Życie malucha składa się przełomowych etapów, które mają ogromne znaczenie dla budowania jego osobowości, nauki konkretnych umiejętności, ale także dla niezależności i samodzielności. Jednym z takich etapów jest pójście do przedszkola oraz uczestniczenie w tzw. procesie adaptacji. Moment ten przyzwyczaja dziecko do nowego środowiska społecznego, wprowadzając zasady, rutyny, autorytety. Wszystkie te zmiany bywają trudne, dlatego też niezwykle ważnej jest otrzymanie wsparcia — nie tylko od rodziców, ale także od nauczycieli. Zatem, jaką rolę w procesie adaptacji dziecka pełni nauczyciel wychowania przedszkolnego? Dlaczego tak kluczowe jest jego zaangażowanie, wiedza i otwartość?
Spis treści
ToggleW procesie adaptacji dziecka niezwykle ważne jest wsparcie, pomoc i zaplecze teoretyczne, dzięki któremu maluch lepiej rodzi sobie ze zmianami i emocjami. Wszystkimi tymi narzędziami dysponuje osoba dorosła, która pełni kluczową rolę w procesie wychowania. Tak oto pedagog pełni przede wszystkim rolę drogowskazu, który przeprowadza przez wszystkie etapy, wskazuje metody i strategie radzenia sobie z trudnościami, a także edukuje rodziców. To on pokazuje nowe środowisko, pomaga w integracji z rówieśnikami, przeprowadza edukację przedszkolną, wdraża zabawy i mechanizmy, które pomagają w tym procesie, a na koniec — rozmawia z rodzicami i specjalistami, stając się opoką i „kotwicą”, dzięki której dziecko czuje się bezpieczniej i pewniej.
Podstawowym wyzwaniem w procesie adaptacji dziecka jest zrozumienie i uwzględnienie różnorodności przedszkolaków. W końcu każde dziecko jest inne i przychodzi do przedszkola z różnymi doświadczeniami, temperamentami i potrzebami emocjonalnymi. To z kolei pociąga za sobą drugie wyzwanie — tj. zarządzanie emocjami dziecka — które może reagować płaczem, złością i lękiem. Trzecim, najczęściej powtarzanym wyzwaniem jest utrzymanie stałej komunikacji z rodzicami — zwłaszcza jeśli pojawią się problemy w obrębie rozwoju.
Przygotowanie dziecka i adaptacja dziecka do nowego środowiska to wynik zarówno pracy w domu (i zaangażowania rodziców), jak i konkretnych metod i strategii, które opracował pedagog. Nauczyciel dysponuje tym samym wieloma narzędziami, które mają na celu wspierać i pomagać na tym etapie rozwoju. Wśród nich wymienia się m.in.:
To, jakie działania podejmie pedagog, zależy od m.in. cech osobowościowych dziecka, problemów, liczebności grupy i wewnętrznych procesów. Docelowo głównym zadaniem nauczyciela jest sprawić, aby maluch poczuł się w przedszkolu bezpiecznie i pewnie. Wzmacnianie samodzielności i niezależności to podstawa wsparcia w adaptacji dziecka.
W tym celu można wprowadzić, np. oryginalne, powtarzalne powitania, które budują indywidualność dziecka; dni adaptacyjne, podczas których dzieci poznają sale zabaw; listę rutynowych zajęć, które budują codzienny harmonogram (np. jedzenie, mycie rączek, mycie zębów), a także tworzenie kącików zainteresowań, które pozwalają dzieciom na samodzielne wybieranie aktywności zgodnie z ich zainteresowaniami oraz kącików integracyjnych dla dzieci z największymi problemami adaptacyjnymi.
Podstawą jest stworzenie środowiska stałego, opartego na wsparciu, empatii, cierpliwości. Nauczyciel więc nie powinien tworzyć presji, oceniać, porównywać dzieci ze sobą. Zamiast tego pożądane jest wprowadzenie sztywnej rutyny, a także zabaw adaptacyjnych i integracyjnych, które przełamią dziecięce bariery. Dziecko zaaklimatyzuje się, jeśli będzie miało poczucie, że może ufać osobie dorosłej, a nowe miejsce jest torowane pozytywnymi doświadczeniami i emocjami (np. zabawą). Dodatkowo pedagog powinien zachęcać do wyrażania i nazywania swoich emocji, a także do proszenia o pomoc i mówienia o swoim dyskomforcie.
Podstawą jest oczywiście szczera i stała komunikacja, która bazuje na płynnej wymianie informacji. Podczas rozmów kluczowe jest empatyczne mówienie o dziecku (i jego problemach) z jednoczesnym unikaniem oceny i porównywania z innymi dziećmi. Motywacją do odbywania cyklicznych spotkań powinno być dobro dziecka, znalezienie rozwiązania i nowych metod, które będą cennym wsparciem w całym tym, trudnym procesie. Nierzadko burza mózgu, wspólna wymiana doświadczeń i wniosków pozwoli opracować strategię, którą wdrożyć można nie tylko w przedszkolu, ale i w domu.
Bibliografia:
[1] Brzezińska, A. I., Czub, M., & Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4(120), 5-21.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać