Płacz jest formą wyrażania emocji. Nierzadko to jedyne, znane dziecku narzędzie, dzięki któremu informuje o swoich obawach, narodzonych konfliktach lub bólu. Dlatego też psycholodzy i pedagodzy podkreślają, jak ważne jest, aby nie lekceważyć płaczu maluszka. Zatem, co zrobic gdy dziecko płacze bez powodu? Czy istnieje w ogóle coś takiego jak „płacz bez powodu”? Co powinien zrobić rodzic i nauczyciel, który zmierza się z taką sytuacją?
Spis treści
ToggleDziecko płacze z konkretnego powodu. Nawet jeśli ten powód wydaje się rodzicowi błahy lub niewspółmierny do sytuacji — należy pamiętać, że za tą reakcją stoi konkretny bodziec. Może to być:
Małe dziecko płacze, bo biologicznie chce dać sygnał, o treści: „jest mi źle, nie umiem sobie z tym poradzić”. Zanim więc nauczy się, jak nazywać emocje i w jaki sposób rozładowywać napięcie, to właśnie płacz jest formą komunikacji i obrony. Płaczliwe dziecko zna tylko ten mechanizm, dlatego też rolą rodziców i nauczycieli jest nauczyć dziecko innych metod i technik, które wykorzysta w przyszłości.
Uspokojenie płaczącego dziecka w przedszkolu może wymagać indywidualnego podejścia, w zależności od przyczyny płaczu i temperamentu dziecka. W procesie tym należy pamiętać o 4., poniższych zasadach.
Najważniejsze jest zadbanie o stan psychiczny oraz bezpieczne miejsce. W tym celu wykorzystać można miękkie materace, poduszki i zabawki, aby stworzyć „kącik spokojnego odpoczynku”. Konieczna jest także rozmowa — zarówno z maluchem, jak i z rodzicami. Stały kontakt z opiekunem jest niezbędny, aby zrozumieć indywidualne potrzeby i obawy każdego dziecka.
W całym tym procesie należy wykazać zrozumienie i wsparcie dla emocji. Nie należy karać malucha za płacz — zamiast tego należy dać poczucie, że jest wysłuchane, zrozumiane i akceptowane. Warto, aby pedagodzy uwrażliwiali na to inne dzieci — dzięki temu rówieśnicy będą w stanie pomóc sobie nawzajem w trudnych chwilach. Popularne są także dziecięce techniki relaksacyjne, które pomogą wyrównać oddech i uspokoić się w emocjonujących chwilach.
W obliczu płaczącego dziecka najważniejsza jest współpraca na linii rodzic-pedagog. Wspólny front i koncentracja na niesieniu pomocy jest niezbędna, aby pomóc dziecku w problemach i trudnych emocjach.
Dlatego też, drogi nauczycielu:
Aby uspokoić dziecko, można zastosować kilka narzędzi i materiałów dydaktycznych. Tak oto pomóc mogą maskotki, które ułatwią proces komunikacji, a także rysunki czy książeczki, które mówią o emocjach. Warto, aby maluch w kryzysie zajął się czymś innym, dlatego też spytaj go o ulubione zabawki. Zaufaj przy tym swojemu instynktowi — sięgnij po narzędzia, które masz pod ręką i wykaż się cierpliwością, jeśli kolorowanki lub puzzle nie będą wystarczająco skuteczne. Niektóre dzieci mogą mieć problem z odwróceniem uwagi — w takiej sytuacji nie naciskaj, okaż zrozumienie poprzez rozmowę i kontakt wzrokowy.
Bibliografia:
[1] Hiscock, H. (2006). The crying baby. Australian family physician, 35(9).
[2] Scott-Jupp, R. (2018). Why do babies cry?. Archives of disease in childhood, 103(11), 1077-1079.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać