Agresja u dzieci jest wyjątkowo „gorącym” tematem, który cieszy się zainteresowaniem wśród psychologów, pedagogów i socjologów. Wynika to z faktu, że agresja u młodych pokoleń ma charakter stabilny i bardzo często jest zaburzeniem rozwojowym lub psychicznym. Amerykański Departament Zdrowia wskazał, że nawet 10% współczesnych dzieci wykazuje się agresją i niestety tylko co 5. z nich otrzymuje odpowiednie wsparcie i pomoc. W Polsce nie ma aż tak konkretnych danych, ale źródła sugerują[1], że statystyki te są zbliżone.
To z kolei generuje pytania zarówno o wsparcie, pomoc, jak i granice w zakresie edukacji. Bo czy agresywne dziecko może być przyczyną wypisania z przedszkola? O czym świadczą agresywne zachowania dziecka i jaką rolę pełni nauczyciel?
Spis treści
ToggleObecne przepisy w żaden sposób nie dają prawa nauczycielom odmówienia pracy z agresywnym dzieckiem. Wynika to bezpośrednio z listy obowiązków oraz zapisów art. 6 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela. Nie oznacza to jednak, że dziecko jest bezkarne, a pedagog nie dysponuje żadnymi narzędziami czy metodami, które mają za zadanie stłamsić lub ukrócić zachowania agresywne. Dotyczy to zarówno jednorazowych sytuacji, jak i nawracających reakcji, które utrudniają prowadzenie zajęć i stanowią za realne zagrożenie dla zdrowia nie tylko konkretnego przedszkolaka, ale i wszystkich innych dzieci.
Jeśli jednak metody i podjęte kroki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a zachowanie agresywne nie ustępuje — pedagog może podjąć bardziej radykalne środki (np. zgodnie z § 6 ust. 1, 3, 4 i 9 rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. może podjąć współpracę z zewnętrznymi poradniami).
Dzieci uczą się poprzez naśladowanie. Dlatego też absolutnie zakazane jest odpowiadanie agresją na agresję, eskalując i kumulując w ten sposób negatywne zachowania i emocje. Maluch, który dostaje klapsa czy dotkliwą karę interpretuje to jako zgodę na ogólnie rozumiane zachowania agresywne i przemoc.
Jeśli dziecko nagle zaczyna zachowywać agresywnie, nauczyciel powinien zachować cierpliwość oraz dystans do okazywanych emocji. Ważne jest, aby odseparować dziecko od grupy, stwarzając mu bezpieczną przestrzeń. Dobrze, aby w okolicy nie znajdowały się ostre przedmioty, które mogą zostać użyte do wyrażania swoich emocji. W sytuacji agresywnego ataku nie zaleca się rozmawiać z dzieckiem — najpewniej maluch i tak nie zrozumie przekazów. Dużo lepiej sprawdzą się krótkie komunikaty, w których postawi się jasne oczekiwania i granice (np. Jak się uspokoisz, to porozmawiamy). Daj dziecku czas na złapanie oddechu i uspokojenie się. Jeśli sobie z tym nie poradzi — usiądź obok i zapytaj czego potrzebuje. Dopiero gdy dziecko usiądzie i się uspokoi, zacznij przechodzić do konkretów.
Nauczyciele pełnią kluczową rolę w edukacji i rozwoju dzieci, w tym także w pracy z dziećmi wykazującymi zachowania agresywne. Odpowiednie podejście i działania nauczyciela mogą znacząco przyczynić się do pracy nad agresywnymi zachowaniami. Dlatego też nauczyciel powinien obserwować zachowania dziecka, aby zrozumieć kontekst, przyczyny i objawy agresji. Kluczowe jest postawienie wniosków, czy zachowanie ma charakter incydentalny, czy stanowi za wzór zachowań dziecka, które wynikają z np. wzorców, których dziecko uczy się w domu.
Przy tym wszystkim nauczyciel powinien zapewnić środowisko, w którym wszystkie dzieci czują się bezpiecznie. To obejmuje zarówno fizyczne bezpieczeństwo, jak i emocjonalne poczucie akceptacji. Agresja u dzieci może być formą wyrażania trudnych emocji — tj. lęk, tęsknota czy smutek. Maluch, który nie posiada innych szablonów działania, najpewniej w taki sposób próbuje wyładować swój negatywny stan. Zamiast oceniać zachowanie, upewnij się, czy np. dziecko odwzorowuje zachowania bohaterów z ulubionych bajek.
Przy tym wszystkim fundamentem jest oczywiście współpraca z rodzicami dziecka. Może się bowiem okazać, że maluch nie wie, jak okazywać negatywne emocje, a agresja jest formą wyładowania napięcia i frustracji, która wynika z braku wsparcia, miłości i zainteresowania. Rozmowa z opiekunami powinna więc być pierwszym krokiem w celu rozwiązania problemów wychowawczych.
Agresja zawsze ma jakąś przyczynę. Nawracające, przemocowe lub autodestrukcyjne zachowania w wieku przedszkolnym mogą być sygnałem do ważnych wniosków w zakresie osobowości, psychiki czy rozwoju. Dlatego też agresywne zachowanie dziecka powinno być konsultowanie z zewnętrznymi specjalistami — zarówno z psychologiem dziecięcym, jak i z neurologiem czy pediatrą, który pozwoli postawić trafną diagnozę. Lekceważenie agresywnych zachowań (np. faktu, że dziecko uderzyło inne dzieci) może eskalować i przerodzić się w poważny problem, który utrudni funkcjonowanie w społeczeństwie.
Rodzic niezmiennie pełni niezwykle ważną rolę w procesie edukacji i wychowywania dziecka. Dlatego też tak ważne jest rozmawianie i tworzenie wspólnego frontu, który pozwoli poznać przyczyny (np. powodem może być niskie poczucie własnej wartości), ale także wprowadzić odpowiednie metody wspierające dalszy rozwój. Nie należy więc lekceważyć zaleceń i spostrzeżeń pedagogów i jednocześnie należy otworzyć się na emocje, uwagi i obawy rodzica.
Bibliografia:
[1] Grzegorzewska, I. (2015). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Ujęcie kliniczno-rozwojowe. In Polskie Forum Psychologiczne (Vol. 20, No. 4, pp. 484-498). Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać