Według zaktualizowanej Piramidy Żywienia, najważniejszym punktem zdrowego odżywiania jest… ciągłość aktywności fizycznej. Dlatego też miłość do sportu należy budować od najmłodszych lat, przygotowując do tego mięśnie oraz uzmysławiając jak kluczowe dla zdrowia jest wybranie ulubionej formy ruchu. Pamiętaj – to rodzice mają kluczowe znaczenie w budowaniu nawyków – zarówno żywieniowych, jak w obrębie aktywności.
Oprócz codziennej zabawy, biegania po placu zabaw i pierwszych zajęć piłki nożnej, warto rozważyć zajęcia na basenie, które są doskonałą przestrzenią do rozwijania dziecięcej motoryki. Pedagodzy i socjolodzy wskazują, że basen dla dzieci ze zjeżdżalnią może być idealną formą rozrywki nawet w przypadku bardzo małych pociech. Zatem, od kiedy można chodzić na basen z dzieckiem? Jak przygotować malca i co zabrać ze sobą na taką formę aktywności?
Spis treści
TogglePływanie niesie za sobą szereg zalet prozdrowotnych. Regularne korzystanie z basenu pozwala się wyciszyć, zrelaksować oraz przygotować procesy poznawcze, które bombardowane są różnorodnymi, docierającymi bodźcami. Aktywność tego typu przygotowuje mięśnie, jednocześnie łagodząc bóle stawów. Ponadto, taka forma ruchu stymuluje mózg do produkcji endorfin – hormonu szczęścia – który przyczynia się do lepszego samopoczucia. Jeśli maluch nie radzi sobie z emocjami, nie umie nad nimi panować i dopiero poznaje ich siłę – to właśnie basen jest idealnym sposobem na rozładowanie. Psycholodzy zalecają także basen dzieciom, które są nieśmiałe i mają zaburzony obraz własnej osoby.
Woda, która masuje ciało, wspiera rozwój psycho-ruchowy, uczy złożonego ruchu, pokazuje możliwości organizmu, zmniejsza ryzyko otyłości i przede wszystkim – uczy miłości do sportu[3].
W przypadku najmłodszych pociech – do zalet należy dopisać harmonijny rozwój ruchowy, który wzmacnia barki i kręgosłup. Wszystko to idzie w parze z nauką koordynacji, która wspomaga wykonywanie kilku czynności jednocześnie. Dziecko więc jest nie tylko sprawniejsze, ale także ma lepszą podzielność uwagi i chętniej podejmuje się nowych czynności. Nowe bodźce pobudzają do rozwoju niemowlaka, który np. cierpi na dolegliwości ze strony układu ruchu. Ponadto bliski kontakt z Mamą buduje więzi i pozwala spędzać czas w nieco inny, niż zwykle, sposób.
Wybierając się na basen z dzieckiem należy zapakować dwie, oddzielne torby. Jedną – dla rodzica, który będzie pełnił rolę opiekuna, a drugą – dla pociechy.
W przypadku tej pierwszej, konieczne jest zabranie:
Nieco inaczej wygląda zestaw dla dorastającej pociechy. Zawartość torby powinna być uzależniona od wieku dziecka. Do powyższej listy dorzuć m.in.:
Na zajęcia wodne z maluchem nie musisz zabierać dmuchanego kółka czy rękawków do pływania. Wszystkie te akcesoria – razem z piankowym makaronem czy klasyczną deską, posiada szkoła pływania.
Wiek minimalny uzależniony jest od basenu i formy zajęć. Jeśli planujesz klasyczną szkołę pływania – sprawdź jakie obostrzenia i normy wprowadzają poszczególne placówki.
Pierwsze, poważne lekcje pływania można odbyć już w wieku 2 lat (z rodzicem) lub w wieku 4-5 lat (samodzielnie). Oczywiście zarówno pierwsze, jak i drugie formy odbywają się w towarzystwie innych kursantów i ratowników, którzy są przeszkoleni w pracy z najmłodszymi klientami.
Wiele placówek proponuje zajęcia dla niemowląt, które w oczywisty sposób różnią się od klasycznych lekcji pływania. Zajęcia te zawsze odbywają się w towarzystwie rodziców, a ich forma nie tyle skupia się na nauce, co na dostarczaniu bodźców. Na wspólne pływanie można się wybrać już z 3-miesięcznym maluchem.
Warto pamiętać, że pływanie z tak młodą pociechą odbywa się w zupełnie innym rytmie. Małe dziecko męczy się znacznie szybciej, a więc zajęcia rzadko kiedy trwają 60 minut. Dlatego też ważne jest, aby przed wejściem do wody uspokoić malucha, przytulić, dostarczać mu pozytywnych emocji. Rodzic powinien mówić spokojnym tonem, a w przypadku zauważalnego rozdrażnienia lub zmęczenia – warto przerwać wodne harce. Specjaliści rekomendują, aby zajęcia stopniowo przedłużać – np. co 10 minut, w zależności od tego jak czuje się dziecko.
Baseny w wielu placówkach różnią się nie tylko ceną, wielkością czy głębokością, ale także formą zajęć i przygotowaniem do najmłodszych kursantów. Wybierając więc odpowiednią placówkę zwróć uwagę na m.in.:
Bibliografia:
[1] Weisgerber, M. C., Guill, M., Weisgerber, J. M., & Butler, H. (2003). Benefits of swimming in asthma: effect of a session of swimming lessons on symptoms and PFTs with review of the literature. Journal of Asthma, 40(5), 453-464.
[2] Łubkowska, W., & Szark-Eckardt, M. (2015). Korygowanie postawy ciała poprzez pływanie i ćwiczenia w wodzie. Centrum Promocji i Reklamy Remedia.
[3] Sobczak, K., Antosiak-Cyrak, K., Apolinarska, J., Ciereszko, J., Habiera, M., Jerszynski, D., … & Wochna, K. (2016). Profil motywacyjny rodziców kierujących dzieci w wieku niemowlęcym na naukę pływania. Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, 4.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać