Jak w naturalny sposób poprawić odporność dziecięcego organizmu?

Jak w naturalny sposób poprawić odporność dziecięcego organizmu?

Katar, nawracający kaszel, co chwila bolące gardło i nieustanne “prychanie”. Nasze dzieci narażone są na stały kontakt z wirusami i bakteriami – począwszy od kontaktowania się z rówieśnikami w przedszkolu, poprzez kontakt z drobnoustrojami na placach zabaw czy w świetlicy. O tym, jak często zdarzają się stany podgorączkowe czy niespodziewane zatrucia wie każdy rodzic, który w sezonie jesienno-zimowym drży o zdrowie malucha.

Jednak, czy wiesz, że możesz dbać o odporność swojego dziecka, zmniejszając ryzyko nawracającej grypy lub przeziębienia? Na rynku dostępne są bowiem dedykowane witaminy na odporność dla dzieci, które mają za zadanie wspierać zbilansowaną dietę dziecka. Co zatem warto suplementować, aby pomóc swojemu maluchowi? Na jakie witaminy zwrócić uwagę podczas tworzenia dziennego jadłospisu? No i właściwie czym jest ta odporność i jaki ma wpływ na młody organizm?

Co to jest odporność?

Odporność – w dużym uogólnieniu – to zestaw mechanizmów, które umożliwiają stworzenie zdolności czynnej i biernej do chronienia organizmu przed różnego rodzaju patogenami.

Obecnie na budowanie odporności ma wpływ zarówno naturalne zachowanie dziecka – np. spożywanie odpowiednich witamin – jak i dostarczanie tzw. sztucznej odporności poprzez wprowadzenie surowic odpornościowych i szczepionek.

Sam układ odpornościowy jest niezwykle zmienny. Ten brak stabilizacji wynika z jego budowy – tj. z licznych naczyń i węzłów limfatycznych, a także krążących komórek (tzw. monocytów, limfocytów i makrofagów). Każda z tych komórek różni się właściwością i funkcją. Jedne produkują przeciwciała, które niszczą wrogie komórki, inne je pochłaniają, a jeszcze inne “zajmują” się walką z wirusami i bakteriami. Ich zadaniem jest więc tworzyć przeciwciała, które radzą sobie z infekcją, doprowadzając do zdrowienia. W zależności od tego, w jakim stanie jest układ odpornościowy, proces ten trwać może od kilku do kilkunastu dni.

Docelowo, gdy dany patogen atakuje ponownie, organizm rozpoznaje go, ma w rezerwie gotowe przeciwdziała i w związku z tym – dużo szybciej go zwalcza. W przypadku dziecka niezwykle kluczowe są pierwsze miesiące życia, kiedy to organizm wytwarza własne przeciwciała (co ciekawe wytwarzanie przeciwciał na antygeny bakterii otoczkowych zachodzi dopiero po 2-im roku życia).

Jak podnieść odporność?

Immunologia, która zajmuje się badaniem procesu budowania odporności, od lat próbuje stworzyć dokładną listę elementów i składników, które mogą wspierać układ odpornościowy.

Na tej podstawie wytypowano trzy główne elementy, które mają kluczowy wpływ na jego stan. Są to:

  • geny – a więc predyspozycje dziedziczne,
  • rodzaj kontaktu z bakteriami, wirusami i alergiami, których doświadczamy przez całe życie,
  • stan ogólny organizmu – czyli tryb życia, rodzaj prowadzonej diety, rodzaj schorzeń współtowarzyszących.

Aby więc chcesz podnieść odporność swojego dziecka, musisz podejść do tego procesu holistycznie. Nie wystarczy więc podawać garści tabletek licząc, że te postawią młody organizm na nogi. W całym procesie odbudowy ważne jest bowiem regularne dostarczanie do organizmu witamin, minerałów i podstawowych substancji odżywczych.

Oczywiście kluczowe jest także “szanowanie” i pielęgnowanie ciała. Nie należy więc forsować go wielogodzinną nauką, zajęciami dodatkowymi, aktywną zabawą. Warto dostosować tryb życia dziecka do wydolności i stanu jego organizmu. Maluch powinien się dotleniać np. poprzez spacery, zwiększając ukrwienie tkanek. Konieczny jest także odpoczynek, wielogodzinny sen i regularna regeneracja. Warto także zadbać o zbilansowane menu dziecka. Oznacza to, że na talerzu powinny znajdować się warzywa i owoce, a także zdrowe tłuszcze, białko i węglowodany złożone. Niezwykle cenne są np. buraki, szpinak, natka pietruszki, cytrusy, dynia, marchew itd. Dodatkowo w pierwszych miesiącach podstawą budowania odporności jest mleko matki, które zawiera substancje czynne i przeciwciała, ochraniające młody organizm.

Więcej o odporności znajdziesz w lekturze np. Pan Tabletka Odporność.

Jakie witaminy na odporność?

Jeśli chcesz wspomóc dietę swojego dziecka – zastosuj tabletki lub syrop na odporność, który ma za zadanie dostarczyć kompleksu witamin osłabionemu organizmowi. Wybierając docelowy środek zwróć uwagę na obecność witamin, takich jak:

  • Witamina D – ta wpływa na szybszą produkcją przeciwciał, które zwalczają bakterie. Dodatkowo aktywuje limfocyty T.
  • Witamina C – silny przeciwutleniacz, który wspomaga układ immunologiczny i pełni ogrom ważnych funkcji zarówno w kontekście nabytej, jak i wrodzonej odporności.
  • Witaminy z grupy B – ze szczególnym wskazaniem na witaminę B6 i B12, która dodatkowo wspomaga pracę układu kostnego i nerwowego.
  • Witamina A – znana również jako witamina przeciwzapalna.

Dodatkowo w diecie nie może zabraknąć probiotyków, które odbudowują naturalną florę zubożoną przez antybiotyk. selenu[2] który odbudowuje naturalną odporność oraz beta-glukanu, który niszczy komórki chorobotwórcze.

Bibliografia:

[1] Wierzbicka-Woś, A., Tokarz-Deptuła, B., & Deptuła, W. (2015). Układ odpornościowy a wirus grypy. Advances in Hygiene & Experimental Medicine/Postepy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej, 69.

[2] Zagrodzki, P. (2004). Selen, a układ odpornościowy. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 58.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.