Krzyk, agresja, płacz, manipulacja, niechęć do współpracy z rówieśnikami. Łatka “trudnego” dziecka bywa kłopotliwa nie tylko dla samego malucha, ale także dla pedagogów, którzy nieustannie muszą rozmawiać z opiekunami o niewłaściwym zachowaniu przedszkolaka. Jak to zrobić, aby zachować profesjonalizm, nie oceniać i jednocześnie nieść pomoc? Jakich słów unikać?
Spis treści
ToggleRozmowa z rodzicem trudnego dziecka w przedszkolu jest problematyczna na wielu szczeblach, dlatego też wymaga dużej empatii, taktu i profesjonalizmu. Kluczowe jest, aby podejść do tematu z szacunkiem i zrozumieniem, tak aby unikać oceny, presji, porównań, osądzania dziecka lub rodzica. Należy więc skupić się na konkretnych obserwacjach dotyczących zachowania dziecka, przygotować wcześniej konkretne przykłady i zdarzenia, nie przypisując maluchowi negatywnych etykiet. Ważne jest także, aby wspólnie z rodzicem poszukiwać rozwiązań, oferując wsparcie i konstruktywne sugestie. Dobrze jest też przygotować przykłady zachowań pożądanych.
Przygotowując się do rozmowy z rodzicem, należy:
Najważniejsze jest, aby mieć obiektywne i rzetelne dane, a nie tylko ogólne wrażenia. Odłóż emocje na bok, a ocenę pozostaw rodzicom. Skup się na faktach, stwórz listę najważniejszych tematów, uprzedzając opiekunów, czego będzie dotyczyła rozmowa. Ustal wspólnie dogodny termin i miejsce spotkania, które zapewnią odpowiednie warunki do spokojnej i poufnej rozmowy.
Przygotuj wcześniej propozycje działań, które przedszkole może podjąć, aby pomóc dziecku. Mogą to być dodatkowe zajęcia, wsparcie pedagogiczne lub zmiany w codziennej rutynie. Otwórz się (i nastaw się) na propozycje rodziców — może się okazać, że zaproponowane rozwiązania się nie spodobają i trzeba będzie poszukać innych.
Przede wszystkim zachowaj spokój i możliwą empatię. Postaw się w roli eksperta, który szuka rozwiązania i porusza ważny (dla dziecka) temat. Twoim głównym celem powinna być pomoc wychowawcza i rozwojowa — bez oceny i nadmiernych emocji.
Rozpocznij rozmowę od omówienia mocnych stron dziecka. Zwróć uwagę na jego pozytywne cechy i postępy, co pozwoli rodzicowi poczuć, że jego dziecko jest doceniane, a rozmowa nie jest nastawiona wyłącznie na krytykę. Następnie opisuj zachowania dziecka w sposób obiektywny. Unikaj uogólnień, powtórzeń, porównań i negatywnych etykiet, tj. „Państwa dziecko jest niegrzeczne”. Nie używaj epitetów, tj. trudne dziecko.
Pamiętaj, że rodzic może czuć się zaniepokojony, sfrustrowany lub zdenerwowany. Okazuj zrozumienie i wsparcie, słuchaj uważnie i nie wymagaj działań “od razu”. Zapytaj rodzica o jego spostrzeżenia, zapytaj, co chciałby osiągnąć, jakie problemy zauważa.
Celem rozmowy z rodzicem jest przede wszystkim znalezienie wspólnego rozwiązania, zdefiniowanie sedna problemu, który dotyczy dziecka, oraz wsparcie dziecięcego rozwoju. Ważne jest również, aby rodzic zrozumiał, jakie trudności pojawiają się w zachowaniu dziecka, że ich pojawienie się jest wynikiem wielu czynników i można je zminimalizować. Dlatego też rozmowa powinna też służyć wymianie spostrzeżeń między nauczycielem a rodzicem, tak aby pogłębiać zaufanie.
Kluczową. Łagodny, spokojny ton głosu pomaga złagodzić napięcie i pozwala rodzicowi poczuć się komfortowo. Empatia buduje most porozumienia – pozwala na zrozumienie emocji i perspektywy rodzica, co sprzyja lepszej współpracy. Krzyk lub oskarżający ton to przeciwieństwo troski, dlatego też rodzice mogą poczuć się przytłoczeni i oceniani, a co za tym idzie — mogą wycofać się z rozmowy.
Unikaj osądzania i krytykowania rodzica oraz dziecka. Skup się na faktach, a nie na emocjach. Wyrażaj swoje obserwacje, unikaj zbędnych epitetów, postaw na neutralność komunikatu. Następnie daj szansę rodzicom, aby wyrazili swoje uczucia i pomysły. Nie eskaluj ewentualnego sporu. Buduj atmosferę wsparcia.
Skala problemów oczywiście zależy od nastawienia rodziców i komunikatów, przygotowanych przed pedagogów. Jednym z głównych i najczęściej pojawiających się problemów jest defensywna (nierzadko agresywna) postawa rodzica, który czuje się atakowany lub krytykowany. Innym problemem może być brak akceptacji problemu lub jego negowanie, co utrudnia rozmowę i dochodzenie do konstruktywnych wniosków. Zadanie to jest tym trudniejsze, jeśli rodzice są emocjonalnie nadmiernie zaangażowani.
Kluczowe jest zachowanie spokoju. Nie należy odpowiadać na agresję tym samym, agresywnym tonem, znacznie bezpieczniej jest pozostać uprzejmym i opanowanym. Warto przypomnieć o wspólnym celu i skierować uwagę na konstruktywne rozwiązania. Można również zasugerować przerwę w rozmowie, jeśli emocje są zbyt silne lub poprosić o pomoc osobę trzecią, która pełnić będzie rolę mediatora.
Przekazywanie nieprzyjemnych informacji jest trudne samo w sobie — zarówno dla pedagoga, jak i dla rodzica. Największym wyzwaniem jest, aby przekazać sedno informacji i jednocześnie unikać oceny czy krytyki, która mogłaby skrzywdzić rodzica. Źle dobrane słowa, ocena lub nadmierna emocjonalność może sprawić, że rodzic poczuje się zniechęcony lub bezradny wobec problemu, co utrudni dalszą współpracę.
W ramach wsparcia można:
Postaw na konkrety, fakty, daty i realne sytuacje, które najlepiej oddadzą sedno problemu. Kluczowe jest przedstawianie zarówno pozytywnych aspektów zachowania, jak i obszarów wymagających omówienia. Ważne jest, aby unikać osądzania i skupić się na faktach, np. „Dziś zaobserwowaliśmy, że Ania miała trudności z dzieleniem się zabawkami podczas zabawy”.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać