Posiadanie czworonożnego przyjaciela to ogromne wyzwanie i odpowiedzialność, której powinniśmy uczyć szkraby od najmłodszych lat. Nic tak dobitnie nie uczy empatii i przyjaźni jak opieka nad potrzebującym psiakiem, który niemalże całkowicie uzależniony jest od miłości swoim nowych właścicieli. Wychowywanie dziecka z Burkiem, Sonią lub Sabą niesie za sobą ogrom zalet rozwojowych, rehabilitacyjnych [2], psychologicznych – pod warunkiem, że odpowiednio przygotowujemy dziecko do tych wyzwań. Ważne także, aby podejść do adopcji w sposób rozsądny – tj. zapoznać się z przeszkodami tej decyzji oraz poważnie zastanowić się nad rasą, która docelowo pojawi się w Twoim domu.
Zupełnie inną specyfikę i obowiązki posiadają duże psy, a inne – małe rasy psów. To, którą z nich wybrać, uzależnij od m.in. warunków, możliwości finansowych i wzajemnych oczekiwań. By ułatwić Ci tą piękną, ale i odpowiedzialną decyzję – przygotowaliśmy poradnik, w którym doradzamy jakie rasy szczególnie dobrze dogadują się maluszkiem. Wskażemy także jakie obowiązki, wyzwania i zalety niesie za sobą adopcja ze schroniska, domu tymczasowego lub zaufanej, sprawdzonej hodowli.
Spis treści
ToggleWybierając czworonożnego przyjaciela i kompana dla swojego malucha, ważne jest, aby podejmować decyzję świadomie i odpowiedzialnie. Adopcja czy zakup psiaka powinna być przemyślana i dokładnie przeanalizowana. Nie warto podejmować tej decyzji pod wpływem emocji i chwili. Liczne akcje społeczne edukują również, że psiak nie powinien być sposobem na świąteczny czy urodzinowy prezent – zwłaszcza, jeśli ma pełnić formę niespodzianki, której nie rozważał przyszły właściciel.
Pamiętaj, że czworonożny przyjaciel jest istotą, która czuje, rozumie i jest całkowicie uzależniona od Twojej pomocy, miłości i dobroci. Twoja decyzja wpływa więc nie tylko na członków rodziny, ale także bezpośrednio na zwierzę, któremu należy zapewnić odpowiedni dom.
O podjętej decyzji i jej konsekwencjach warto porozmawiać z dziećmi, które powinny poznać nowe obowiązki i hierarchię w domu. Dobrze, aby dziecko od początku wiedziało co będzie musiało robić, w związku z pojawieniem się kudłatego członka rodziny. Uświadom malca o konsekwencjach niedopilnowania tych obowiązków, uprzedź jak wyglądają spacery, odpowiednie karmienie, czego nie wolno robić i co może sprawiać ból.
Ponadto, przygotuj się poprzez:
Pewne rasy klasyfikowane są jako bardziej ugodowe, przyjacielskie, wymagające mniejszej aktywności itd. Wybierając psa nie kieruj się słodkim wyglądem i uroczym pyszczkiem – dużo ważniejszy jest temperament, potrzeby i ewentualne obciążenie genetyczne, które może utrudniać opiekę. Udaj się do behawiorysty lub weterynarza, który rozwieje Twoje wątpliwości i pomoże ci wybrać idealną rasę. Wśród tych najczęściej rekomendowanych są:
Wszystkie te rasy wymagają opiekuńczości, zaangażowania, odpowiedniego wychowania i cierpliwości. Pamiętaj, że relacja psa z dzieckiem, w dużej mierze, zależy od nauki, szkoleń i Twojego przygotowania – im więcej pracy na to poświęcisz, tym piękniejszą relację uda Ci się stworzyć.
W przypadku stwierdzonego autyzmu lub Aspergera (nazwa ta jest nieco przestarzała), doskonała będzie łagodna rasa psa dla dziecka – tj. taka, która wykaże się cierpliwością, akceptacją i wiernością. Ważne jest, aby psiak nie zwiększał poziomu agresji i frustracji, jednocześnie wywołując poczucie bezpieczeństwa. Szczególnie zalecane są rasy o spokojnym usposobieniu, z wysokim ilorazem inteligencji i wykazujące się łatwością w szkoleniu i edukacji. Wszystkie te wymagania “spełniają” rasy takie tak owczarek szkocki, cocker spaniel, labrador i golden.
Lekarze i psycholodzy podkreślają, że wychowywanie dziecka z czworonożnym przyjacielem to nie tylko obowiązki i wyzwania, ale także mnóstwo zalet i pozytywnych bodźców, które kształtują cechy osobowości, uczą i rozwijają. Wśród najczęściej pojawiających się plusów tej decyzji, jest:
Bibliografia:
[1] Kubryn, T. WPŁYW DOGOTERAPII NA ROZWÓJ DZIECKA Z AUTYZMEM–AKTUALNY STAN WIEDZY. Interdyscyplinarne rozumienie problemów związanych z diagnostyką i terapią dziecka, 94.
[2] Nawrocka-Rohnka, J. O. A. N. N. A. (2010). Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. Nowiny Lekarskie, 79(4), 304-310.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać