Orzeczeniem objęte są dzieci z niepełnosprawnością ruchową lub umysłową. Jest to prawne potwierdzenie, iż maluch boryka się z ograniczeniami, co z kolei ma upoważnić go do licznych świadczeń, uprawnień, ulg, zwolnień i dedykowanych programów czy zajęć, m.in. prowadzonych w przedszkolu.
No właśnie, jak czuje się dziecko z orzeczeniem w przedszkolu, na jakie wsparcie może liczyć? Czy placówka może odmówić przyjęcia dziecka w potrzebie kształcenia specjalnego?
Spis treści
TogglePod mianem kształcenia specjalnego rozumie się dedykowany program wychowania i nauczania, który dostosowuje się do zarówno indywidualnych potrzeb, jak i potrzeb całej grupy. W organizowaniu zajęć bierze się pod uwagę m.in. potrzeby rozwojowe, edukacyjne, psychologiczne i psychofizyczne. Ich zadaniem jest zapewnić optymalne warunki do nauki i – gdy jest to konieczne – objąć dzieci dodatkową opieką i programami.
Dziecko w potrzebie kształcenia specjalnego może liczyć na takie same wsparcie i proces edukacji, co dziecko bez orzeczenia. Co za tym idzie – każde przedszkole niepubliczne ma w obowiązku zapewnić dzieciom z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację programu wychowania przedszkolnego. Program ten powinien być dobrane pod indywidualne potrzeby rozwojowe i zalecenia zawarte w orzeczeniu. Dokładnie o tym mówi art. 177 ustawy o Prawie oświatowym.
Przedszkole, zgodnie z § 5 rozporządzeniem MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych musi pamiętać, że w ich obowiązku jest zapewnić realizację zaleceń, które wskazuje się w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
W przyjmowaniu dzieci, posiadających orzeczenie, przedszkole musi więc kierować się m.in. dostępnością odpowiednich środków do tejże nauki – tj. z uwzględnieniem sprzętu i warunków dydaktycznych. W obowiązku placówki leży również udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz stworzenie dedykowanego programu (tzw. indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny). Przyjmując niepełnosprawne maluchy placówka musi mieć pewność, że zapewni doskonałą integrację z innymi rówieśnikami i będzie w stanie nauczyć dziecko samodzielności.
Przedszkole przede wszystkim zapewnia bezpłatną opiekę nad dzieckiem, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dodatkowo przedszkole ma w obowiązku zapewnić wszystkim dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – w ujęciu fizycznym i psychicznym. Dlatego też cały budynek musi przestrzegać norm i przepisów BHP i PPOŻ, a maluch powinien liczyć na pełne wsparcie – np. w postaci pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć o charakterze terapeutycznym.
Placówki edukacyjne mają w obowiązku dostosować nie tylko swój program nauczania, ale także budynek, sale edukacyjne czy łazienki do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością intelektualną czy ruchową. Tak oto konieczna jest m.in. likwidacjabarier architektonicznych i technicznych. Stworzenie wind, wjazdów i niskich progów to działania dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Nauczyciele powinni także oferować wsparcie w wykonywaniu szeregu codziennych czynności, które mogą być zbyt trudne dla dziecka.
Dodatkowo dzieci z orzeczeniem powinny korzystać z adekwatnych dla siebie form wsparcia rozwojowego i motorycznego. Mowa tu zarówno o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i o zajęciach specjalistycznych, które koncentrują się na np. rozwoju sensorycznym. Wszystko to powinno bazować na stałym kontakcie na linii przedszkole – rodzic.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej jasno wskazuje, że rodzice mogą liczyć na takie same warunki przyjęcia dziecka z orzeczeniem, jak w przypadku dzieci bez orzeczenia. Oznacza to, że w publicznych przedszkolach edukacja jest darmowa, a sama placówka dostarcza pełnego wsparcia – m.in. z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dodatkowo kodeks pracy daje rodzicom dzieci z niepełnosprawnością dodatkowe usprawnienia (np. ruchomy czas pracy). Idzie to w parze z dodatkowymi świadczeniami – np. pielęgnacyjnego, które w 2022 roku to 2119 zł miesięcznie lub dofinansowania do rehabilitacji (do 90,00 zł miesięcznie na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia).
Według artykułu 32 ust. 2 Prawa oświatowego – dziecko posiadające orzeczenie może być objęte wychowaniem przedszkolnym również powyżej „standardowego wieku” – tj. 7 lat. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wskazuje że proces ów nie może trwać dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, gdy dziecko kończy 9 lat.
Inaczej upośledzenie umysłowe lekkie – określenie stosowane w przypadku poziomu intelektualnego osób dorosłych, charakterystycznego dla 12 roku życia. Jest to forma deficytu intelektualnego, którego występowanie nie ogranicza samodzielności czy zaradności społecznej.
To zależy. W wycenie dotacji bierze się pod uwagę poziom i rodzaj niepełnosprawności przedszkolaka. Docelowo dotacja oświatowa przysługuje wyłącznie w przypadku przedszkola niebędącego przedszkolem specjalnym. Kwota ta docelowo powinna być przeznaczona na wydatki związane z realizacją zadań, umieszczonych w orzeczeniu.
Dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ma takie same prawa, jak dziecko bez owego orzeczenia. Oznacza to, że m.in. przysługuje mu prawo do procesu adaptacji w towarzystwie rodziców, a także do uczestniczenia w zajęciach specjalistycznych.
Obecne przepisy z zakresu prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin, dot. wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolu.
Bibliografia:
[1] Dz.U. 2017 poz. 1578, § 5 rozporządzeniem MEN z 9 sierpnia 2017 r.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać