Młody człowiek każdego dnia doświadcza nowych wyzwań i bodźców, które mogą mieć wpływ na jego samopoczucie i nastrój. Dziecko, tak jak dorosły, aktywnie reaguje na sytuacje pozytywne i negatywne, nierzadko poprzez emocje dając obraz swojego niezadowolenia, lęku czy frustracji. Rodzic powinien szanować, uwzględniać i akceptować różne emocje swojego dziecka. Nierzadko to uśmiech, śmiech, płacz lub smutek zwiastuje problemy, wyzwania, ale także uciechy i pasje dorastającego, młodego człowieka. Z tego też względu każdy rodzin powinien zastanowić się co czuje dziecko w przedszkolu, jaki nastrój mu towarzyszy każdego dnia i co jest źródłem tych (nierzadko trudnych) emocji? Jak te emocje wpływają na rozwój dziecka lub interakcje społeczne?
Spis treści
ToggleDziecko w przedszkolu przeżywa szeroką gamę emocji, które wynikają z jego wrażliwości, wieku oraz indywidualnych doświadczeń. Nowe środowisko może być jednocześnie ekscytujące i trudne, a każdy stan może realnie wpływać na jego codzienny nastrój i samopoczucie. Każda emocja jest dobra i wynika z czegoś, dlatego też rodzic (i nauczyciel przedszkolny) powinien pozostawać czujnym i otwartym — tj. nie oceniać i nie tworzyć presji przez pryzmat tego, co czuje lub jaki nastrój ma maluch.
Dziecko może odczuwać zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. Zwykle wraz z rozpoczęciem zajęć pojawiają się silne emocjonalne potrzeby, tj.:
Lęk przed rozstaniem z rodzicami to jedna z najczęstszych trudności, z jakimi mierzą się dzieci. To ona stanowi nierzadko za podstawę głównego wyzwania — tj. adaptacja. Ta obawa przed utratą kontaktu z bliskimi wynika z zachwianego poczucia bezpieczeństwa i stabilności. To wtedy maluch może płakać, chować się za rodzicami lub odmawiać wejścia do przedszkola. Co robić w takiej sytuacji? Ważne jest stopniowe oswajanie malucha z nowym miejscem, pomoc w adaptacji oraz budowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez rutynę i wsparcie emocjonalne.
Od trudności z komunikacją, szczególnie jeśli nie są jeszcze biegłe w mowie, przez problemy rozwojowe, aż po ogólne problemy związane z komunikacją i konfliktami. Część dzieci może czuć się przytłoczona hałasem lub brakiem znajomych twarzy. Inna z kolei może czuć się samotna, przestraszona lub niezdolna do bycia samodzielnym. Ta różnorodność wynika z faktu, że nowe środowisko zawsze niesie za sobą wyzwania, tj. konieczność dzielenia się zabawkami, przestrzegania zasad czy odnalezienia się w grupie rówieśników.
Nuda i dyskomfort w przedszkolu mogą być efektem niezrozumienia zasad, złych relacji z rówieśnikami, problemów emocjonalnych, braku ulubionych zajęć lub tęsknoty za domem. Dzieci często wyrażają swoje uczucia poprzez gwałtowne zachowanie – mogą być bardziej drażliwe, wycofane lub szukać uwagi u nauczyciela w nie zawsze przewidywalny sposób.
Zdenerwowanie i rozczarowanie mogą wynikać z np.:
Oprócz podstawowych potrzeb fizjologicznych każde dziecko ma unikalne potrzeby emocjonalne, które wynikają z poszczególnych etapów rozwojowych, temperamentu i indywidualnych doświadczeń. Dlatego też kluczowym zadaniem dorosłych – rodziców, nauczycieli czy opiekunów – jest stworzenie środowiska, które pozwoli dziecku rozwijać się w poczuciu bezpieczeństwa, akceptacji i wsparcia. Maluch potrzebuje bowiem miłości, troski, stabilności
Poczucie bezpieczeństwa to fundament zdrowego rozwoju emocjonalnego dziecka. Pod tym kątem mamy zwykle na myśli trzy, główne filary, tj.:
Rozwijanie dojrzałości emocjonalnej to proces, który wymaga cierpliwości i odpowiedniego wsparcia. To nierzadko zadanie trudne, wieloetapowe, złożone, dlatego też tak ważne jest, aby rodzic wykazał się dużą dozą empatii. Cały proces można sprowadzić do np.
Psycholodzy i pedagodzy podkreślają, że dzieci lepiej funkcjonują w środowisku, które oferuje przewidywalność i jasno określone zasady. Dlatego też stały rytm dnia i regulamin to gwarancja poczucia stabilności, efektywnej nauki samodyscypliny oraz redukcji poczucia chaosu. To także bezpieczeństwo i wspomaganie rozwoju dziecka. Jasne zasady, dotyczące protych czynności, tj. sprzątanie zabawek po zabawie, pomagają dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat.
Przedszkole to miejsce, gdzie dziecko nie tylko zdobywa wiedzę, ale także rozwija swoje kompetencje emocjonalne. Program edukacyjny i zjęcia przedszkolne mają więc szeroki cel — m.in. pomagają w budowaniu pewności siebie, nauce współpracy oraz radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i relacyjnymi. Zajęcia to także wsparcie dla rodziców w codziennym procesie edukacji i wychowywania.
Zajęcia wspierające rozwój emocjonalny dziecka koncentrują się na nauce wyrażania i rozumienia emocji. Tak oto np. zajęcia plastyczne pozwalają dziecku wyrażać swoje uczucia w sposób kreatywny i swobodny, a zajęcia teatralne — wczuwać się w emocje innych, rozwijając empatię i umiejętności społeczne.
Zabawa to naturalny sposób nauki i rozwoju dziecka. Puzzle, kolorowanki, zabawy integracyjne, aktywności na świeżym powietrzu redukują stres i napięcie, pomagają dziecku nawiązywać przyjaźnie i uczyć się zasad współżycia w grupie. Dodatkowo poprzez zabawę dzieci często odtwarzają i przepracowują sytuacje, które budziły w nich silne uczucia, np. strach czy radość.
Logopedia i zajęcia logopedyczne nie tylko wspierają rozwój mowy, ale również mają duży wpływ na emocje dziecka. Mowa tu o np. lepszej umiejętności wyrażania myśli i uczuć, co znacząco zmniejsza frustrację i poprawia samoocenę. W ten sposób postępy w mowie dają dziecku poczucie sukcesu, co pozytywnie wpływa na jego nastrój i motywację, a logopeda często buduje relację opartą na zaufaniu, dając dziecku przestrzeń do swobodnego wyrażania swoich emocji.
Opiekunowie odgrywają kluczową rolę w emocjonalnym rozwoju dziecka. Ich wsparcie może przejawiać się na wiele sposobów, np. poprzez budowanie więzi opartej na zaufaniu, pomoc w nauce samoregulacji, wzmacnianie pozytywnych emocji, chwalenie za włożony wysiłek, wsparcie, akceptację, budowanie własnej wartości.
Bez wątpienia empatyczne podejście i cierpliwość opiekunów pomagają dziecku lepiej odnaleźć się w środowisku przedszkolnym, wspierając jego rozwój na wielu płaszczyznach.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać