Rodzice najczęściej martwią się, że ich maluch nie będzie chciał uczęszczać na zajęcia w przedszkolu. Perspektywa rozłąki, nowe miejsce, konieczność dużej samodzielności może być przerażająca — zarówno dla opiekunów, jak i dla maluchów. Zdarza się jednak, że problem… przybiera zupełnie inny, nieoczekiwany zwrot. Dzieje się tak, kiedy dzieci nie chcą opuszczać placówki, a na informację o powrocie do domu reagują płaczem, agresją i frustracją. Czy sytuacja ta może być niepokojąca? O czym ona świadczy i co powinien zrobić rodzic?
Spis treści
TogglePamiętaj, że zachowanie dziecka ma swoją przyczynę. Płacz czy odczuwana frustracja wynikać może z np.:
O ile sytuacje jednorazowe nie powinny wzbudzać w rodzicach niepokoju, o tyle problematyczne mogą być sytuacje powtarzalne, które wywołują w maluchu skrajne emocje. To wtedy warto przyjrzeć się problemowi, nierzadko sięgając po pomoc konkretnych specjalistów.
Rodzic na widok frustracji dziecka zaczyna odczuwać równie silne emocje. Często przypisuje temu znaczenie i wartość, zapominając, że dużo ważniejsze jest poznanie powodów, dla których przedszkole „wygrywa” w rankingu z domem. W przeprowadzeniu rozmowy i wprowadzeniu konkretnych rozwiązań niezwykle ważne jest zrozumienie pociechy. Poznanie przyczyn takiego zachowania pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i uczucia dziecka. Dzięki temu rodzice mogą dostosować swoje podejście i zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie. Jeśli dziecko nie chce opuszczać przedszkola z powodu problemów w domu lub innych trudności emocjonalnych, wczesne zrozumienie tego problemu może pomóc w podjęciu odpowiednich kroków wychowawczych i terapeutycznych. Ostatecznie zrozumienie przyczyn takiego zachowania może wzmocnić relację między rodzicem a dzieckiem, usprawniając tym samym rozwój pociechy.
Przedszkolaki, które nie chcą opuszczać placówki, przede wszystkim wymagają zrozumienia. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie rozmowy. Dialog powinien bazować na wsparciu i zrozumieniu, dzięki któremu maluch będzie bez obaw mówił o swoich emocjach. Zapytaj swoją pociechę wprost o to, co sprawiło, że nie chce wracać do domu.
Dodatkowo mama lub tata powinien porozmawiać z nauczycielami w przedszkolu, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak dziecko spędza tam czas i czy zauważyli jakieś szczególne powody jego oporu przed wyjściem.
Im mniejsze zaskoczenie — tym lepiej. Dlatego warto uprzedzić swoje maluchy, że pojawisz się np. po obiedzie lub po drzemce. Wprowadzenie rutyny pomoże maluchowi w powrocie do domu. Warto także pozwolić dzieciom na dokończenie swojej aktywności, mówiąc o ciekawych planach na resztę dnia. Perspektywa zabawy i miło spędzonego czasu w domu z pewnością zachęci malucha to opuszczenia placówki.
W procesie adaptacji i przygotowania do zmian niezwykle ważne jest budowanie pozytywnego doświadczenia. Wszelkie komunikaty powinny bazować na optymistycznych komunikatach i emocjach, które wzbudzą w dziecku ciekawość. Ma to ogromne znaczenie dla:
Tak. Jeśli opór przed opuszczeniem przedszkola jest szczególnie silny i trwa długo, warto rozważyć konsultację z psychologiem dziecięcym lub innym specjalistą, który może pomóc zrozumieć i rozwiązać problem. W sytuacjach nagminnych, utrudniających funkcjonowanie i wpływających na rozwój, zawsze warto udać się do specjalisty, który dysponuje narzędziami diagnostycznymi, które pomogą nie tylko zrozumieć, ale także przepracować ów problem.
Bibliografia:
[1] Śnieżyński, M. Komunikacja w rodzinie, czyli jak rozmawiać z dzieckiem.
[2] Brzezińska, A. I., Czub, M., & Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4(120), 5-21.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać