Smutek, strach, radość — emocje towarzyszą nam od pierwszych momentów życia, a ich występowanie warunkowane jest przez biologię i ewolucję. Od zawsze miały konkretny cel i traktowano je w sposób narzędziowy. To one informują otoczenie, pomagają w komunikacji, są źródłem informacji o nas samych. Zdolność do wyrażania emocji jest więc niezwykle ważna na wielu płaszczyznach — i to bez względu na wiek. Jak zatem nauczyć malucha nazywać i okazywać uczucia? Dlaczego wyrażenie emocji i bezpieczeństwo emocjonalne jest tak ważne?
Spis treści
ToggleMówiąc o roli emocji i umiejętności ich wyrażania, możemy wyodrębnić trzy grupy — emocjonalną, psychiczną i społeczną.
Rozumienie emocji jest procesem stopniowym, który rozwija się w miarę ich wzrostu i dojrzewania. Nauka rozpoznawania różnych emocji jest procesem długotrwałym, bazującym nie tylko na rozmowie, ale także na doświadczaniu, nazywaniu, naśladowaniu. Maluch może w tym celu korzystać z książek, zabawek, filmów, ale także bezpośrednich interakcji z rodzicami lub opiekunami.
Nauka rozpoznawania emocji u dzieci zaczyna się od bardzo prostych doświadczeń w pierwszych latach życia. Już niemowlęta, patrząc na rodziców, są w stanie odczytywać podstawowe emocje, tj. radość czy smutek. W miarę rozwoju uczą się identyfikować coraz bardziej złożone stany emocjonalne.
To, jak dzieci uczą się rozpoznawać i interpretować emocje, zależy od wielu czynników — od przykładów, które obserwują w swoim otoczeniu, wychowania, oraz interakcji z rodzicami i rówieśnikami. Zabawy edukacyjne, książki i media również odgrywają rolę w nauczaniu dzieci o emocjach poprzez przedstawianie różnych scenariuszy i postaci z różnorodnymi reakcjami emocjonalnymi.
Komunikacja jest kluczowa w procesie nauki. To rodzice i opiekunowie, którzy otwarcie rozmawiają o emocjach, uczą dzieci, jak słowami opisać to, co czują, co jest niezbędne do rozwoju inteligencji emocjonalnej. W ten sposób pomagają dzieciom zrozumieć, że wszystkie emocje są naturalne — nie ma złych emocji — i każda z nich ma swoje miejsce w życiu. Rodzice mogą wspierać rozwój emocjonalny dziecka, opisując własne uczucia, pytając dziecko o jego emocje, oraz pokazując, jak radzić sobie z emocjami w zdrowy sposób.
Rodzic jest drogowskazem i autorytetem dla swojego dziecka, dlatego też to Mama i Tata są pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami swoich dzieci. Emocje są nieodłączną częścią życia każdego człowieka, a umiejętność ich rozumienia, akceptacji i wyrażania jest podstawą nie tylko w wieku przedszkolnym, ale i w życiu dorosłym. Dlatego też rodzic powinien poświęcać dużo uwagi, aby jak najlepiej wspierać swoje dziecko. Nie należy zostawiać malucha samego — zwłaszcza jeśli ma duże problemy z regulacją swoich emocji.
Rodzice mogą wspierać swoje dzieci, poprzez:
Ważne jest, aby rodzice zachowywali spokój i cierpliwość, nawet gdy dziecko przeżywa silne emocje, oraz aby byli dostępni emocjonalnie, aby dziecko czuło się bezpiecznie, wyrażając swoje uczucia.
Emocje są integralną częścią życia. Nie należy więc ich dzielić na złe i dobre. Dlatego też dzieci muszą wiedzieć, że wszystkie emocje są naturalne i że każda z nich ma swoje miejsce. To normalne, że czujemy złość lub smutek — im szybciej maluch to zrozumie, tym łatwiej mu będzie tymi emocjami zarządzać. Podstawą więc powinno być pokazanie, że rodzice akceptują i potwierdzają emocje swoich dzieci, uczą ich, że emocje nie są czymś, czego nie należy się wstydzić lub co trzeba ukrywać.
Dzieci często czują wiele rzeczy, ale nie zawsze wiedzą, jak te uczucia zidentyfikować lub wyrazić. Tu z pomocą powinien przyjść opiekun, który użyje odpowiednich zwrotów i zdań, które nazwą uczucia lub stany. Rodzice mogą powiedzieć np.: „Widzę, że jesteś zdenerwowany, gdy Ala bierze Twoje zabawki”. Taka komunikacja pomaga dzieciom rozpoznawać i etykietować swoje emocje, co często jest pierwszym krokiem do tego, aby potem rozpoznawać swoje stany (i odpowiednio na nie reagować).
Rozmowa często jest kluczem nie tylko do sprawnej komunikacji, ale także do poznawania siebie i innych. Rodzic, który mówi o swoich emocjach pomaga malcu otworzyć się. Dodatkowo pomagają wyrażać, to, co czują — i to w bezpiecznym środowisku. Warto w tym procesie zadawać otwarte pytania, np. „Co dziś cię uszczęśliwiło?” lub „Czy coś cię dzisiaj zmartwiło?”. Jest to również doskonała okazja do nauczania dzieci, jak radzić sobie z trudnymi emocjami i jak szukać wsparcia.
Podstawą pomocy jest wsparcie, rozmowa, koncentracja na emocjach dziecka, zrozumienie, brak oceny i presji. Przy tym wszystkim niemalże każdego dnia rodzice mogą uczyć dzieci, jak rozpoznawać sygnały wskazujące na narastające emocje i jak stosować techniki uspokajające — np. głębokie oddychanie, liczenie do dziesięciu.
Zabawa to naturalny sposób, przez który dzieci się uczą. To w ten sposób dzieci mogą eksplorować różne role społeczne i emocjonalne, ucząc się empatii i umiejętności społecznych. To także idealne środowisko to ogólnego rozwoju. Przykładem takich zabaw są np. gry fabularne, takie jak „dom” czy „szkoła”, a także zabawki emocjonalne, jak lalki czy pluszaki, które mogą również służyć jako narzędzia do wyrażania uczuć i pracowania nad regulacją emocjonalną.
Samoregulacja emocjonalna to zdolność do zarządzania swoimi emocjami w taki sposób, aby był on odpowiedni do danej sytuacji. Jest to kluczowa umiejętność, która wpływa na dobrostan dziecka, w tym na jego osiągnięcia szkolne oraz zdolność do budowania zdrowych relacji z innymi.
Nauka samoregulacji obejmuje m.in.:
Stosowanie technik relaksacyjnych — tj. głębokie oddychanie — może znacząco wpłynąć na zdolność dziecka do zarządzania własnymi emocjami. Warto więc już od najmłodszych lat wskazywać dziecku metody raczenia sobie ze stresem i napięciem.
Zabawy to naturalne środowisko dla dziecka, które umożliwia eksperymentowanie i naukę. Są one nie tylko formą rozrywki, ale także ważnym elementem edukacyjnym, wspierającym rozwój emocjonalny dzieci.
Gry planszowe, karty emocji oraz aplikacje edukacyjne mogą być wykorzystywane do nauki rozpoznawania, nazywania oraz radzenia sobie z emocjami. Popularna jest np. gra, w której dzieci muszą rozpoznać emocje przedstawione na zdjęciach lub rysunkach, a następnie opowiedzieć, co mogłoby pomóc danej postaci poczuć się lepiej.
Naśladowanie emocji przez role-playing i zabawy fabularne pozwala dzieciom praktykować ekspresję emocjonalną i empatię. Dzieci mogą np. bawić się w dom, gdzie jedno z nich jest smutne, a drugie stara się je pocieszyć. Pomóc mogą także karty, lalki, marionetki i maskotki, za pomocą których dzieci mogą wyrażać emocje w kontrolowanym i bezpiecznym środowisku.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać