Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla przedszkolaków to dedykowane, specjalistyczne zajęcia (lub terapie), które mają na celu wspierać dzieci w pokonywaniu trudności rozwojowych, edukacyjnych lub emocjonalnych. Docelowo są skierowane do wszystkich dzieci, które wykazują opóźnienia w rozwoju w określonych obszarach lub mają specjalne potrzeby edukacyjne, które zostały zdiagnozowane i wskazane przez specjalistów. Jak wyglądają zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu? Co warto o nich wiedzieć i jaką pełnią rolę?
Spis treści
ToggleDocelowo zajęcia korekcyjno-kompensacyjne skierowane są dla wszystkich dzieci, które nie opanowały podstawowych umiejętności i przez to — borykają się z trudnościami w prawidłowym rozwoju. Dotyczy to więc maluchów, które nie mogą uczestniczyć w standardowych ćwiczeniach i zabawach, ponieważ nie posiadają odpowiednich, bazowych zdolności, które umożliwiłyby im pełne zaangażowanie i zrozumienie wytycznych.
Według aktualnych zapisów prawa oświatowego — zajęcia, których celem jest m.in. doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi, powinny być prowadzone w niewielkich grupach — tj. do max. 5 uczestników.
Wymiar godzinowy dostosowuje dyrektor przedszkola, uwzględniając przy tym konkretne potrzeby dzieci (§ 21 ust. 1 rozporządzenia MEN z 17 listopada 2010 r.).
Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia MEN z 17 listopada 2010 r.) – godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut, a nie jak w przypadku zajęć szkolnych, 45 minut. Zdarza się jednak, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne trwają krócej, a przesłanką do tego jest wiek malucha.
Zgodnie z § 6 ust.3 rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół — czas trwania zajęć prowadzonych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci. Docelowo wynieś może:
Program zajęć jest bardzo szeroki i obejmuje wiele, różnorodnych aspektów, które dostosowuje się do różnych, dziecięcych potrzeb. Można jednak w dużym uogólnieniu uznać, że w jego skład wchodzi:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są formą wsparcia edukacyjnego, mającą na celu pomoc uczniom w pokonywaniu trudności w nauce oraz w nadrabianiu zaległości edukacyjnych. Głównym obszarem jest wsparcie dydaktyczne, skupione na opanowaniu materiału szkolnego, z którym maluch napotyka znaczące trudności. Wraz z nim idzie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, z uwzględnieniem techniki zapamiętywania, koncentracji, organizacji pracy własnej, co ma na celu poprawę efektywności nauki. Wsparcie terapeutyczne jest ważnym elementem terapii, niosąc tym samym pomoc emocjonalną i społeczną. Dziecko w ten sposób buduje swój pozytywny obraz, dba o pewność siebie i chętniej nawiązuje relacje.
Zajęcia korekcyjne mają korygować lub minimalizować wszelkie trudności w nauce. W ich procesie wykorzystuje się specjalistyczne ćwiczenia i metody pracy, które skupiają się wyłącznie na konkretnych deficytach i zaburzeniach (np. dysekcja, poprawia techniki czytania). Zajęcia kompensacyjne z kolei skupiają się na rozwijaniu alternatywnych umiejętności, które mogą pomóc przedszkolakowi w osiągnięciu celów edukacyjnych — nawet jeśli istnieją trudności rozwojowe.
Można więc uznać, że zajęcia korekcyjne koncentrują się na „naprawie” trudności, podczas gdy zajęcia kompensacyjne skupiają się na „omijaniu” tych trudności przez rozwijanie innych zdolności.
Ważnym elementem procesu edukacji, wychowywania i planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest współpraca z rodzicami oraz z szerokim zespołem specjalistów (np. psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą). Tworzenie wspólnego frontu pozwala zachować spójność edukacji, co zwiększa efektywność podjętej terapii i ćwiczeń.
Rodzice są informowani o postępach dziecka i otrzymują wskazówki, jak mogą wspierać rozwój swojego dziecka w domu. Dodatkowo mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami, które pomagają w procesie diagnostycznym. Niezwykle ważne jest więc zachowanie płynności kontaktu — np. poprzez regularne spotkania, rozmowy telefoniczne i konsultacje.
Bibliografia:
[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487
[2] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.- Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać