Edukacja przedszkolna może być zarówno ekscytującym doświadczeniem, które rozbudza ciekawość dziecka, jak i pełnym wyzwań, trudnym okresem. Zarówno pierwsza postawa, jak i druga jest wynikiem wielu czynników — tj. nastawienie, praca w domu, wsparcie rodziców oraz zaangażowanie nauczycieli. W obliczu negatywnych, dziecięcych emocji, rodzice nie tylko czują lęk i niepokój, ale także zadają sobie pytania o ich przyczynę. Zatem, czy każde dziecko lubi przedszkole i czy ewentualna niechęć jest wynikiem osobowości i cech indywidualnych? Dlaczego dziecko płacze i co zrobić, aby maluch miał poczucie bezpieczeństwa w nowym otoczeniu?
Spis treści
ToggleNiechęć do przedszkola zwykle bazuje na silnych, negatywnych emocjach, wynikających zarówno z relacji w placówce, jak i nastawienia rodziców czy przygotowania w domu. Jeśli więc maluch wykazuje płacze, krzyczy, źle się czuje lub wykazuje się agresją na myśl o przedszkolu — nie oceniaj odgórnie jego postawy. Presja, frustracja i usilne wysyłanie dziecka do placówki zwykle potęguje negatywne emocje i pogłębia serię lęków dziecka.
Zamiast tego:
Rozmowa jest podstawą zrozumienia, ale także poszukiwania rozwiązań na zauważone problemy emocjonalne, społeczne, rozwojowe czy adaptacyjne. Jeśli więc maluch wykazuje lęk przed przedszkolem, przestrzegaj 5., poniższych zasad komunikacyjnych.
Zdecydowanie najczęstszą przyczyną frustracji i niechęci jest lęk separacyjny, wynikający z rozstania z rodzicami i opiekunami. Zaraz za nim pojawia się brak doświadczenia w interakcjach społecznych, przez co dziecko nie wie, jak rozmawiać z rówieśnikami i jak podtrzymywać relacje.
Maluchy, które często zmieniają placówki, mogą mieć także złe doświadczenia, które sprawiają, że dziecko boi się kolejnych zmian, odrzucenia i zerwania przyjaźni. Ważne więc jest, aby pomóc dziecku w zrozumieniu obecnej, nowej sytuacji. Wraz z tym należy zadbać o potrzeby emocjonalne oraz fizyczne. Warto przy tym zadbać o odpowiednią adaptację i wprowadzenie rutyny — może się bowiem okazać, że przedszkolak czuje się rozkojarzony, przebodźccowany i zagubiony na skutek nowego planu dnia.
Dzieci mogą odczuwać stres związany z oczekiwaniami nauczycieli lub rodziców, co może prowadzić do ogólnej niechęci. Warto więc, aby opiekunowie zweryfikowali również swoje zachowania oraz postawę — może się okazać, że przyczyną lęku jest budowana presja.
Dzieci są różne, a co za tym idzie — mogą doświadczać różnorodnych emocji i lęków. Tak oto maluchy mogą wykazywać się lękiem separacyjnym, ale także wysokim poziomem strachu — zarówno przed nowym otoczeniem, jak i przed ludźmi czy nowymi zasadami. Często także pojawia się obawa przed krytyką i oceną. To wtedy maluch jest smutny, przygnębiony, staje się wycofany, a na wieść o przedszkolu reaguje płaczem. Podobnie objawić się może tęsknota za domem — zwłaszcza gdy dziecko jest mocno zżyte z rodzicami.
Negatywne odczucia dzieci wobec przedszkola mogą być wynikiem różnych czynników środowiskowych i społecznych. Tak oto może być to zarówno stres i lęk przed zmianami, ale także złe, konkretne doświadczenia z rówieśnikami lub nauczycielami. Zdarza się więc, że pedagodzy nie dbają o integrację, nie tworzą zajęć adaptacyjnych i niejasno mówią o panujących normach. Zakłopotanie i narastająca frustracja może przyczyniać się spadku pewności siebie i ogólnej niechęci. Podobne reakcje może wzbudzać zbyt długie rozstanie z rodzicami albo nieodpowiednie przygotowanie malucha do zmian.
Niechęć zawsze ma swoje podłoże i przyczynę. Ta może dotyczyć zarówno sytuacji, które miały miejsce w domu, jak i w przedszkolu. Przykładem takich wydarzeń jest np. narastający konflikt z grupą rówieśniczą, który doprowadza do odtrącenia, a nawet agresywnych zachowań. Dziecko boi się utraty pozycji, dlatego też stara się wpasować w grupę, nierzadko naruszając normy i granice. Jeśli przy tym wszystkim przedszkolak nie czuje się rozumiany albo doświadcza dużej surowości ze strony pedagogów — najpewniej będzie zmagał się z szeregiem negatywnych emocji.
Podobne emocje pojawić się mogą w sytuacji, gdy rodzice nie przygotują swojej córki lub syna do zmian. Nagłe wprowadzenie do nowego środowiska to główne źródło trudności w adaptacji, braku swobody oraz trudności w dostosowaniu się do narzuconych zasad.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać