Przedszkole, jako placówka edukacyjna, oferuje również opiekę nad maluchami. Według obecnych przepisów, zajęcia i doglądanie dzieci przez pedagogów, powinno trwać nie dłużej niż 5 godzin dziennie — od poniedziałku do piątku. Co jednak zrobić, gdy rodzic przekracza te ustawowe godziny? Jak wygląda procedura postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola?
Spis treści
ToggleNauczyciel wydaje dziecko każdemu opiekunowi prawnemu, wskazanemu we wniosku i dokumentacji. Może się jednak zdarzyć, ze placówka nie wyda dziecka, argumentując to kilkoma, nakreślonymi przez prawo, powodami.
Zatrzymanie dziecka w placówce obowiązuje aż do czasu wyjaśnienia problemu (np. do pojawiania się opiekuna prawnego lub policji).
Obowiązujące przepisy nie wskazują, że do odebrania dziecka z przedszkola upoważnione są wyłącznie osoby pełnoletnie. Oznacza to, że do odbioru dziecka może być upoważnione starsze rodzeństwo, pod warunkiem, że ukończyło 10 rok życia.
Prowadzona polityka przedszkola, w zakresie m.in. wymaganych dokumentów, różni się w zależności od kraju i ewentualnych zapisów lokalnych. Niezmiennie jednak jest, że polskie placówki nie mogą żądać dowodu osobistego czy numeru PESEL do weryfikowania tożsamości dziecka lub rodzica. Co więcej — nie mogą także wymagać podobnych dokumentów w trakcie rekrutacji.
Jeśli rodzice dziecka przedstawią swoje wrażliwe dane, przedszkole ma obowiązek przechowywać i traktować je w odpowiedni sposób — tj. zabezpieczając przed wyciekiem i gwarantując pełną ochronę.
Warto zaznaczyć, że procedura postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola może różnić się, w zależności od statutu i regulaminu określonej placówki. Niemniej jednak do przestrzegania niniejszej procedury zobowiązani są nie tylko rodzice, ale także nauczyciele oraz dyrektor przedszkola.
Jeśli dziecko nie zostanie odebrane z placówki, po upływie nakreślonego odgórnie czasu, nauczyciel musi powiadomić rodziców o zaistniałej sytuacji. Po niezapowiedzianym spóźnieniu dyrekcja powinna zadzwonić do osób upoważnionych, w celu wyjaśnienia zaistniałego zdarzenia.
Jeśli pomimo prób kontakt rodzic nadal nie odbierze dziecka z przedszkola, dyrekcja ma w obowiązku powiadomić odpowiednie służby — tj. policję. Następnie podejmowane są dalsze działania, regulowane prawnie. Cała sytuacja musi zostać opisana w formie protokołu i wyłącznie w obecności świadków.
Rodzic, który wie, że nie może odebrać dziecka w godzinach pracy przedszkola, ma w obowiązku powiadomić pedagogów i dyrektora przedszkola o zaistniałej sytuacji. Jednorazowe opóźnienia zwykle nie mają żadnych konsekwencji i spotykają się ze zrozumieniem ze strony nauczycieli.
Konsekwencje te dotyczą zarówno rodziców, jak i dzieci. O ile w przypadku jednorazowych sytuacji nie trzeba martwić się nieprzyjemnościami lub problemami organizacyjnymi, o tyle problem pojawia się w przypadku zdarzeń powtarzalnych lub nagminnych.
Rodzice, którzy nie pilnują godzin odbierania dziecka, muszą liczyć się z koniecznością wyjaśnienia wszystkich sytuacji z nauczycielem, a w niektórych przypadkach — również z dyrekcją. Dodatkowo zgodnie z 1 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawa oświatowego, placówka powinna zawiadomić policję, która nie tylko będzie pełniła rolę opiekuńczą do czasu pojawienia się rodzica, ale także wytoczy kroki prawne. Nierzadko także zdarza się, że nieterminowość w temacie odbierania dzieci to argument do zerwania umowy ze strony placówki.
Dzieci w ten sposób bardzo szybko tracą poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Maluch, który czeka na spóźniającego się rodzica, traci grunt pod nogami, jest niepewny, boi się, że zostanie porzucony, co w oczywisty sposób pogłębia jego lęk separacyjny.
Tak. Czas ten określony jest w statucie i regulaminie placówki. Najczęściej jest to kilka godzin po zakończeniu zajęć, tj. do zakończenia pracy pedagogów. Jeśli o ewentualnym opóźnieniu rodzic powiadomi placówkę — czas ten może ulec zmianie, a pracownicy przedszkola zostają nieco dłużej.
Przedszkole ma obowiązek skontaktować się z rodzicami, jeszcze przed wezwaniem odpowiednich służb. Zwykle pierwsza próba kontaktu telefonicznego spoczywa na wychowawcy, a następne — na dyrekcji. Jeśli nie będzie kontaktu ze strony prawnych opiekunów, konieczne jest podjęcie kolejnych kroków. Dlatego też w intencji rodziców powinna być stała komunikacja i gdy jest to możliwe — uprzedzenie o ewentualnych opóźnieniach.
Oczywiście każda placówka ma inne metody i procedury działania. Zwykle o tych zasadach mówi się jeszcze przed umieszczeniem dziecka w przedszkolu. Wszystkie zapisy dostępne są w statucie oraz regulaminie, do którego warto zajrzeć w momencie sporu. Ostatecznie jednak działania podejmowane przez pedagogów mają jeden cel: zagwarantować bezpieczeństwo dziecka.
Dlatego też placówka może podjąć działania, tj.:
Bibliografia:
[1] 1 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawa oświatowego, (2016), Dz. U. z 2023 r. poz. 900
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać