Regularność to niezwykle ważny bodziec, przyczyniający się do poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Maluch, który zna rytm dnia, wie, co go czeka i jakie czynności po sobie postępują, chętniej bierze udział w zajęciach, nie odczuwa napięcia i niepokoju, a także łatwiej przechodzi proces adaptacji.
Z punktu widzenia rodzica — znajomość dziennego harmonogramu pozwala ocenić stopień zaangażowania pedagogów, a scenariusze zajęć ułatwiają nadzór dziecięcego rozwoju. Jak zatem powinien wyglądać typowy dzień w przedszkolu? Czy zawsze organizowane są zabawy sensoryczne?
Spis treści
ToggleGodziny rozpoczęcia i zakończenia dnia są ruchome — tj. placówka ustala je na podstawie zajęć, potrzeb rodziców i dyspozycji kadry. Najczęściej jednak godziny dobrane są pod „standardowy” tryb pracy — tj. od 7:00-9:00, do 12:00-15:00.
Zajęcia o charakterze edukacyjnym — tj. skupione na zdobywaniu wiedzy — trwają około 15 minut. Tak krótki czas wynika z faktu, że maluchy mają ograniczoną koncentrację. W przypadku 4-latków zajęcia trwają już 20 minut.
To właśnie zabawa ruchowa i pobudzająca kreatywność stanowi za główny punkt dnia. Rolą nauczycieli jest organizować je w taki sposób, aby przy okazji uczyły umiejętności miękkich — np. empatii. Szacuje się, że zabawa to około 1/5 lub 2/5 dnia.
Oczywiście plan dnia uzależniony jest od trybu pracy i umiejętności pedagogów, zatrudnionych w danej placówce. Najczęściej jednak standardowy dzień w przedszkolu publicznym, wygląda w następujący sposób:
W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko rozwija się zarówno pod kątem społecznym, jak i emocjonalnym czy motorycznym. Placówka więc pełni niezwykle ważną rolę, m.in. przygotowując dziecko do kolejnego etapu edukacji w szkole podstawowej. Zajęcia dydaktyczne i grupowe uczą m.in. samodzielności, empatii, współpracy z innymi dziećmi, kreatywności, podejmowania inicjatyw, a także rozwijania konkretnych pasji i umiejętności — np. plastycznych czy ruchowych. Dziecko dowiaduje się, jak żyć w społeczeństwie i jakie zachowania są naganne lub akceptowalne przez innych.
Zajęcia podzielić można na dwie grupy — tj. ruchowe oraz te, podczas których dzieci siedzą przy biureczkach lub na podłodze. W pierwszym przypadku zabawa polega na wykonywaniu sekwencji ćwiczeń i koordynacji — np. podczas tańczenia i powtarzania konkretnego układu.
W drugiej grupie zabawa skupia się na kreatywności, pracach plastycznych, śpiewaniu, układaniu klocków lub puzzli. W starszych grupach pojawia się także rytmika, nauka języka (również obcego) i edukacja matematyczna.
Oprócz standardowych zajęć organizowane są także ćwiczenia specjalne, dedykowane konkretnym dzieciom — tj. gimnastyka korekcyjna.
Zajęcia nastawione są na identyfikowanie i rozróżnianie emocji, a także na współpracowanie z rówieśnikami i poznawanie norm społecznych. Podczas nich dziecko uczy się jak opiekować się zwierzątkami, jak mówić o swoich emocjach i jak nimi zarządzać. Maluch poznaje sposoby na wyciszenie, a także zaznajamia się z normami i zasadami.
Często tworzone są scenariusze zajęć, w których to dziecko ma pokazać, jak głaszcze się kotka (np. na pluszaku), jak pokazywać, że jest mu smutno, jak prosić o pomoc itd.
Rozwój intelektualny opiera się na założeniu, że inteligencja jest rozwiniętą formą adaptacji biologicznej. Pod tym mianem rozumie więc głównie rozwijanie procesów poznawczych, tj. uwaga, pamięć, spostrzeganie i myślenie. Nauka tych kompetencji w przedszkolu jest trudnym zadaniem, nierzadko wymagającym zaangażowania i sporej wiedzy ze strony pedagogów.
Podczas zajęć dziecko poznaje różne przedmioty, uczy się ich obsługi. Sam nauczyciel prowadzący nierzadko zachęca do samodzielności w odkrywaniu. Wśród najpopularniejszych zabaw, wymienia się:
Stymulacja rozwoju fizycznego polega na organizowaniu zajęć ruchowych — zarówno prostych, jak i złożonych, uczących koordynacji i sekwencji ruchowych. Rolą nauczyciela jest stworzyć takie ćwiczenia, aby te nie były zbyt trudne dla dzieci o różnej sprawności.
Przykładowe zabawy:
Nauka przez zabawę jest jedną z najefektywniejszych i najciekawszych sposobów, aby dziecko zaangażowało się w nowe zajęcia. Wśród przedszkolaków jest to niezwykle popularna metoda, dzięki której maluch uczy się podstawowych umiejętności, koncentracji, nierzadko poznaje ciąg przyczynowo-skutkowy. Zabawa wzbudza w nim także naturalną ciekawość świata.
Najczęściej stosowana jest diagnoza funkcjonalna, która zachęca do obserwowania, a następnie poddawania analizie i interpretacji funkcjonowania każdego przedszkolaka. Metoda ta pozwala na, m.in. poznanie mocnych i słabych stron dziecka, a także na wszechstronne poznanie swoich podopiecznych.
Bibliografia:
[1] Malec, Z. (1998). Rekreacja ruchowa jako zorganizowana forma zajęć ruchowych. Nauczyciel i Szkoła, 1, 115-119.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać