Rozpoczęcie roku szkolnego to niezwykle ekscytujący moment. To on zapoczątkowuje erę samodzielności, wielu lat nauki, a także budowania nowych relacji. Aby ułatwić ten etap, konieczne jest przygotowanie grupy na przyjęcie nowego malucha — tak, aby obie strony czuły się pewnie w tej nowej sytuacji. Jak zatem powinno wyglądać powitanie? Czy istnieją konkretne zabawy powitalne lub zabawy adaptacyjne, które to ułatwią? Czego powinien unikać nauczyciel i jak powinna być przygotowana grupa przedszkolna?
Spis treści
TogglePrzyjęcie nowego dziecka do grupy przedszkolnej jest ważnym wydarzeniem zarówno dla dziecka, jak i dla całej grupy. Aby proces ten przebiegał płynnie i komfortowo, ważne jest, aby nauczyciel odegrał kluczową rolę w organizacji tego procesu oraz aby zastosować indywidualne podejście do dziecka. Nie należy zaskakiwać maluchów i “zmuszać” ich do nagłej aktywności lub integracji. Kluczowa jest rozmowa, stworzenie naturalnego środowiska do zabawy i co ważne — uwzględnienie indywidualnych potrzeb malucha, który pojawia się w przedszkolu.
Dorosły pełni kluczową wręcz rolę w procesie adaptacji i organizacji powitania dla nowego przedszkolaka. Jego zadanie podzielić można na trzy etapy:
Nauczyciel powinien starać się poznać osobiste potrzeby, preferencje oraz ewentualne obawy nowego dziecka (np. podczas wcześniejszej rozmowy z rodzicami). Pozwoli to na lepsze zrozumienie dziecka i dostosowanie metod pracy tak, aby jak najbardziej sprzyjały one jego rozwojowi. Indywidualne podejście umożliwia:
Integracja nowych dzieci w grupie przedszkolnej jest niezwykle istotna zarówno dla rozwoju emocjonalnego, jak i społecznego. Co istotne — bywa kluczowa dla ogólnej atmosfery w grupie w dłuższej perspektywie czasu. Proces ten pomaga nowym dzieciom czuć się akceptowanymi i bezpiecznymi w nowym środowisku, co jest kluczowe dla ich przyszłej nauki i interakcji społecznych. Brak integracji może nie tylko prowadzić do konfliktów, ale także do licznych problemów związanych z pewnością siebie, komunikacją, a nawet edukacją i rozwojem.
Nauczyciel powinien aktywnie pomagać nowemu dziecku w nawiązywaniu pierwszych kontaktów z rówieśnikami. Może to obejmować organizowanie wspólnych gier i aktywności, które wymagają współpracy i komunikacji. Regularne organizowanie zadań i zabaw grupowych, w których nowe dzieci mogą współpracować z innymi, pomaga w naturalny sposób budować więzi.
Nauczyciel powinien stworzyć środowisko, w którym każde dziecko, niezależnie od jego tła czy czasu spędzonego w grupie, czuje się ważne. Ważne jest więc m.in. równomierne rozdzielanie uwagi, dbanie o to, aby każde dziecko było zaangażowane w działania grupowe, wspieranie otwartości i szacunku. Kluczowe jest także celebrowanie tych różnic, np. przez poznawanie wzajemnych zainteresowań.
Zabawy integracyjne to specjalnie zaprojektowane aktywności grupowe, które mają na celu budowanie relacji, poprawę komunikacji oraz wzmacnianie współpracy wśród uczestników — również wśród przedszkolaków. Z założenia więc odgrywają kluczową rolę w procesie adaptacji nowych dzieci do grupy przedszkolnej. Dzięki nim dzieci mogą łatwiej nawiązywać pierwsze kontakty, uczyć się wzajemnego szacunku i zrozumienia, a także przełamywać początkowe lęki związane z nowym otoczeniem.
Wspólna zabawa, która wspiera relacje rówieśnicze to np.:
Aby ułatwić maluchom zapamiętanie imienia nowego przedszkolaka, a także, aby zwiększyć szansę, że nowa osoba zapamięta jak najwięcej imion innych dzieci, organizuje się zabawy. Oprócz najpopularniejszej zabawy w kręgu, maluchy mogą brać udział w np. imiennej piłce lub wędrówce imion. W tej drugiej zabawie dzieci stoją w kręgu. Jedno z dzieci mówi swoje imię i robi jakiś prosty ruch (np. skok, klaskanie). Następnie kolejne dziecko powtarza imię i ruch pierwszego dziecka, dodaje swoje imię i własny ruch. Gra kontynuowana jest, aż każde dziecko będzie miało szansę się przedstawić.
Wszystkie dzieci i nauczyciel siadają w kręgu. Nauczyciel zaczyna, mówiąc: „Mam na imię [imię] i lubię [coś, co lubi]”. Następnie piłka jest przekazywana kolejnej osobie, która robi to samo. Ta gra pomaga dzieciom zapamiętać imiona swoich kolegów i koleżanek oraz dowiedzieć się o nich czegoś więcej.
Śpiew wspiera nie tylko naukę i zapamiętywanie nowych informacji, ale także pomaga w rozwijaniu umiejętności językowych i komunikacyjnych dzieci. Proste melodie i towarzyszące układy taneczne są doskonałym sposobem na zabawę, ruch i pobudzanie kreatywności. Ponadto rymowanka, którą znają wszystkie dzieci, przełamuje lody i często jest pierwszym krokiem do tego, aby maluchy się odezwały i skierowały swoją uwagę do nowej osoby.
Piosenki na powitanie to np.:
Wspólne śpiewanie piosenek powitalnych pomaga w szybkim zbudowaniu poczucia przynależności wśród dzieci. Muzyka i rytm ułatwiają tworzenie emocjonalnych więzi, a śpiew jest naturalnym sposobem na rozładowanie napięcia i redukcję lęku. Ponadto śpiewając razem, dzieci uczą się czekać na swoją kolej, słuchać innych oraz pracować zespołowo, a same piosenki są doskonałym narzędziem do nauki nowych słów i zwrotów.
Rytuały powitania pomagają dzieciom czuć się ważnymi i mile widzianymi członkami społeczności. Regularne rytuały budują poczucie bezpieczeństwa i stabilności, a także ułatwiają adaptację do nowego środowiska. Specjaliści podkreślają, że stały rytm dnia i czynności, które maluch uznaje za pewne pomagają w adaptacji, przynoszą ukojenie, uspokajają i pozwalają zrozumieć kolejne etapy w placówce. Przykładowo — dziecko, które rozumie, że po obiedzie jest drzemka, chętniej do niej przystąpi, wierząc, że to naturalna kolei rzeczy.
Rozpoczęcie każdego dnia od wspólnego kręgu, gdzie każde dziecko może się wypowiedzieć, podzielić planami na dzień, poruszyć wspólne tematy lub po prostu powiedzieć „dzień dobry” innym. To wspiera budowanie relacji i daje dzieciom poczucie przynależności. Alternatywnie na koniec tygodnia dzieci mogą usiąść w kręgu i po kolei mówić coś miłego o innych dzieciach lub nauczycielach.
Kreatywność angażuje dzieci, rozwija wyobraźnie i zachęca do dzielenia się swoimi pomysłami. Przykładowo więc stworzenie w klasie „drzewa powitalnego”, gdzie każde nowe dziecko przykleja na drzewie liść z napisanym na nim swoim imieniem. To wizualny sposób na pokazanie, że każde dziecko jest ważną częścią grupy. Można także stworzyć prosty taniec powitalny, w którym uczestniczą wszystkie dzieci. Taniec może być wykonywany każdego ranka lub tylko w dni, kiedy do grupy dołącza nowe dziecko.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać