Maluch uczy się każdego dnia. Oprócz poznawania świata, rozpoznawania emocji, nauki mówienia, wiązania przyczynowo-skutkowego oraz samodzielności, niezwykle ważne jest, aby opanował czytanie. Umiejętność ta jest przełomowa[1] nie tylko pod kątem rozwoju dziecka, ale także późniejszej nauki w szkole podstawowej. Czy nauka czytania znajduje się w podstawie programowej? Jak zachęcić malucha do zgłębiania tej wiedzy i jaką rolę w tym procesie pełnią rodzice? Odpowiadamy!
Spis treści
ToggleKażde dziecko rozwija się w innym tempie, dlatego też łączenie konkretnych umiejętności z wiekiem jest błędne. Na opanowanie tych zdolności wpływ ma bowiem szereg czynników zewnętrznych — tj. pomoc ze strony rodziców — jak i wewnętrznych, wynikających z cech osobowościowych. Dlatego też nie wszystkie dzieci w wieku 5 lat potrafią czytać. Brak tej zdolności nie powinien więc wzbudzać niepokoju w oczach opiekunów — dużo ważniejsze jest, aby Ci wykazywali się zrozumieniem i cierpliwością.
Program edukacyjny stworzony przez ME zakłada, że dziecko powinno umieć czytać na poziomie pierwszej klasy szkoły podstawowej. Oznacza to, że dziecko po 7 roku życia powinno opanować zdolność czytania sylabami, a w dalszych klasach — czytania płynnego.
ME nie tworzy jednolitych standardów w tym zakresie, niemniej jednak pedagodzy często oczekują, że dzieci będą miały pewne, podstawowe umiejętności językowe, takie jak rozpoznawanie liter i prostych słów.
Ostatecznie wszystko zależy od ustaleń wewnętrznych danej placówki. Zdarza się bowiem, że pedagodzy prowadzą program z myślą o maluchach, którzy opanowali już zdolność czytania — dotyczy to zwłaszcza starszych grup. Inne przedszkola z kolei są nastawione na pomoc w nauce czytania „od podstaw”.
Dzieci, które wcześnie uczą się czytać, nierzadko mają nieco łatwiejszy start w szkole. To dzięki tej zdolności nie tylko lepiej radzą sobie na zajęciach, ale także wykazują się większym zainteresowaniem i otwartością na dalsze zdobywanie wiedzy. Nauka przychodzi im naturalniej i swobodniej, a zdolność czytania pomaga od razu przejść do nauki pisania.
Warto więc rozpocząć naukę czytania jak najszybciej — opanowanie tej umiejętności wspiera również rozwój językowy, buduje pewność siebie, pomaga w komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi. Psycholodzy i pediatrzy sygnalizują także, że czytanie w przedszkolu lub w domu kształtuje moralność, usprawnia pamięć wzrokową i stanowi za wdzięczne tło do budowania hobby.
Rodzice często czują niepokój, gdy ich maluch nie poczynił postępów i nie potrafi czytać ulubionych książek. Ten niepokój to zwykle wynik porównywania z innymi dziećmi i budowania presji społecznej. Dlatego też tak ważne jest zachowanie dystansu, cierpliwości i wyrozumiałości. W rzeczywistości bowiem każde dziecko jest inne i podchodzi do nauki czytania w swoim własnym, idealnym tempie. Brak tej umiejętności to niekoniecznie powód do niepokoju — zamiast tego warto monitorować postępy dziecka i w razie potrzeby skonsultować się ze specjalistą, który rozwieje ewentualne wątpliwości oraz postawi słuszną diagnozę.
Przedszkole pełni rolę wychowawczo-opiekuńczą, co oznacza, że bierze znaczący udział w procesie nauki czytania. Wiedza pedagogów, świadomość konkretnych metod i dostęp do wielu materiałów dydaktycznych sprawia, że pedagog może uczyć czytania poprzez zabawy, gry edukacyjne, czytanie na głos, ćwiczenia związane z rozpoznawaniem liter, a także zajęcia grupowe. Nauczyciel może nie tylko uczyć konkretnych umiejętności dziecka, ale także nadzorować rozwój, zgłaszać ewentualne problemy, wspierać i sygnalizować rodzicom podjęcie konsultacji z innymi specjalistami.
Przedszkole wykorzystywać może metody nauki czytania, tj.[2]:
Rola rodzica jest nieoceniona i kluczowa w procesie wychowywania i uczenia nowych umiejętności. To rodzic, pomimo zajęć w przedszkolach, pełni najważniejszą rolę w życiu młodego człowieka. Dlatego też tak ważne jest, aby stanowił on za ważny punkt jego życia, edukacji i rozwoju. Całkowite oddanie tego zadania pedagogom jest zdecydowanie mniej efektywne — dlatego też tak ważne jest, aby wprowadzić metodę nauki czytania do domu. Rodzice mogą nauczyć dziecko czytać, poprzez:
Warto więc zacząć naukę czytania jeszcze przed pierwszym dniem w przedszkolu — np. poprzez wspólne przeglądanie książeczek i omawianie obrazków. Świetną zabawą jest czytanie książki na głos, a następnie poproszenie dziecka o opisanie historii własnymi słowami.
Pedagodzy, psycholodzy, pediatrzy i rodzice niemalże jednogłośnie twierdzą, że najefektywniejsza nauka jest wynikiem zabawy oraz konkretnych metod edukacyjnych, które dostosowuje się do wieku i możliwości dziecka. Oznacza to, że nauka czytania powinna odbywać się z w pozytywnej atmosferze, jednocześnie z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych, które rozwijać będą słownictwo, ułatwią rozpoznawanie wyrazów i pokażą jak czytać sylabami.
Bibliografia:
[1]Kamińska, K. (2004). Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Sklep WSiP 10% rabatu.
[2] Vaškevič-Buś, J. (2011). O początkowej nauce czytania.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać