Muzyka łagodzi obyczaje. Dodatkowo ułatwia relaks, poprawia koncentrację, sprzyja zapamiętywaniu i nauce. Nic więc dziwnego, że psycholodzy bardzo często wykorzystują muzykę w dedykowanej muzykoterapii, która ma służyć leczeniu nerwic i zaburzeń psychosomatycznych. Wszystko to wynika z faktu, że melodia może mieć pozytywny wpływ na psychikę, przyczyniając się do m.in. poprawy nastroju i lepszego samopoczucia, a także do leczenia bezsenności.
Mając na względzie te wartości i zalety, rodzice coraz częściej rozważają dziecięce zajęcia muzyczne, licząc, że te będą stale wspierać rozwój ich pociechy. Czy zajęcia muzyczne dla dzieci to faktycznie dobry pomysł? Czym są zajęcia umuzykalniające i którą opcję wybrać dla swojej córki lub syna?
Spis treści
ToggleZajęcia umuzykalniające, w dużym uproszczeniu, mają za zadanie stymulować dziecko do rozwoju muzycznego. Dzieje się tak głównie za pomocą śpiewu, rytmu i dźwięków, dzięki którym malec uczy się tworzyć i rozumieć piosenki. Dodatkowo – zajęcia te ułatwiają późniejszą improwizację dźwiękową, która wykorzystuje nie tylko instrumenty, ale przede wszystkim – dziecięcy głos.
Zajęcia muzyczne zarezerwowane są dla nieco starszych dzieci (np. w wieku szkolnym). Ich zadaniem jest aktywizować dwie półkule mózgu, ułatwiając późniejszą naukę. Podczas zajęć muzycznych dziecko łączy muzykę z ruchem (np. klaskaniem), co sprzyja lepszej koordynacji ruchowej. Z czasem, gdy dziecko opanuje podstawy, na zajęciach wprowadzane są instrumenty, na których maluch uczy się grać pierwsze melodie.
Zajęcia muzyczne rekomendowane są dzieciom w niemal każdym wieku. Wszystko to zasługa pozytywnego wpływu na rozwój – tj. przyczyniając się do m.in.:
Wielu rodziców obawia się, że zajęcia muzyczne nie spodobają się dorastającemu maluchowi. Ostatecznie jednak ćwiczenia te są na tyle uniwersalne i ogólnorozwojowe, że skorzystać z nich może każde dziecko – bez względu na płeć czy dotychczasowe zainteresowania. Co ciekawe – pierwsze zajęcia umuzykalniające rozpocząć można już od 1 miesiąca życia, dostosowując program do możliwości pociechy. Ważne jest, aby poziom zajęć stopniowo zwiększać, docelowo ucząc dziecko nowych rytmów, nowych możliwości i nowych instrumentów. Wiele kobiet decyduje się nawet na zajęcia umuzykalniające jeszcze w ciąży, wierząc, że metoda ta pozytywnie wpłynie na rozwój płodu.
Nie jest prawdą, że zajęcia muzyczne stworzone są wyłącznie z myślą o pociechach z zaburzeniami rozwojowymi i neurorozwojowymi. O ile owszem, muzyka wspiera pracę nad spektrum autyzmu o tyle warto ją wykorzystywać na co dzień, jako wsparcie do wykonywania zwykłych czynności u dzieci zdrowych. Ostatecznie muzyka ma poprawiać samopoczucie i stymulować mózg do nauki – a tego potrzebuje maluch na każdym etapie rozwoju.
Zajęcia muzyczne w przedszkolu powinny być prowadzone pod okiem doświadczonej kadry, która wykaże się nie tylko wiedzą, ale także cierpliwością i empatią. Podstawą powinny więc być kreatywne ćwiczenia, które łączą w sobie wartość merytoryczną i przynoszą wiele korzyści rozwojowych. Docelowo więc zajęcia muszą uczyć rytmu, różnych tonów, rozpoznawania dźwięków. Ważne, aby podczas słuchania nie tylko angażować zmysły, ale także uczyć koordynacji ruchowej. Idealnie prowadzone zajęcia torują także przekonanie o muzyce, łącząc ją z zabawą i pozytywnymi emocjami. Dziecko więc powinno wykazywać się ciekawością w rozpoznawaniu różnych tonów, samodzielnie “testując” dźwięki – np. poprzez klaskanie i tupanie.
Kreatywne zajęcia muzyczne w przedszkolu to m.in.:
Bibliografia:
[1] Paszkiewicz-Mes, E. (2013). Muzykoterapia jako metoda wspomagająca leczenie. Hygeia Public Health, 48(2), 168-176.
[2]Nowak, M. (2011). Muzykoterapia źródłem stymulacji dla wcześniaków. Terapia przez Sztukę, 3(1).
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać