Wybór odpowiedniego przedszkola to wyzwanie, które spada na barki rodzica. W wyborze placówki bierze on pod uwagę lokalizację, kadrę, metody nauczania, ale także opinie i doświadczenie kadry. To na tym etapie bardzo często pojawiają się w jego głowie pytania o tzw. rejonizację. Określenie to opisuje sytuację, w której to do przedszkola pierwszeństwo zapisu mają dzieci zamieszkujące dany obwód. Czy zapis ten odnosi się także do oddziałów przedszkolnych? Czy proces ten jest podobnym jak w szkole podstawowej? Odpowiadamy!
Spis treści
ToggleNie ma żadnych przepisów czy ustaw, które wskazywałby, że dziecko ze wsi nie może chodzić do przedszkola w mieście. Warto jednak mieć na względzie, że placówki miejskie od lat zmagają się z niewystarczającą ilością miejsc. Dlatego też zapisanie się do przedszkola publicznego jest trudne i nierzadko kończy się frustracją i złością rodzica, który zmuszony jest szukać placówek prywatnych. Biorąc pod uwagę stosunek ilości dzieci, do ilosci miejsc, istnieje większe prawdopodobieństwo, że maluch ze wsi dostanie się do placówki z tej samej (lub sąsiedniej) wsi.
Rejonizacja to system, który dzieli obszar miasta lub gminy na określone rejony, przypisując do nich konkretne placówki edukacyjne. W rezultacie więc dzieci z danego rejonu mają pierwszeństwo w dostępie do szkoły na danym terenie np. miasta.
W Polsce w znacznej większości nie obowiązuje rejonizacja do oddziałów przedszkolnych. System ten wprowadzono powszechnie stosuje się do szkół podstawowych. Wynika to z faktu, że w Polsce panuje notoryczny niedobór wolnych miejsc, a wprowadzenie rejonizacji pociągnęłoby za sobą dysproporcję lub chaos związany z zapisami. Rodzice dzieci do lat 6. często wybierają placówki ze względu na, np. lokalizację miejsca pracy, a nie miejsca zamieszkania, co kłóciłoby się z odgórnymi założeniami rejonizacji. Obecnie rekrutacja bazuje na terminowych wnioskach, przyznawanych punktach i wewnętrznych ustaleniach wybranej placówki.
Sytuacja ta może być inna w przypadku placówek prywatnych — ich sposób funkcjonowania oraz przeprowadzania rekrutacji jest wypadkową ustaleń wewnętrznych.
Celem rejonizacji jest ułatwić proces rekrutacji, zapewnić płynność edukacji i odciążyć rodziców ze żmudnych procesów związanych z uzupełnianiem wniosków. Eksperci i ME wskazuje tym samym, że rejonizacja w kontekście wychowania szkolnego ma zapewnić:
W przypadku wychowania przedszkolnego możemy mówić wyłącznie o hipotetycznych zaletach, bowiem rejonizacja w przypadku niższych placówek praktycznie nie obowiązuje w naszym kraju.
Kryteria z założenia mogą być różne i zwykle determinowane są przez lokalne przepisy. Często uwzględnia się w tych przepisach m.in. liczbę dzieci w danym wieku, wielkość placówki i ilość sal, dostępność placówek, infrastrukturę komunikacyjną czy historyczne granice administracyjne.
Tak. Biorąc pod uwagę, że naszym kraju nie obowiązuje rejonizacja, rodzice bez większych skrupułów decydują się na proces rekrutacyjny w innym rejonie lub nawet w innej gminie. W procesie wyboru, oprócz lokalizacji, która nie zawsze musi być związana z miejscem zamieszkania, brane są pod uwagę m.in.:
Dzieci z niepełnosprawnościami, które wybierają się do szkoły, objęte są rejonizacją. Rodzice chcą zmian w tym obszarze, twierdząc, że nierzadko placówki rejonowe nie są przystosowane do przyjęcia takiego dziecka. Placówki specjalne — jak sama nazwa wskazuje — specjalizują się w danym kierunku kształcenia, pomagając dzieciom z konkretnym rodzajem niepełnosprawności. Dlatego też rodzice apelują do MEN, aby w takich wyjątkowych sytuacjach, rejonizacja… była zniesiona. Opiekunowie chcą bowiem klasycznego postępowania rekrutacyjnego wyłącznie w placówkach, które wybiorą i które spełnią ich oczekiwania pod kątem zabudowy, programu edukacyjnego, relacji i rozwoju. Obecnie systemowo rodziny te są odcięte od szkół położonych dalej od miejsca zamieszkania, nawet jeśli nauka tam byłaby dla nich lepsza[1].
Bibliografia:
[1] art. 127 ust. 13, 14 i 15 Prawa oświatowego
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać