W polskim systemie edukacyjnym możemy spotkać się z pojęciami „przedszkola” oraz „oddziału przedszkolnego”. Oba, na pierwszy rzut oka, mogą wydawać się synonimami. W rzeczywistości jednak kryją za sobą pewne różnice. To o istnieniu właśnie tych różnic powinni zdawać sobie sprawę rodzice, którzy stoją przed wyborem docelowej placówki. Zatem, co jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola? Który termin w kontekście publicznych przedszkoli jest prawidłowy? Na jakiej zasadzie funkcjonują oddziały przedszkolne?
Spis treści
ToggleOddział przedszkolny to forma placówki edukacyjnej, która funkcjonuje w ramach szkoły podstawowej. Oddziały te zostały wprowadzone w miejscach, gdzie nie ma dostatecznej liczby przedszkoli oraz w celu zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na edukację przedszkolną. Jest więc to jeden ze sposobów na poradzenie sobie z notorycznym brakiem wolnych miejsc w placówkach publicznych.
Główne cechy oddziału przedszkolnego:
Zajęcia w oddziałach przedszkolnych trwają zazwyczaj tyle, ile w tradycyjnych przedszkolach — tj. 5 godzin dziennie. Placówki te często oferują dłuższą opiekę, po wcześniejszym uiszczeniu symbolicznej kwoty, naliczanej za każdą, rozpoczętą godzinę.
Maksymalna liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi 25. W ustalaniu grup warto także pamiętać, że na każdego malucha przypadać musi minimum 1,5m2.
Oddziały przedszkolne oraz tradycyjne przedszkola mają wiele wspólnych celów i zadań, ponieważ obie formy edukacyjne skierowane są do dzieci w wieku 3-6. Warto jednak pamiętać, że różnią ich detale, związane z np. z lokalizacją czy organizacją.
Tak oto oddziały znajdujące się w szkole podstawowej, mają za zadanie przygotować dzieci do przejścia do klasy pierwszej w tym samym budynku (ułatwiając tym samym adaptację w nowym środowisku). Ich powstawanie to pewnego rodzaju zapełnienie luki, wynikającej z niewystarczającej ilości miejsc w przedszkolach publicznych. Oznacza to więc, że dzieci od małego uczą się funkcjonować w strukturze szkolnej, co może ułatwić im późniejszą naukę.
Kluczowe różnice, związane z organizacją, dotyczą nadrzędnej jednostki organizacyjnej, budżetu i sposobu rekrutacji. Tak oto:
W Polsce program nauczania w oddziale przedszkolnym i w tradycyjnym przedszkolu opiera się na tych samych podstawach programowych. Oznacza to, że cele edukacyjne, treści nauczania oraz oczekiwane efekty kształcenia są takie same dla obu form edukacji. Ewentualne różnice uzależnione mogą być od specyfiki środowiska (czyli np. możliwości integrowania maluchów ze starszymi grupami) lub dostępności zasobów (np. w szkole może być dostępna biblioteka).
Różnice są niewielkie. Wynika to z faktu, że obie formy edukacji przedszkolnej podlegają podobnym regulacjom. Zasadniczą różnicą jest, że w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, nauczyciele mogą mieć więcej okazji do współpracy z nauczycielami z innych klas i poziomów edukacyjnych. Dlatego też czasami nauczyciele z oddziałów mogą być proszeni o podjęcie dodatkowych obowiązków związanych z funkcjonowaniem szkoły, takich jak uczestnictwo w spotkaniach czy organizacja imprez szkolnych. Niemniej jednak zakres kompetencji i poziom wykształcenia w obu tych placówkach powinien być bliźniaczy (mówi o tym Prawo oświatowe oraz ustawy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej).
Podstawową korzyścią oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej, jest: możliwość integrowania z systemem szkolnym, bardziej rozbudowana infrastruktura, a także możliwość wsparcia ze strony innych nauczycieli. Wielu rodziców decyduje się na tę opcję ze względu na strukturę i lokalizację — maluch łatwiej radzi sobie w szkole podstawowej, jeśli zna budynek i środowisko z wcześniejszych lat edukacji.
Wyzwania związane z takim trybem przygotowania przedszkolnego dotyczą głównie środowiska. Nauczyciele muszą dołożyć wszelkich starań, aby placówka była przyjazna dla najmłodszych dzieci — nawet jeśli z budynku korzystają większe dzieci.
Z kolei korzyścią tradycyjnych przedszkoli jest możliwość dostosowania środowiska wyłącznie do potrzeb i rozwoju dzieci do lat 6. Wynika to z faktu, że budynek jest mniejszy, grupy są bardziej kameralne, a tym samym — łatwiej zapewnić im indywidualne warunki do nauki. Głównym wyzwaniem jest natomiast sama adaptacja — maluch nierzadko musi ją przechodzić dwukrotnie (w przedszkolu i w szkole).
Bibliografia:
[1] Art. 31. – [Wychowanie przedszkolne] – Prawo oświatowe. Dz.U.2023.900 t.j
[2] Rozdział 2 – Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki — Prawo oświatowe. Dz.U.2023.900 t.j.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać