Nauczyciel wspomagający w przedszkolu, jak sama nazwa wskazuje, jest specjalistą, który ma wspierać dzieci wymagających szczególnej uwagi ze względu na specyficzne potrzeby — edukacyjne, emocjonalne, fizyczne. Jego rola koncentruje się na pomocy dzieciom z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się lub innymi specyficznymi potrzebami, tak, aby mogły one w pełni uczestniczyć w życiu przedszkolnym i osiągać postępy w rozwoju na miarę swoich możliwości. W potrzebie kształcenia specjalnego są więc dzieci w różnym wieku i w różnych grupach, co nasuwa wiele pytań organizacyjnych i wychowawczych. Na część z nich postaramy się odpowiedzieć poniżej.
Spis treści
ToggleO momencie i czasie trwania umowy zawsze decyduje dyrektor szkoły. Dzieje się to bezpośrednio gdy do przedszkola wpłynie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Decyzja ta więc musi mieć podstawę medyczną i nie wynika z np. woli czy życzenia rodziców.
Ze względów bezpieczeństwa obecne przepisy wskazują, że pod opieką nauczyciela wspomagającego może w tym samym czasie przebywać do 5 maluchów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Każdy nauczyciel wspomagający w przedszkolu, niezależnie od zakresu obowiązków i niesionej pomocy pracuje 20 godzin tygodniowo (art. 42 ust. 3 lp 12 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela). Oznacza to, że średnia liczba godzin per dzień wynosi około 4. To ile godzin przypadnie nauczycielowi wspomagającemu w danym dniu, leży w decyzji dyrektora placówki.
W przedszkolach oraz szkołach integracyjnych, a także w tych z oddziałami integracyjnymi, gdzie odbywa się edukacja dzieci zdrowych razem z dziećmi niepełnosprawnymi, zatrudnienie nauczyciela wspomagającego leży w obowiązku placówki.
Według zapisów prawa — jeśli dyrektor placówki otrzyma zgodę organu prowadzącego, może zatrudnić nauczyciela wspomagającego, specjalistów oraz pomoc nauczyciela.
Nauczyciel wspomagający w przedszkolu z racji swoich obowiązków współpracuje ściśle z głównym pedagogiem, rodzicami oraz ewentualnymi specjalistami zewnętrznymi (np. z psychologiem). Jego obecność — w dużym uproszczeniu — pozwala na większą koncentrację na indywidualnych potrzebach dziecka, dostosowywaniu planu edukacyjnego, a także na realizację zaleceń specjalistycznych.
Obowiązki nauczyciela wspomagającego to m.in.:
Podstawą są oczywiście zajęcia indywidualne, które skoncentrowane są na konkretnych potrzebach edukacyjnych ucznia, np. nauce czytania, pisania. W tym obszarze wymienia się także warsztaty, podczas których dzieci z np. spektrum autyzmu uczą się samodzielnego ubierania się i higieny.
Równolegle prowadzone są także klasyczne, grupowe zajęcia edukacyjne oraz udzielane jest wsparcie w postaci zajęć rewalidacyjnych, które skupiają się na rozwijaniu dziecka z konkretnymi niepełnosprawnościami. Niezwykle ważne są także konsultacje edukacyjne dla rodziców, podczas których opiekunowie zdobywają wiedzę i narzędzia w zakresie np. analizowania postępów dziecka.
O potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostały konkretne artykuły — tj. § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. To w nim czytamy, że obowiązek zatrudnienia takiego wsparcia w przedszkolach ogólnodostępnych nałożony jest na wszystkie placówki, w których pojawiają się dzieci objęte kształceniem specjalnym (w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone).
Ponadto kluczowe znaczenie mają:
Praca nauczyciela wspomagającego pociąga za sobą szereg korzyści. Wśród tych najważniejszych wymienia się:
Zgodnie z art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela — nauczyciel wspomagający jest zatrudniony na umowę o pracę w sytuacji, gdy taką potrzebę zgłasza dana placówka. Oznacza to, że jego praca ma charakter określony, z uwzględnieniem, że żadne konkretne artykuły nie wskazują konkretnego okresu, na jaki należy zatrudnić takie wsparcie.
Ocena skuteczności pracy nauczyciela wspomagającego w przedszkolu jest procesem wielowymiarowym, który mierzony jest zarówno poprzez postępy dziecka, jak i dzięki wnioskom, które otrzymują rodzice i nauczyciele.
Bibliografia:
[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 r., poz. 1309) – § 7 ust. 7
Photo of A teacher playing with blocks in the kindergarten classroom, surrounded by children sitting at tables and building block structures on them. The room is well-lit and has wooden furniture. In one table there's an adult woman wearing glasses smiling while looking to camera. She wears casual like jeans or T-shirt and her hair cut short. There are other kids around the same age as the others but different sizes and races, they play together happily using colorful cubes and small toys. Shot taken from front angle with Canon EOS R5 mirrorless camera using a wide-angle lens
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać