Wychowawca pełni niezwykle ważną i odpowiedzialną rolę. To on dogląda dzieci, zwracając uwagę na ich postępy rozwojowe, konflikty w grupie, trudności, problemy komunikacyjne, a także motywuje do rozwijania hobby. Nic więc dziwnego, że komunikacja na tle rodzic-wychowawca to podstawa efektywnego wychowywania i edukowania. Niezwykle ważne jest więc odbywanie regularnych rozmów (np. podczas zebrań czy konsultacji), które rozwieją wszelkie wątpliwości lub zaalarmują o ewentualnych problemach. Jak przygotować się do takich spotkań? O co pytać w przedszkolach publicznych zarówno przed, jak i w trakcie roku szkolnego?
Spis treści
ToggleNauczyciele wychowania przedszkolnego mają doświadczenie i wiedzę w zakresie edukacji i wychowywania dzieci do lat sześciu. Warto więc traktować ich jako ekspertów, którzy mają dobre intencje i chcą pomóc swoim podopiecznym. Pamiętaj, że ich ewentualne uwagi wynikają z troski i wiedzy zawodowej. Opiekunowie często w konfrontacji z wychowawcami czują się przyatakowani lub obawiają się krytyki. Dlatego też podstawą komunikacji powinno być zaufanie, otwartość, obopólna życzliwość, aktywne słuchanie i nastawienie na cel (np. rozwiązanie konfliktu). Pytania więc powinny bazować na faktach, a nie ocenach czy przypisywaniu intencji. Wiemy, że dla rodziców może być to spore wyzwanie, dlatego też przygotowaliśmy kilka poniższych kategorii i inspiracyjnych pytań.
Przed spotkaniem dokładnie przemyśl, jakich informacji potrzebujesz, co cię trapi, z czym może mieć problem Twój maluch. Spytaj więc córkę lub syna o pobyt w przedszkolu, emocje, sposób zabawy, posiłki, relacje z innymi, ćwiczenia itd. Docelowo pytania (zwykle otwarte), które padają na konsultacjach z wychowawcami, dotyczą:
Przedszkola muszą spełniać szereg norm [1] [2], które dotyczą infrastruktury (np. bezpieczeństwo sprzętu, ogrodzenie terenu) i procedur (np. procedury ewakuacyjne). Dlatego też personel przedszkola jest regularnie szkolony z zakresu bezpieczeństwa oraz udzielania pierwszej pomocy.
Co ważne — pod mianem bezpieczeństwa rozumie się także tworzenie komfortowego i empatycznego środowiska emocjonalnego, który będzie podstawą do swobodnego rozwoju hobby oraz nauki nowych umiejętności.
Przykładowe pytania, które warto zadać wychowawcy:
Przedszkole docelowo uczy zasad higien osobistej (np. regularnego mycia rąk), zapobiegając tym samym rozprzestrzeniania się zarazków i bakterii. Ważne jest więc, aby placówka przestrzegała konkretnych standardów — począwszy od dezynfekcji zabawek, przez dbanie o dostępność do środków higienicznych.
W kategorii tej wymienia się również dbałość o zbilansowane, świeże i zdrowe posiłki, które zbudują nowe nawyki żywieniowe oraz dostarczą warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów i białka (przepis art. 108 ustawy Prawo oświatowe).
Przykładowe pytania, które warto zadać wychowawcy:
Nie należy zapominać, że podstawą placówek jest edukacja i wychowanie. O dokładnym planie i schemacie programu edukacyjnego rozprawia rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, które musi być realizowane przez wykwalifikowanych nauczycieli. Sposób realizacji powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka, a pedagodzy wykorzystywać mogą różne narzędzia — ćwiczenia, zabawy, materiały plastyczne, gry planszowe itd.
Przykładowe pytania, które warto zadać wychowawcy:
Obowiązkiem pedagogów i specjalistów zewnętrznych (np. psychologa) jest monitorowanie, a następnie informowanie rodziców o postępach oraz problemach rozwojowych poszczególnych przedszkolaków. Regularne spotkania i wykorzystywane metody diagnostyczne są podstawą do tego, aby wspierać dziecko w różnych obszarach — tj. rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny oraz fizyczny.
Znacznie częściej przedszkola prywatne wykorzystują do tego celu nowe technologie — aplikacje i platformy edukacyjne, które pozwalają rejestrować, a następnie udostępniać informacje opiekunom.
Przykładowe pytania, które warto zadać wychowawcy:
Każdy maluch jest inny, a co za tym idzie — może potrzebować indywidualnego wsparcia oraz dodatkowej pomocy (np. stworzenie pętli indukcyjnych dla dzieci niedosłyszących czy materiałów edukacyjnych w języku Braille’a). Dlatego też placówka stoi w obowiązku dostosowania swojego programu i dotychczasowych metod do problemów rozwojowych, społecznych lub edukacyjnych. Przykładem takiego wsparcia może być zatrudnienie psychologa szkolnego, logopedy, albo stworzenie dodatkowych zajęć integracyjnych, które ułatwią proces adaptacji.
Przykładowe pytania, które warto zadać wychowawcy:
Bibliografia:
[1] Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
[2] Ministerstwo Edukacji Narodowej – rozporządzanie z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6 poz. 69 ze zm.)
[3] Artykuł 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, art. 44c ustawy 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać