Standardowy plan dnia w przedszkolu uwzględnia nie tylko czas na zabawę i posiłki, ale także przerwę na drzemkę. Ta ustalana jest „na sztywno” i zwykle powtarza się każdego dnia. Perspektywa snu w ciągu dnia nie jest atrakcyjna dla każdego dziecka. Niektóre maluchy nie wykazują takiej potrzeby, a proces wyciszenia jest dla nich zbyt trudny. Czy przedszkole może narzucić konieczność odbywania drzemek? Dlaczego sen dziecka jest tak ważny w procesie jego rozwoju?
Spis treści
ToggleDla dzieci w wieku przedszkolnym zalecana ilość snu wynosi zwykle: 10-13 godzin na dobę. Odpowiednia ilość snu uzależniona może być od wieku, ale także stanu zdrowia malucha.
Co ważne — należy w procesie tym zadbać o regularność i utrzymanie stałego harmonogramu (np. mycie zębów poprzedza położenie się do łóżka), a także o rytuały. Te drugie usprawniają proces wyciszenia i sygnalizują porę snu. Podobnie jak odpowiednie środowisko — tj. ciemne, ciche pomieszczenie, pozbawione tzw. światła niebieskiego.
Zwykle drzemka w placówce planowana jest po posiłku, tj. w godzinach 12-14:00. Czas jej trwania uzależniony jest od m.in. wieku przedszkolaków i zwykle nie przekracza 1h.
We wstępie wspomnieliśmy, że nie każde dziecko zasypia w przedszkolu. Niechęć do tzw. leżakowania wynikać może z wielu czynników, dlatego też tak ważne jest zrozumienie potrzeb malca i gdy to możliwe — znalezienie rozwiązania.
Przyczyną, dla której dziecko nie chce leżakować, może być np.:
Sen jest niezwykle ważny zwłaszcza w pierwszych latach życia. Dlatego też „leżakowanie” to popularna praktykach w placówkach przedszkolnych, które w ten sposób dbają m.in. o regenerację fizyczną dziecka. Krótki odpoczynek lub drzemka dostarcza energii i pozwala zregenerować procesy poznawcze, poprawiając przy tym koncentrację. W trakcie drzemki mózg przetwarza informacje, które dziecko zdobyło w ciągu dnia, co przyczynia się do lepszego uczenia się i zapamiętywania. Dodatkowo odpoczynek może pomóc w zredukowaniu poziomu stresu i frustracji u dzieci, co prowadzi do lepszego samopoczucia i braku konfliktów z rówieśnikami. Regularny odpoczynek może pomóc dzieciom w radzeniu sobie z emocjami, ucząc je, jak relaksować się i odnajdywać spokój wewnętrzny. To z kolei pozwala ustanowić rutynę, która jest niezbędna dla poczucia bezpieczeństwa. Na dodatek badania sugerują, że odpowiednia ilość snu może wzmacniać system odpornościowy, co ma wpływ na zdrowie przedszkolaków.
To czy spać dziecko będzie w danym przedszkolu, jest wypadkową zarówno polityki placówki, jak i przepisów prawa oraz indywidualnych potrzeb dziecka. I tak oto prawo oświatowe nie narzuca konieczności przeprowadzenia leżakowania. W tym celu ważne są więc wewnętrzne ustalenia. Wiele przedszkoli ma ustaloną rutynę drzemki dla dzieci, zwłaszcza dla młodszych grup wiekowych. Jednak sposób realizacji tej rutyny może się różnić. W niektórych placówkach drzemka może być obowiązkowa, podczas gdy w innych dzieci mają wybór. Wszystkie ustalenia powinny jednak bazować na współpracy z rodzicami — otwarta komunikacja pozwoli poznać potrzeby malucha, a tym samym — zapewniać mu odpowiedni rytm dnia.
Tak, sen w przedszkolu wpływa na rytm dnia. Oznacza to, że drzemki mogą nieść zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki w tym kontekście. W przypadku tych pierwszych, mowa o: unormowaniu doby, wprowadzeniu efektywnej regeneracji, wspieraniu rozwoju. Warto jednak pamiętać, że przedszkolaki, które zasypiają w innych godzinach, niż dotychczas, mogą:
1) mieć trudność z zasypianiem w domu,
2) mieć zakłócony dobowy rytm, który wpłynie na ustalenia z rodzicami,
3) borykać się z silną frustracją i niechęcią do podejmowania konkretnych, późniejszych aktywności (np. na skutek rozkojarzenia, zmęczenia, poczucia roztargnienia).
Bibliografia:
[1] Andrzejczak, B., & Gmitrowicz, A. (2013). Wybrane zagadnienia z medycyny snu dzieci i młodzieży. Post. Psychiatr. Neurol, 22(1), 61-66.
[2] Kulus, M., Krauze, A., & Bartosiewicz, W. (2007). Obturacyjny bezdech senny u dzieci. Advances in Respiratory Medicine, 75(I), 23-27.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać