Rozwój mowy u dziecka to jedno z najbardziej ekscytujących i emocjonalnych momentów w życiu rodzica. Od zwykłego „ga-ga„, do długo wyczekiwanego słowa „Mama” – każdy wypowiedziany dźwięk jest fundamentem komunikacji, który wymaga wsparcia, cierpliwości, pracy i edukacji. Co jednak robić, jeśli maluch niechętnie używa słów? Dlaczego zamyka się w sobie, nie chce opowiadać o swoim dniu, a w przedszkolu uchodzi za małomówne? Co nazywamy mutyzmem wybiórczym?
Spis treści
ToggleDotychczasowe dane wskazują, że około 1% polskich dzieci ma zaburzenia mowy, których rozpoznanie może nastąpić już w pierwszych miesiącach życia (tzw. ciche niemowlęctwo z ograniczoną gwarą niemowlęcą). Dlatego to właśnie zaburzenia mowy uchodzą za jeden z głównych powodów, dla których dziecko niechętnie rozmawia i uchodzi za „wycofane”.
Zaburzenia mowy to bardzo szeroka grupa zaburzeń, w skład której wchodzą m.in. trudności w wysławianiu się, wady wymowy oraz wszelkie problemy z artykulacją, fonacją, tonem głosu, płynnością itd. Przyczynami tych wad mogą być zarówno czynniki wewnątrzpochodne (np. zniekształcenie dźwięków mowy na skutek uszkodzenia dróg unerwiających narządy mowne) oraz zewnątrzpochodne, w których nie stwierdza się defektów anatomicznych.
Istnieje też tzw. mutyzm wybiórczy, który jest formą zaburzenia społecznego o podłożu lękowym. Polega on na wybiórczości zarówno w obrębie mówienia, jak i pisania, co zaobserwować można zwykle pomiędzy 3. a 12. rokiem życia wśród 0,02% dzieci. Objawy mutyzmu wybiórczego koncentrują się na oszczędnym porozumiewaniu się i milczeniu w wybranych przez siebie sytuacjach.
Oprócz powyższych — maluch może mieć trudności adaptacyjne, ogólne problemy z komunikacją lub zaburzenia ze spektrum autyzmu. Niezwykle częstą przyczyną mogą być także negatywne doświadczenia, brak zrozumienia (ze strony pedagogów i rówieśników) oraz problemy z pewnością siebie — zwłaszcza w nowym miejscu i w grupie.
Oczywiście. Środowisko przedszkolne i atmosfera w grupie może być decydującym czynnikiem, wpływającym na chęć dziecka do komunikowania, nawiązywania przyjaźni, aktywności w zabawie, pokonywania słabości i przełamywania swoich barier komunikacyjnych.
Dzieci w różnym tempie adaptują się do nowych sytuacji. Niektóre mogą szybko czuć się komfortowo w przedszkolu, podczas gdy inne mogą potrzebować więcej czasu na aklimatyzację. Tak oto wspomniany już mutyzm selektywny może być wynikiem lęku separacyjnego i zbyt trudnej adaptacji. Wpływ na to może mieć także styl komunikacji pedagogów — np. bardzo autorytatywny.
Zaburzenia komunikacji pociągają za sobą lawinę konsekwencji — zarówno w obrębie rozwojowym, jak i społecznym czy edukacyjnym. Mowa tu głównie o:
Dlatego też bez względu na przyczynę i skalę problemu, należy zasięgnąć konsultacji specjalistycznej, w której można np. rozpoznać mutyzm wybiórczy. W niektórych przypadkach konieczna może być pogłębiona diagnostyka lub rozpoczęcie terapii dziecka.
Całkowicie naturalne jest, że maluch zachowuje się inaczej w domu i w przedszkolu. Pierwsze miejsce często jest związane z bezpieczeństwem, opieką i większą pewnością siebie. Środowisko nie jest nowe, a obecność rodziców oraz ulubionych zabawek ułatwia proces otwierania się. Przedszkole z kolei jest miejscem nowym, w którym maluch musi „wyrobić sobie” pozycję wśród rówieśników. Poznawanie nowych zasad i rutyny bywa trudne i może być źródłem frustracji oraz lęku społecznego, który objawia się np. mutyzmem wybiórczym.
Rodzice mogą dostosowywać aktywności i sposób komunikacji do indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka, co z kolei może sprzyjać rozwijaniu ich mowy. Ponadto w domu maluch może wyrażać swoje uczucia i frustracje bardziej otwarcie, wiedząc, że jest w bezpiecznym środowisku. W przedszkolu natomiast dziecko jest wystawione na szerszy zakres stymulacji, w tym aktywności edukacyjne i zabawy, które mogą źródłem stresu.
Zaburzenia komunikacyjne nie powinny być argumentem do braku rozmowy. Rolą rodziców jest zachęcać dziecko do komunikacji, nauki szkolnej, mówienia o swoich emocjach. W rozwoju mowy niezwykle ważna jest swoboda oraz chęć zadawania pytań — najpierw zamkniętych, a z czasem otwartych (pytania otwarte zachęcają do rozmowy i mogą pomóc dziecku wyrazić swoje myśli i uczucia). W przypadku dzieci autystycznych konieczne jest wsparcie dodatkowych specjalistów, którzy wprowadzą konkretne techniki terapeutyczne.
Jeśli chcesz zachęcić swoje dziecko do dialogu, przestrzegaj poniższych, 5. zasad.
Bibliografia:
[1] Bawolska, A. (2019). Dziecko z mutyzmem wybiórczym-charakterystyka zjawiska oraz sposoby przeciwdziałania trudnościom. Niepełnosprawność, (33), 204-212.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać