Łazienka w przedszkolu jest miejscem, które ma nie tylko dbać o podstawowe potrzeby higieniczne, ale także budować nawyki, związane z codzienną pielęgnacją. Ważne zatem jest, aby było to miejsce bezpieczne, kompletne i w 100% spełniające potrzeby (oraz możliwości) małych szkrabów. Istotność tego pomieszczenia jest tak duża, że normy i zasady aranżacji regulowane są przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej[1].
Spis treści
TogglePrzepisy dokładnie nie regulują konkretnych obowiązków nauczycieli i pomocy nauczyciela. Jednakże mówią one w sposób ogólny o tym, że placówka ma obowiązek pomóc maluchom w wykonywaniu prostych czynności, tj. korzystanie z toalety, mycie zębów, dbanie o higienę. Jeśli więc dziecko ma problemy z samodzielnym wykonaniem tych czynności lub wymaga ustawienia stołeczka na odpowiedniej wysokości — wychowawca zobligowany jest do niesienia pomocy w tym zakresie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wskazuje, że na każde 15 -20 dzieci w wieku przedszkolnym liczba toalet powinna być nie mniejsza niż 1. Ważne przy tym jest, aby te toalety były łatwo dostępne — szczególnie dla tych najmłodszych.
O ile w rozporządzeniu nie ma o tym mowy, o tyle w rzeczywistości wiek dzieci może mieć znaczenie dla ilości toalet, a także dla ustalenia ewentualnych procesów, związanych z zaspakajaniem potrzeb fizjologicznych.
Młodsze dzieci są dopiero w procesie nauki korzystania z toalety, dlatego też mogą potrzebować częstszego korzystania z łazienki i co ważne — często potrzebują przy tym pomocy dorosłego. Starsze dzieci, które mają już w pełni rozwinięte umiejętności korzystania z toalety, są znacznie samodzielniejsze. Ta różnica wynika m.in. ze zdolności kontroli pęcherza oraz z dotychczasowej edukacji i zdobytych nawyków.
Skoro zabawki w przedszkolu powinny być czyszczone po każdym dniu pełnych zabaw i harców, to równie często należy zadbać o bezpieczeństwo i dezynfekcję toalety w przedszkolu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji należy to robić regularnie, z wykorzystaniem konkretnych, dedykowanych środków i z uwzględnieniem wszystkich elementów wyposażenia.
W procesie tym należy przestrzegać trzech zasad:
Niewystarczająca liczba toalet w przedszkolu może mieć szereg konsekwencji — nie tylko w kontekście dobrostanu, ale także organizacji oraz bezpieczeństwa w placówce. Wśród tych najważniejszych wymienić można:
W kontekście lokalizacji i warunków tworzenia wnętrz rozprawia Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych. To w nim czytamy, że toalety muszą znajdować w bliskim sąsiedztwie sal — tak, aby umożliwić sprawne zaspokajanie potrzeb fizjologicznych. Dodatkowo powinny uczniów zachęcać wyglądem, zachowując przy tym odpowiednią infrastrukturę (np. w przypadku toalet muszą być dostosowane do wzrostu dziecka — tzn. muszą być na odpowiedniej wysokości, tak, aby umożliwić korzystanie wszystkim przedszkolakom).
Wyposażenie łazienki w przedszkolu powinno mieć zaokrąglone kanty, a oprócz mydła powinien być zawsze dostępny papier toaletowy, ręczniki papierowe oraz klasyczne ręczniki (ewentualnie suszarki). Wymogi prawne określają także ilość toalet i umywalek, które powinny przypadać na uczniów.
Bibliografia:
[1] Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – Dz.U. 2020 poz. 1604
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać