Oprócz „klasycznych” programów edukacyjnych, które spotkać można w większości placówek publicznych, na popularności rosną inne metody wychowawcze i edukacyjne. Te bazują na odmiennych założeniach i innowacyjnych technikach, które pokazują, że rozwój i edukacja dziecka może odbywać się poza przyjętymi szablonami. Przykładem takiego podejścia są norweskie przedszkola, które nawiązują do północnego wychowywania potomków. Zatem czym charakteryzuje się norweskie przedszkole i czy różni się od polskiego przedszkola?
Spis treści
ToggleNorwedzy w wychowywaniu dziecka stawiają na kilka kluczowych wartości — tj. równość, niezależność, zgodność z przyrodą oraz wspólnotowość. Cechy te obowiązują nie tylko w domu, ale także w przypadku norweskiego przedszkola, nazywanego „barnehage„. W wolnym tłumaczeniu oznacza to „ogród dzieci”, co doskonale oddaje charakter prowadzonych zajęć. W Norwegii dzieci wychowywane są więc w duchu miłości, samodzielności oraz przynależności do grupy.
Budżet państwa, który przekazywany jest na utrzymanie placówek, jest znaczny, dlatego też przedszkola otwarte wyróżniają się szeroką ofertą zajęć, zabawek i materiałów edukacyjnych. Ponadto rodzice otrzymują zniżkę na każde, kolejne dziecko, które uczestniczy w zajęciach i chodzi do danego przedszkola, co zachęca do budowania rodzinnych więzi i wybierania tej samej placówki przez rodziny wielodzietne.
Typowy dzień w norweskim przedszkolu jest zaplanowany tak, aby zapewnić dzieciom równowagę między nauką, zabawą, odpoczynkiem i aktywnością (najlepiej na świeżym powietrzu).
Po obiedzie dzieci mają zwykle czas wolny i oczekują na odbiór rodziców. W zależności od godziny rozpoczęcia zajęć najczęściej placówka pracuje do godziny 15-17:00.
To jak funkcjonują przedszkola, zależy od kadry, wartości i przeszkolenia pedagogów. Bezsprzecznie największą zaletą przedszkola norweskiego jest docenianie rozwoju osobistego i indywidualności dziecka. Uwzględnienie różnych potrzeb, możliwości i hobby sprawia, że maluch jest nie tylko samodzielny, ale także chętnie wyraża siebie.
Przy tym wszystkim kluczowym celem jest nauczenie poprzez zabawę. To właśnie naturalne środowisko, współpraca z innymi dziećmi, wspólne aktywności, są podstawą nauki i rozwoju. W polskich przedszkolach zwykle wykorzystuje się konkretne programy edukacyjne — w przypadku norweskich metod zabawa jest naturalnym stymulatorem ciekawości, kreatywności i zdolności poznawczych. To z kolei idzie w parze z samodzielnością i zachęcaniem do podjęcia inicjatywy.
Edukacja w przedszkolu norweskim odchodzi od ślęczenia nad książkami, rozwiązywania zadań i realizowania sztywnego programu edukacyjnego. Zamiast tego nauka odbywa się wyłącznie poprzez zabawę, doświadczanie świata, eksperymentowanie. To wszystko odbywa się zwykle na podwórku, z wykorzystaniem natury, obserwacji fauny i flory. Podejście to nie tylko wspiera rozwój fizyczny, ale także uczy empatii i szacunku do roślin oraz małych mieszkańców planety.
Przy tym wszystkim zwykle stosuje się elementy pedagogiki Reggio Emilia, która podkreśla znaczenie środowiska jako „trzeciego nauczyciela”. Podejście to wspiera ekspresję dziecka poprzez różne formy komunikacji, a także podkreśla, jak ważne jest skoncentrowanie na przedszkolaku — na jego potrzebach, zainteresowaniach, tempie rozwoju i indywidualności.
Przedszkola norweskie cieszą się popularnością głównie ze względu na konkretne korzyści, którymi cieszyć się mogą nie tylko dzieci, ale i rodzice.
Z racji innowacyjnego i odmiennego podejścia do edukacji, nauczyciele i wychowawcy powinni nie tylko mieć odpowiednie wykształcenie pedagogiczne, ale także odpowiednie kompetencje językowe (np. gdy w grupie są dzieci nieznające języka norweskiego). Ważne jest, aby kadra stawiała na stały rozwój i szkolenia zawodowe, tak, aby być na bieżąco z najlepszymi praktykami edukacyjnymi i pedagogicznymi. Niezmiennie osoby pracujące z dziećmi powinni mieć rozwinięte silne umiejętnoci interpersonalne i komunikacyjne, dzięki którym będą w stanie zbudować więź i autorytet — zarówno w oczach dzieci, jak i ich rodziców.
W przedszkolach norweskich niezwykle ważna jest współpraca z opiekunami prawnymi. Wspólny front wspiera rozwój dziecka i pozwala przekazywać konkretne wartości. Dlatego też rodzice są regularnie zapraszani na spotkania i konsultacje, podczas których mogą omawiać postępy i potrzeby rozwojowe swoich dzieci. Ponadto w oddziałach funkcjonuje rada rodziców, która służy jako forum dla rodzicielskich opinii i sugestii, dotyczących działalności przedszkola. Zdanie rady jest bardzo ważne w kontekście organizacji zajęć i wycieczek.
Bibliografia:
[1] Parczewska, T. (2017). W stronę przyrody: O norweskich praktykach edukacji na zewnątrz. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, (15), 181-192.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać