Wybierając docelowe, idealne przedszkole dla swojej pociechy, w głowie rodziców nierzadko piętrzą się wątpliwości i pytania. Troskliwa Mama i rozważny Tata pragnie, aby miejsce to było nie tylko bezpieczne, ale także, aby rozbudzało nowe pasje i umiejętności.
Warto więc, jeszcze zanim zapiszesz swoje dziecko do wybranej placówki, wybrać się na tzw. Dzień Otwarty lub indywidualne spotkanie z dyrekcją i/lub z udziałem wychowawców. To wtedy swobodnie możesz zadać najważniejsze dla siebie pytania, dzięki którym lepiej zrozumiesz strukturę, kształtowanie edukacyjne i sposób pracy zatrudnionych pedagogów.
Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych pytań, które pomogą Ci wybrać idealne przedszkole na tle wielu innych, konkurencyjnych placówek.
Spis treści
ToggleGrupy w przedszkolach tworzone są z myślą o najmłodszych dzieciach. Zwykle z tej formy edukacji korzystają maluchy w wieku od 3 do 6 lat. Zdarza się jednak – na wniosek rodziców i po zgodzie dyrekcji – że w placówkach pojawiają się szkraby w wieku 2,5 lat.
Przedszkola mają za zadanie nie tylko opiekować się dzieckiem, ale także rozwijać jego pasję i hobby, przygotowując tym samym do nauki w szkole podstawowej. Dlatego też placówki, oprócz klasycznych zajęć i ćwiczeń dla całych grup, prowadzają także zajęcia dodatkowe, które – jak sama nazwa wskazuje – znajdują się poza planem lekcji.
Przedszkole oferować może zarówno zajęcia plastyczne, jak i sportowe, muzyczne, związane z gimnastyką korekcyjną. Placówki prywatne idą nawet o krok dalej, oferując mniej oczywiste rozwiązania – np. balet, ceramikę i basen.
Pytanie to pozwoli Ci zrozumieć, jak funkcjonuje placówka i nauczyciele. W ten sposób upewnisz się, że maluch nie będzie się nudził i otrzyma pełne, kompleksowe wsparcie. Struktura dnia uzależniona jest od zajęć, wielkości grup i ilości specjalistów – trudno jest wiec wskazać jeden, stały schemat, który sprawdzi się w każdym przedszkolu.
Zwykle zajęcia zaczynają się w godzinach porannych – np. od ćwiczeń rozciągających i rozbudzających. Większość placówek serwuje także śniadanie – zwykle do godziny 9:00. Następnie podawany jest obiad, po którym organizowana jest drzemka. Po drzemce podawany jest podwieczorek, kończący cały dzień. To po nim rodzice zaczynają odbierać swoje maluchy z placówki.
Przedszkole otwarte jest w standardowych godzinach pracy rodziców. Dzieci mogą więc liczyć na wsparcie i bezpieczeństwo w każdy dzień tygodnia, w godzinach wczesnoporonnych (7-9 rano) i popołudniowych (14-15:00). Placówki często proponują dodatkowe godziny, w opłacie nie więcej niż 1zł za każdą, dodatkową godzinę pracy. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie Panie przedszkolanki zostają po godzinach – często więc dochodzi do łączenia kilku grup w jedną, nieco liczniejszą.
Zanim więc oddasz dziecko do przedszkola – upewnij się, o której godzinie otwierana i zamykana jest placówka. Dopytaj także o nadprogramowe godziny i zajęcia dodatkowe. Przedszkole może także wskazać odgórnie do której godziny rodzic ma obowiązek odebrać dziecko – spytaj więc o organizację tego procesu,
Odwiecznym problemem polskich przedszkoli, jest nie wystarcza ilość miejsc i tym samym – zbyt liczne grupy. Ministerstwo Edukacji stoi więc przez dużym wyzwaniem, na które obecnie nie ma skutecznego rozwiązania.
Dziecko w wieku przedszkolnym powinno być regularnie doglądane i obserwowane. Dzięki temu nauczyciele mogą wychwycić problemy relacyjne i rozwojowe, szukając lepszych metod wychowawczych i ewentualnych, dodatkowych zajęć, które rozwijać będą malucha w konkretnym kierunku. To wtedy też mogą nadzorować zabawę między rówieśnikami, dobierając zabawki pod rozwijanie konkretnych pasji i problemów (np. w zakresie sensoryki).
Zbyt dużo dzieci w grupie tworzy szereg problemów edukacyjnych i społecznych. Dodatkowo opiekunowie są przebodźcowani, a na ich barki spada zbyt dużo odpowiedzialności, która może być przyczyną rozdrażnienia i zmęczenia.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 21 maja 2001 roku wskazuje, że przedszkole powinno zapewnić jednego nauczyciela wychowawcę oraz jednego pracownika wspomagającego na grupę nie większą niż 25 dzieci (§ 5 ust. 1 i § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r).
Polityka bezpieczeństwa to zbiór zasad, metod i narzędzi, które obowiązują w sytuacji niebezpieczeństwa lub zagrożenia. Zanim więc zdecydujesz się na wysłanie dziecka do przedszkola – dopytaj jak zachowuje się placówka w sytuacji epidemii, zatrucia i pożaru. Spytaj także jaka jest procedura, gdy dziecko płacze lub zgłasza dolegliwości zdrowotne.
Profesjonalne, cieszące się doskonałą renomą przedszkola, opierają swoją pracę na regularnej wymianie informacji z rodzicami. Ich zadaniem jest traktować opiekunów dzieci z należytym szacunkiem – tj. nie ukrywając ważnych informacji, pytając o ulubione jedzenie malucha czy preferowane zabawy na placu zabaw.
Dodatkowo przedszkole musi zrobić wszystko, aby rodzice czuli, ze dzieci mają kompleksową opiekę, która wspiera ich rozwój. Idealny układ to ten, który doprowadza do integrowania działań podejmowanych w domu, z tymi, które proponuje się dziecku w przedszkolu.
Zapytaj dyrekcję o etapy rekrutacji oraz terminy, związane ze składaniem niezbędnych dokumentów. Masz prawo wiedzieć czego się spodziewać i kiedy uruchamiana jest rekrutacja uzupełniająca, która pozwala na przyjęcie malucha nawet po oficjalnym zakończeniu całego procesu rekrutacyjnego. Nie bój się zadawać dokładnych pytań – im więcej informacji zdobędziesz, tym większa szansa, że Twoje dziecko dostanie się do przedszkola pierwszego wyboru.
Podobne informacje zyskasz także na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy.
Placówki publicznie nie mają prawa pobierać klasycznego czesnego. Ten obowiązuje jedynie w przedszkolu prywatnym, które utrzymuje się w dużej z opłat rodziców. Zdarza się jednak, że przedszkola publiczne wprowadzają niewielką opłatę – np. za dodatkową opiekę nad dziećmi w wieku przedszkolnym. Docelowo kwota ta nie może być większa niż ok. 1 zł za każdą, rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka, zarówno w przedszkolu, jak i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz innej formie wychowania przedszkolnego.
Nie wszystkie placówki dysponują kadrą, która ma kompetencje do opieki nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jeśli Twoje dziecko ma problemy rozwojowe (zatwierdzone przez poradnie lub wymagające weryfikacji ze strony psychologa), upewnij się, że dostanie odpowiednie, indywidualne wsparcie. W kategorii tej mieści się również pomoc psychologiczno-pedagogiczna, a także wsparcie lekarzy – tj. logopeda, ortodonta, fizjoterapeuta.
Bibliografia:
[1] Grzebinoga, A. (2011). Przedszkole jako instytucja wychowania w systemie oświaty.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać