Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie. Pomimo pewnych wytycznych i norm, które tworzą pedagodzy, lekarze i psycholodzy, warto wziąć pod uwagę, że każdy maluch jest inny, a tym samym – jego organizm mierzy się z innymi wyzwaniami. W nauce chodzenia, pisania czy czytania, należy brać pod uwagę potrzeby i możliwości rozwojowe swojej pociechy. Wiele prac i pierwszych kroków wykonywać możesz w domu – np. w formie zabawy lub ogólnie rozumianej edukacji.
W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej nauce czytania, która bardzo często rozpoczyna się wcześniej niż w przedszkolu lub szkole. Szczególnie skuteczna jest tzw. nauka czytania sylabami, która w ten sposób rozwija też słownictwo i usprawnia prawą półkulę mózgu, która odpowiedzialna jest za rozumienie słów i graficznych znaków.
Spis treści
ToggleZanim dowiesz się czym jest nauka czytania dla dzieci, warto poznać podstawowe metody i reguły, dotyczące tej umiejętności. Jako rodzic musisz bowiem pamiętać, że:
Oczywiście trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytania – dzieci są różne, a co za tym idzie – ich organizmu mają różne możliwości i predyspozycje. Odchodzi się więc od sztywnego wyznaczania norm i lat, w którym dziecko powinno opanować jakąś umiejętność i zdolność.
Może się bowiem okazać, że dziecko w wieku 5. lat wykaże się chęcią nauki czytania. Wiele dzieci opanowuje pierwsze słowa w wieku wczesnoszkolnym – np. po skończeniu 7. roku życia. Ostatecznie w obu przypadkach warto ułatwić dziecku ten proces i w miarę możliwości naturalnie stymulować proces uczenia poprzez np. wspólne przeglądania książek czy kupowanie bajek z ulubionymi bohaterami.
Ponownie – to zależy od tego jak szybko uczy się Twoje dziecko. W procesie czytania ważne są nie tylko osobiste preferencje i umiejętności, ale także regularność, systematyczność i pomoc rodzica.
Technika szybkiego czytania wymaga wykonywania regularnych, określonych ćwiczeń. Obecnie dostępnych jest wiele kursów i zajęć pozalekcyjnych, dzięki którym dziecko opanowuje proste techniki. Standardowy kurs składa się z 4 spotkań, które dają łącznie 16 godzin aktywnej nauki. Według specjalistów – efektywne i aktywne uczestniczenie w tych lekcjach pozwala na naukę czytania niemal 3.krotnie szybciej, a zdobyte techniki umożliwiają ćwiczenie koncentracji i pamięci. Ostatecznie więc nauka szybkiego czytania wspomoże także naukę innych dziedzin i nowych umiejętności, pociągając za sobą szereg, dodatkowych zalet.
Presja w wieku dziecięcym jest niezwykle duża i niestety – bardzo destrukcyjna. Porównywanie malucha do innych dzieci może być trudne zarówno dla niego samego, jak i dla rodziców, którzy nagle zauważają nieprawidłowości (często rzekome) rozwojowe. Rodzice wpadają wtedy w pułapkę, a nauka nie spełnia swojego pierwotnego założenia i celu. Obserwuj więc swoje dziecko. Jeśli maluch ma kłopoty lub samoistnie wykazuje zainteresowanie książkami – zaproponuj mu pomoc i wsparcie.
Tak naprawdę największy kłopot jest wtedy, gdy maluch nie wykazuje zainteresowania i chęci nauki, pomimo np. pójścia do szkoły, a jego niechęć determinowana jest wyłącznie przez lenistwo i brak zaangażowania.
Wspominaliśmy już, że czas w kontekście efektywnej nauki jest kluczowy. Oczywiście nie warto ślepo wierzyć ekspertom – odpowiedni czas wyznacza dziecko w porozumieniu z rodzicem. Nie zaczynaj więc procesy zbyt szybko i nie zwlekaj z tym zbyt długo, bowiem w dziecku pojawi się duża niechęć i poczucie wyalienowania.
Nauka czytania na początku opiera się głównie na metodzie sylabizowania. Dziecko więc nie czyta całych wyrazów lub zdań, a dzieli je na części, sylabizując poszczególne wyrazy. Po przeczytaniu całego wyrazu warto go powtórzyć i wyjaśnić, jeśli jest niezrozumiały. Pomocne okażą się plansze z rysunkami lub postaciami lub animowane książeczki, na których można pokazywać poszczególne elementy i przedmioty.
Jeśli sylabizowanie jest zbyt skomplikowane i trudne, zalecana jest tzw. metoda literowa. Jej zasady polegają na podawaniu i uczeniu się alfabetu, który podlega analizie i syntezie głoskowej. Poznanie każdej litery, nauka ich rozróżniania i pisania jest często dużym ułatwieniem w procesie nauki czytania.
Bibliografia:
[1] Langer, J. A. (1986). Children reading and writing: Structures and strategies. Ablex Publishing.
[2] Stothard, S. E., & Hulme, C. (1992). Reading comprehension difficulties in children. Reading and writing, 4(3), 245-256.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać