Adaptacja dziecka do nowych warunków, tj. zmiana szkoły, przeprowadzka czy nawet mniej widoczne zmiany w otoczeniu to proces wielowymiarowy, który ma wpływ na rozwijającego się malucha. Jednym z kluczowych czynników, który może wpływać na to, jak dziecko radzi sobie z tymi nowymi wyzwaniami, jest… wiek. Specjaliści podkreślają, że to właśnie liczba lat często determinuje zdolność do przystosowania się, zrozumienia zmian i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Jak zatem wygląda przystosowanie psychospołeczne dziecka do nowych warunków? Jak wygląda proces adaptacji i jak przygotować dziecko do nowego środowiska przedszkolnego?
Spis treści
ToggleTak. Wynika to z faktu, że dziecko rozwija się każdego dnia, poznając coraz to nowe okoliczności i sytuacje — w tym warunki środowiska przedszkolnego. Proces ten jest dynamiczny i odbywa się etapowo, nie należy bowiem oczekiwać, że maluch od początku swojego życia będzie posiadał narzędzia, dzięki którym z łatwością przystosuje się do różnych, nowych warunków.
Proces dojrzewania zakłada szereg zmian emocjonalnych, społecznych, motorycznych, poznawczych. To dzięki tym zmianom dziecko zdobywa nowe umiejętności i poznaje nowe mechanizmy, dzięki którym lepiej radzi sobie wśród rówieśników i sprawniej przechodzi proces adaptacyjny. Aby pokazać dynamikę tych zmian, posłużmy się przykładem:
Już po tej krótkiej charakterystyce można wysnuć wniosek, że łatwe przystosowanie dziecka do nowych warunków determinowane jest dojrzałością, tempem zmian emocjonalnych i fizycznych, a także otrzymanym wsparciem ze strony dorosłych.
Dziecko, które odczuwa niepokój lub lęk odbiera nowe środowisko jako miejsce pełne niepewności i czyhającego zagrożenia. Takie podejście to wynik szeregu czynników — tj. cech osobowościowych, wychowania, zaangażowania dorosłych (np. w procesie adaptacji) i dotychczasowej samodzielności. Dlatego też opiekunowie i nauczyciele, aby wspierać i torować pożądane zachowania dziecka, powinni stosować odpowiednie metody.
Mowa tu o m.in. stopniowym wprowadzaniu zmian, pozytywnych wzmocnieniach, budowaniu rutyny, wspieraniu niezależności i utrzymaniu stałej komunikacji, w której rodzic zapewnia o swoim wsparciu, udziela odpowiedzi i informuje, jak przebiega okres adaptacji.
Dziecko, które udaje się do żłobka, do przedszkola i do szkoły stoi przed nieco innymi wyzwaniami adaptacyjnymi. Te różnice wynikają bezpośrednio z wielu czynników — m.in. wieku i tempa rozwoju.
Młodsze dzieci, z racji tego, że odczuwają lęk separacyjny i jednocześnie mają trudności w komunikacji, reagują niepokojem, a także ograniczoną zdolnością do nazywania i wyrażania swoich uczuć. Podczas adaptacji głównie płaczą, nie są w stanie odnaleźć się w nowym harmonogramie, ale jednocześnie zachowują dużą plastyczność. To dzięki niej proces adaptacji przebiega sprawnie i z dużą dozą ciekawości i otwartości.
W przypadku starszych dzieci adaptacja może przebiegać w dwojaki sposób. Po pierwsze — część z nich podejmie strategie związane z wycofywaniem się[1], unikaniem dorosłych i rówieśników, zaszyciem się. Strategia ta przynosi wątpliwe korzyści i wiąże się z odrzuceniem przez klasę[1]. Drugą metodą jest bunt, który przyjmuje formę prowokacji. Pojawia się on głównie po to, aby nastąpiła zmiana — korzystna dla nich lub dla procesu edukacji[1].
Zrozumienie różnic wiekowych pozwala dorosłym dostosować metody wsparcia, komunikacji i interwencji w taki sposób, aby były one bardziej skuteczne i odpowiednie dla danego etapu rozwojowego dziecka. To z kolei jest paliwem do budowania silnych więzi, które bazują na szacunku, zrozumieniu i otwartości.
Dodatkowo zrozumienie tych dwóch zależności umożliwia empatyczną reakcję na problemy emocjonalne i behawioralne. Ponadto świadomość pewnych mechanizmów zwiększa szansę na prewencję i przewidzenie potencjalnych trudności adaptacyjnych, co idzie w parze z kompletnym wsparciem, którego potrzebuje dziecko.
Bibliografia:
[1] Murawska, I., & Przyborowska, B. (2020). Potencjał edukacyjny szkoły a strategie adaptacji uczniów. Studia Edukacyjne, (56), 27-38.
[2] Straś-Romanowska, M. (2002). Rozwój człowieka a rozwój osobowy. Studia Psychologica, 3, 91-104.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać