Termoregulacja organizmu to cenna, naturalna zdolność do zachowania optymalnej temperatury ciała, bez względu na warunki środowiskowe. Nie oznacza to jednak, że warunki, które panują wewnątrz budynku — np. w pomieszczeniach szkolnych, w salach, na stołówce — nie mają znaczenia dla komfortu, koncentracji i zdrowia dzieci. Jakie normy znajdziemy w przepisach Ministerstwa Edukacji Narodowej? W jaki sposób środowisko wpływa na samopoczucie dzieci i nauczycieli?
Spis treści
ToggleZapisy regulowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wskazują idealny zakres temperatur do nauki i zabawy. Czytamy w nich, że w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, powinno być co najmniej 18 st. C. Specjaliści sugerują jednak, że optymalna temperatura w przedszkolu powinna zaczynać się od 20 st. C.
Nie ma obecnie żadnych przepisów, które wskazałyby dopuszczalne, maksymalne temperatury.
Temperatura w pomieszczeniu wpływa nie tylko na komfort cieplny, ale także może mieć wpływ na poziom koncentracji i samopoczucie dzieci. Specjaliści wskazują, że zbyt ciepłe i suche powietrze może pogłębiać zmęczenie, ospałość i apatię. Duchota może być też powodem bólu głowy, odwodnienia i problemów z zasypianiem. Ponadto zbyt wysoka temperatura w przedszkolu utrudnia podejmowanie aktywności fizycznej i pogłębia agresywne zachowania — niemieccy badacze przeprowadzili bowiem eksperyment, z którego wynikało, że temperatura w okolicach 30 stopni Celsjusza znacząco pogłębiła konflikty i agresję wśród grupy badawczej. [1]
Zbyt zimne powietrze z kolei narusza poczucie bezpieczeństwa dzieci. Zgodnie z piramidą Maslowa to właśnie potrzeby fizjologiczne oraz potrzeba komfortu jest podstawą m.in. samorealizacji. Jeśli więc maluchowi jest zimno — koncentruje się wyłącznie na tym, zamiast na edukacji i rozwoju. Dodatkowo niskie temperatury mogą zwiększać ryzyko przeziębienia — zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.
Aby zachować zdrowie dzieci, należy pytać maluszków o to czy jest im ciepło i reagować na temperaturę na zewnątrz — zwiększając lub zmniejszając pracę kaloryferów.
Zamontowanie klimatyzacji nie jest koniecznością i obligatoryjnym obowiązkiem. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że urządzenie to znacząco pomaga w utrzymaniu stałej, odpowiedniej temperatury, zwłaszcza w cieplejszych miesiącach. Nowsze modele dbają także o odpowiednią jonizację oraz są w pełni programowane, dzięki czemu wyłączają lub włączają się po osiągnięciu określonej temperatury w danym wnętrzu. Mając na względzie zmiany klimatyczne i nieustannie rosnącą, średnią, roczną temperaturę powietrza — klimatyzacja staje się podstawowym wyposażeniem.
Warto jednak pamiętać, że jest to sprzęt wymagający regularnego serwisowania i utrzymania czystości, aby uniknąć problemów z jakością powietrza. Należy także pilnować, aby klimatyzacja nie obniżyła za bardzo temperatury — zbyt duża różnica w poszczególnych salach może prowadzić do przeziębień i infekcji.
W sytuacji skrajnych upałów lub gwałtownego załamania pogody należy wprowadzić dodatkowe środki ostrożności. Te dotyczą głównie potrzeb dzieci, które wymagają m.in. mierzenia temperatury ciała lub zmiany odzieży. Dodatkowo kluczowe jest:
Bibliografia:
[1] Więcej samobójstw i agresji – upał szkodzi zdrowiu, także psychicznemu (2023), pro-psyche.pl
[2] Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej – U. z 2020 r.,poz. 1604 w § 17
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać