Gdy maluch zaczyna raczkować, rodzice zaczynają zastanawiać się nad doborem odpowiedniego obuwia. Zadanie to tylko pozornie jest łatwe – w końcu na sklepowych półkach przyjdzie nam się zmierzyć z ogromną ilością różnorodnych fasonów, kolorów i modeli.
Psycholodzy i lekarze coraz częściej podkreślają, że chodzenie na boso ma ogrom prozdrowotnych właściwości – czy zatem zakup obuwia jest krokiem słusznym i zgodnym z zaleceniami rehabilitantów i ortopedów? W jaki sposób (i kiedy?) kupić odpowiednie obuwie dla swojej pociechy, aby zapewnić jej komfort i swobodę podczas nowych aktywności? Czy np. decathlon buty dla malucha zapewnią prawidłowy rozwój dziecięcej stopy, czy lepiej sprawdzą buty specjalistyczne?
Spis treści
TogglePodstawą w wyborze właściwego obuwia dla malucha jest oczywiście właściwy rozmiar. To dzięki niemu zapewnisz maluszkowi cenny komfort, ale także zadbasz o odpowiedni rozwój dziecięcej stopy.
Tak, zadanie to jest niezwykle trudne, ponieważ producenci używają różnych określeń i technologii, które mogą przyprawić o ból głowy. Co więcej – na rynku nie spotkamy jednej uniwersalnej rozmiarówki, która sprawdzi się w przypadku każdego, dorastającego malucha. Dlatego też niezwykle ważnym jest, aby obserwować centymetry podane na metce lub na stronie internetowej wybranego sklepu, jednocześnie analizując jakie wymiary przypisywane są danemu rozmiarowi.
Najprostszym i bardzo skutecznym sposobem na poznanie odpowiedniego rozmiaru dziecięcej stópki jest odrysowanie jej na białej kartce, a następnie zmierzenie od wyprostowanego paluszka, aż po krawędź pięty. Kluczowym jest, aby zmierzyć sztywną linijką dwa, najbardziej wystające punkty obrysowanej stopy, a następnie porównać je z rozmiarówką podaną na stronie producenta.
Uwaga! Dziecko bardzo szybko rośnie, dlatego dokonuj takiego pomiaru co 3 miesiące.
Wybór pierwszych bucików dla malucha może być niezwykle trudny – w końcu na rynku mamy szereg produktów i ofert, które zaskakują formami, kolorami, rozmiarami i nowoczesnymi właściwościami. Pamiętaj jednak, aby nie spieszyć się z zakupem pierwszej pary butów. Ponadto, pierwsze doświadczenie związane z polonizacją powinno być naturalne, pełne swobody, bez ponaglenia dziecka na tym konkretnym etapie rozwojowym. Mała stópka powinna mieć możliwość doświadczania różnych bodźców, różnych fragmentów, testowania różnej wrażliwości, faktur i temperatury.
Wcześniej czy później nadejdzie odpowiedni moment, w którym twoje dziecko będzie chciało założyć swoją pierwszą parę bucików. W ich wyborze zwróć uwagę na takie parametry, jak:
Ponadto pamiętaj, że po południu stópka dziecka może być nawet o 4% dłuższa, dlatego wybierz się na zakupy w godzinach wieczornych – dzięki temu zmniejszysz ryzyko kupienia za małej pary. Zwróć także uwagę, aby obuwie było łatwe i szybkie do zapięcia – zdecydowanie najwygodniejsze będą rzepy, które można szybko i swobodnie rozpiąć (i jednocześnie nie będą zbyt proste w obsłudze dla ciekawskiego malucha).
Nie kupuj pierwszych butów zbyt wcześnie – bardzo malutkie dziecko jest podatne na odkształcenia, dlatego pozwól na dotykanie przedmiotów i powierzchni gołymi nóżkami. Dziecko powinno chodzić boso – tak często jak to tylko możliwe. Oczywiście zimą buciki mogą okazać się niezbędnym elementem, ale gdy tylko jest to możliwe – staraj się korzystać z lekkich i bardziej elastycznych rozwiązań – np. skarpetek i ocieplaczy, które pozwalają na swobodne poruszanie palcami stóp.
Chodzenie na boso jest kluczowe w kontekście tzw. kształtowania czucia głębokiego[1]. Wszelkie kamyki, patyki i chropowate powierzchnie, na które nastąpi dziecko, dostarczają bodźców i informacji, dzięki którym maluch może poprawnie się rozwijać i obcować ze światem. Dzieje się tak dlatego, że stopa jest mobilnym adapterem do nierówności terenu – bywa zarówno sprężysta i sztywna – a różnic tych dziecko powinno uczyć się w sposób samodzielny.
Skoro już wiesz, które elementy są ważne i zapewniają dziecku komfort i bezpieczeństwo, pamiętaj, aby unikać takich elementów, jak:
Bibliografia:
[1] Paszko-Patej, G., Terlikowski, R., Kułak, W., Sienkiewicz, D., & Okurowska-Zawada, B. (2011). Czynniki wpływające na proces kształtowania równowagi dziecka oraz możliwości jej obiektywnej oceny. Neurologia Dziecięca, 41, 121-127.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać