Przedszkole jest ważnym etapem w kontekście całej, wieloletniej edukacji. Miejsce to nie tylko uczy niezależności i samodzielności, ale także wskazuje na problematyczne obszary w zakresie edukacji i postępów rozwojowych. Pierwsze lata nauki są na tyle kluczowe, że Ministerstwo Edukacji nałożyło obowiązek przedszkolny wszystkim dzieciom w wieku lat 6. Jaki wpływ na rozwój dziecka ma edukacja w przedszkolu? Z jakimi docelowymi umiejętnościami maluch zaczyna szkołę? Jaki wpływ mają na to zajęcia organizowane i planowane przez doświadczonych pedagogów?
Spis treści
ToggleW ciągu kilku lat spędzonych w przedszkolu, dzieci zdobywają wiele umiejętności, które przygotowują je do dalszej nauki w szkole oraz do codziennego życia. Mowa tu m.in. o:
Każde dziecko jest wyjątkowe i rozwija się w swoim własnym tempie. Ogólne programy edukacji nie powinny odchodzić od indywidualnych różnic, które mają ogromny wpływ na osiągnięcia i tempo rozwoju.
1) Indywidualne predyspozycje, które wynikają z aspektów genetycznych i osobowościowych.
2) Zainteresowanie i hobby, które może (ale nie musi) pokrywać się z programem edukacji.
3) Wsparcie — zarówno ze strony rodziców, jak i rówieśników czy pedagogów.
4) Psychologiczne i medyczne wyzwania w zakresie rozwoju — tj. zaburzenia psychiczne, zaburzenia ze spektrum czy ADHD, które wymaga dedykowanych i nieco innych metod dydaktycznych.
Ocena postępów dziecka w przedszkolu jest nie tylko świadectwem tego, co maluch osiągnął do tej pory, ale również wskaźnikiem tego, jakie mogą być jego potrzeby edukacyjne w przyszłości. Mowa więc tu o wczesnym wykrywaniu trudności, nad którymi warto pracować na wczesnym etapie (tj. zanim się rozwiną i staną przeszkodą do dalszego rozwoju). Nierzadko ocena pozwala zasygnalizować konieczność wprowadzenia indywidualnego programu nauczania, co z kolei wspiera pewność siebie dziecka i zmniejsza ryzyko pojawienia się kolejnych, innych problemów.
Ocena rozwoju pozwala przygotować dziecko do zajęć szkolnych, a także stwarza przestrzeń do współpracy z rodzicami. W ten sposób opiekunowie są świadomi mocnych i słabych stron swojego dziecka, przez co mogą lepiej wspierać jego rozwój w domu. Domowa praca z maluchem, a także ustalenie priorytetów w nauczeniu, to ogromne wsparcie (np. w obcowaniu z otoczeniem), a także kompas do podjęcia ewentualnych współprac z innymi specjalistami (np. koniecznością udania się do lekarza logopedy). Ocena postępów ma więc na celu pomóc dziecku, dać narzędzia do pracy oraz stanowić za drogowskaz dla rodziców.
Bibliografia:
[1] Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., & Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka–metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
[2] Trempała, J. (2012). Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, (2), 9-22.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać