Edukacja wczesnoszkolna to ważny etap w rozwoju dziecka. Jej celem jest nie tylko przygotować do dalszych wyzwań edukacyjnych, ale także nauczyć konkretnych umiejętności, które ułatwią funkcjonowanie w społeczeństwie oraz osiąganie sukcesów w etapie dalszej nauki. Z tego też względu Ministerstwo Edukacji wskazało obowiązek uczęszczania do placówki wszystkim dzieciom w wieku 6 lat[1]. Czym podyktowany jest ten zapis? Jakie dokładnie cele ma edukacja wczesnoszkolna? Jak to wpływa na rozwój i dalsze sukcesy malucha?
Spis treści
TogglePodstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej określa konkretne cele, treści oraz wymagania w zakresie nauczania dzieci w młodszych grupach. Zawartość podstawy programowej może różnić się w zależności od kraju i regionu. Co więcej — może podlegać aktualizacji i zmianom, które wynikają z nowych postanowień ME.
W podstawie programowej umieszcza się zadania edukacji wczesnoszkolnej, tj.
Obecne przepisy Ministerstwa Edukacji wskazują, że program edukacji wczesnoszkolnej obejmuje 20 godzin tygodniowo.
Program i podstawa programowa to dwa pojęcia związane z edukacją, które często są używane w kontekście planowania i realizacji nauczania. Często, błędnie, używa się je zamiennie. Warto jednak pamiętać, że oba terminy, pomimo tego, że dotyczą edukacji, w ostateczności różnią się między sobą.
Podstawa programowa to oficjalny dokument lub zestaw wytycznych opracowanych przez odpowiednie organy edukacyjne (np. ministerstwo edukacji). Określa ona ogólne cele, treści i wymagania nauczania dla poszczególnych przedmiotów i poziomów edukacyjnych. Podstawa programowa stanowi ramy, w których nauczyciele i szkoły powinny działać, zapewniając jednolitość i standardy edukacyjne. Program natomiast jest konkretnym planem nauczania, który opracowuje się na bazie podstawy. Może być opracowywany przez nauczycieli, wydawców podręczników lub inne instytucje edukacyjne.
Główne różnice tych dwóch pojęć, dotyczą:
Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest rozwój konkretnych umiejętności, które są niezbędne w późniejszych etapach edukacji. Przygotowanie dziecka do szkoły podstawowej to również jeden z argumentów, dla których narzucono obowiązek edukacji wczesnoszkolnej dzieciom w wieku 6 lat. Poprzez zabawę, eksplorację i odkrywanie, dzieci rozwijają ciekawość i entuzjazm do uczenia się, co może trwać przez całe życie.
Celem wychowania przedszkolnego jest także nakierowanie malucha na rozwijanie konkretnych pasji i hobby. Dostęp do nowych narzędzi sprawia, że dziecko może sprawdzić się w nowych aktywnościach, odkrywając świat i nowe bodźce. Dodatkowo nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej pozwala wykryć ewentualne problemy rozwojowe, które potrzebować będą wsparcia ze strony pedagogów i specjalistów.
Edukacja wczesnoszkolna oprócz konkretnych umiejętności manualnych czy językowych, uczy budowania relacji z rówieśnikami, pielęgnowania przyjaźni, empatii, dzielenia się zabawkami, rozwiązywania konfliktów. W tym kontekście uczy także budowania interakcji z dorosłymi — od komunikowania, aż po szukanie autorytetu. Dodatkowo doświadczeni nauczyciele dbają o rozwój własnej wartości (w nauce i pasji) i pokazują, jak radzić sobie z różnymi, nierzadko trudnymi, emocjami.
Tak. Jednym z głównych założeń doskonale stworzonego programu edukacyjnego jest przygotowanie dziecka do życia. Dlatego też wiele ćwiczeń uwzględnia nabywanie umiejętności praktycznych, życiowych, skoncentrowanych na budowaniu samodzielności — wiązaniu butów, zapinaniu guzików, korzystania z toalety, jak i organizacji, np. układaniu ubranek w szafie.
Dodatkowo placówka uczy, jak:
Oczywiście przedszkole to jedynie jeden z elementów całego procesu kształcenia. Nadal niezwykle ważną rolę pełnią rodzice, którzy powinni wspierać założenia programu edukacyjnego. W praktyce bowiem dzieci wymagające wielokierunkowej aktywności powinny być motywowane i wspierane w rozwoju — m.in. poprzez ćwiczenia w domu. Mowa tu o:
Rodzice powinni stworzyć maluchowi odpowiednie środowisko do nauki oraz pielęgnować motywację wewnętrzną, przez którą pociecha będzie czerpała przyjemność z konkretnych aktywności.
Tak. Zarówno cele, jak i program edukacji wczesnoszkolnej jest niezwykle dynamiczny. Cyklicznie ME wprowadza aktualizacje i nowe ustawy, które mają na celu usprawnić sposób proces kształcenia. Ostatnia duża zmiana miała miejsce w 2016 roku, która zderzyła się z głosami poparcia, jak i… sprzeciwu.
Badania w dziedzinie psychologii rozwojowej, neurologii i pedagogiki dostarczają nowych informacji na temat tego, jak dzieci uczą się najlepiej, jakie czynniki wpływają na ich rozwój oraz jakie metody i strategie są najskuteczniejsze w nauczaniu. Dotyczy to badań nad funkcjonowaniem mózgu i mechanizmami uczenia, a także rozwoju emocjonalnego i różnorodności stylów uczenia się. Wnioski te są silnym motywatorem do wprowadzania zmian w obrębie m.in. materiałów dydaktycznych.
Bibliografia:
[1] Prawo oświatowe – j.t. Dz.U. z 2020 r.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać