Jajecznica i jej kalorie. Z czym warto ją łączyć?

Jajecznica i jej kalorie. Z czym warto ją łączyć?

Wielu z nas lubi zjeść ciepłe i pożywne śniadanie. Często jednak w porannych porach mamy mało czasu aby przygotować coś specjalnego. Idealnym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem jest ugotowanie jajecznicy. Jest to potrawa, którą nie tylko można bardzo szybko przygotować, ale dostarcza ona także wiele składników odżywczych do naszego organizmu. Jest porządną dawką energii, aby przyjemnie zacząć dzień. Jest to również potrawa tradycyjna, która od dawna króluje na polskich stołach i przygotowywały ją nasze babki i prababki. Dzięki niej przyjmujemy porządną dawkę aminokwasów egzogennych, których organizm sam nie potrafi wytworzyć oraz witaminy E, B5, A, D, K, żelazo, wapń i magnez. Wszystko za sprawą niesamowitych właściwości jajek.

Mimo, że w PRL-u pojawiło się wiele mitów odnośnie jajek, zwłaszcza ich wysokiej kaloryczności oraz przyczyniania się do nadmiernej produkcji cholesterolu. Aktualne badania potwierdzają jednak, że jest to bardzo zdrowy produkt i możemy go jeść w każdych ilościach. Na właściwości jajecznicy wpływają także dodatki, z którymi ją łączymy. Nieodłącznym elementem jest tłuszcz, najczęściej w postaci masła, słoniny lub boczku. Ten ostatni, mimo dużej kaloryczności ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego, który ma wpływ na samopoczucie, pamięć i koncentrację. Osoby, które nie jedzą produktów odzwierzęcych do przygotowania jajecznicy mogą użyć rafinowanego oleju kokosowego, czyli najzdrowszego tłuszczu ze względu na wysoką temperaturę palenia. W przypadku przygotowywania potrawy dla dzieci można skorzystać z wersji beztłuszczowej i posłużyć się naczyniem podgrzewanym parą.

Ile kalorii ma jajecznica?

Tradycyjna jajecznica z 2 jaj, czyli około 100 gram ma ok. 150 kcal, w tym 10 g białka, 11 g tłuszczu, 0 węglowodanów, 0 błonnika i 0 glutenu. Aby przygotować idealną jajecznicę należy rozgrzać tłuszcz na patelni (najlepiej aby miała ona grube dno, co zapewnia równomierny przepływ ciepła), następnie rozbełtać w misce jajka i przelać powstałą masę jajeczną na patelnię. Najlepszy efekt uzyskamy przez podgrzewanie na niskim ogniu i energiczne mieszanie drewnianą łyżką. nie należy dopuścić do przywierania masy do brzegów i spodu naczynia. Powstała potrawa będzie miała wówczas kremową, soczystą i delikatną konsystencję. Warto pamiętać, że najcenniejszym składnikiem jajka jest żółtko, ponieważ zawiera lecytynę, która przyczynia się do produkcji choliny, zapewniającej prawidłową pracę mózgu, jednak zbyt przysmażone żółtko traci swoje właściwości odżywcze.

Sposoby na urozmaicenie jajecznicy

Do najpopularniejszych dodatków do jajecznicy zaliczamy mleko i śmietanę dodane pod sam koniec smażenia, które odpowiadają za bardziej kremową konsystencję. Bardzo często przygotowuje się ją również z dodatkiem cebuli, która wyostrza smak. Dużą popularnością cieszy się również jajecznica z pomidorami. Można ją przygotować na dwa sposoby, podsmażyć na maśle pomidory, a następnie osobno podsmażyć roztrzepane jajka i połączyć składniki, lub dodać warzywo w surowej wersji po smażeniu jajecznicy. Obie wersje są pyszne i zdrowe. Często na polskich stołach można spotkać także tą potrawę z dodatkiem duszonych grzybów. W tej wersji idealnie sprawdzi się jajecznica z kurkami czy maślakami. Metoda przygotowania tego dania jest podobna jak w przypadku dodatku w postaci pomidorów.

Jajecznica jest nie tylko dobrą opcją na śniadanie, wielu z nas przygotowuje ją także na kolację, jako lekkie i pożywne zakończenie dnia. Jest to potrawa mająca bardzo dużo wartości odżywczych i może ją jeść praktycznie każdy.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.