatora i mediatora w ustalaniu dni wolnych. Łączy tym samym wymogi prawne z oczekiwaniami rodziców i możliwościami organizacyjnymi przedszkola — nie działa w pojedynkę i nie ma takich samych możliwości, jak dyrektor placówek szkolnych.
Zasady ustalania dni wolnych ogólnie ustala rozporządzenie MEN. Te zakładają, że dyrektor rozważa zasadność wprowadzenia dodatkowego dnia wolnego, biorąc pod uwagę:
Co ważne — jeśli w przedszkolu działa rada przedszkola/rada rodziców, wniosek i procedura ustalania dni wolnych musi być uzgodniony z tym organem. Po ich zatwierdzeniu dyrektor występuje do organu prowadzącego przedszkole (np. gminy) o wprowadzenie dodatkowego dnia wolnego, przedstawiając uzasadnienie swojej decyzji. Na ostatnim etapie w jego obowiązku leży konieczność poinformowania rodziców i pracowników przedszkola o dodatkowym dniu wolnym z wyprzedzeniem.
Proces ten sprowadzić można do 5 kroków, tj.:
Rada przedszkola zwykle obejmuje zarówno przedstawicieli rodziców, jak i nauczycieli, a co za tym idzie — jest jednym z organów opiniodawczych, konsultowanych przez dyrektora, a jej zadaniem jest m.in. ustalanie dni wolnych.
W przypadku braku rady przedszkola, dyrektor zasięga opinii rady rodziców, aby uwzględnić ich oczekiwania i sytuację rodzinną, np. związane z przerwami świątecznymi i możliwą opieką poza placówką. Wszystko to uzupełniają nauczyciele, którzy mają realny wpływ na organizację takich dni (np. poprzez wskazywanie możliwości kadrowych i potrzeb związanych z realizacją programu wychowawczo-dydaktycznego). Tylko współpraca tych wszystkich grup umożliwia wprowadzenie rozwiązań, które uwzględniają dobro dzieci oraz potrzeby placówki.
Bibliografia:
[1] Art. 42c. – [Tydzień pracy. Dni wolne od pracy] – Karta Nauczyciela, Dz.U.2024.986
[2] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. 2020 poz. 1394
[3] 102 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 172 ust. 3 Prawa oświatowego
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać