Każdy z nas doskonale zna uczucie frustracji, gdy po długim czasie stania w aptecznej kolejce, dowiadujemy się, że placówka nie dysponuje lekiem, którego poszukujemy. Naprzeciw wychodzą nam strony internetowe, dzięki którym sprawdzimy dostępność leku w danej aptece – w ten sposób możemy zaoszczędzić czas i pieniądze, tym samym unikając bezowocnej tułaczki od apteki do apteki w poszukiwaniu niezbędnych medykamentów.
Spis treści
ToggleW pierwszym kroku podajemy swój adres lub udostępniamy lokalizację – na tej podstawie strona będzie miała możliwość zaproponować nam sąsiednie placówki, jeżeli lek okaże się niedostępny w najbliższej aptece.
Następnie wpisujemy nazwę leku. Jeżeli nie znamy pełnej nazwy, nie musimy się przejmować – w takim przypadku podajemy litery początkowe, a strona zasugeruje nam szereg produktów, których nazwa składa się z wpisanych znaków.
Wybrany lek możemy dodać do koszyka lub zapoznać się ze szczegółowym opisem, klikając na przycisk ,,ulotka”.
Po dodaniu produktu do koszyka wyświetla się lista aptek, w których mamy możliwość zaopatrzenia się w wybrany lek. Większość placówek udziela użytkownikom możliwości internetowej rezerwacji leków.
W momencie, gdy zdecydujemy się na internetową rezerwację, naszym oczom ukaże się formularz, w którym obligatoryjnie należy podać swoje dane osobowe i kontaktowe – imię, nazwisko, adres poczty mailowej oraz numer telefonu. Dodatkowo należy wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę. Na tym etapie, jeżeli czujemy taką potrzebę, możemy zamieścić dodatkowe informacje dla farmaceuty.
System weryfikacyjny opiera się na podstawie kodu, wysłanego przez domenę na podany wcześniej adres mailowy. Po zweryfikowaniu, zamówienie zostaje przesłane do wybranej placówki w celu akceptacji i przyjęcia realizacji zamówienia przez farmaceutę. O potwierdzeniu rezerwacji klienci są informowani drogą mailową. W przypadku popełnienia pomyłki użytkownicy mogą bez większego problemu anulować złożone zamówienie.
Oprócz opcji internetowego zamówienia lekarstw, użytkownik ma możliwość poszerzenia swojej wiedzy medycznej dzięki ,,Lekopedii” – internetowej encyklopedii farmaceutycznej. Produkt, którym jesteśmy zainteresowani, możemy wyszukać na dwa sposoby – za pomocą lupki, wpisując w niej nazwę leku lub przeglądając nazwy lekarstw według kolejności alfabetycznej, aż trafimy na poszukiwany produkt.
Dzięki ,,Lekopedii” możemy dowiedzieć się, czy dany produkt jest dostępny bez recepty, jaki jest jego skład, a także poznać zalecenia i przeciwwskazania dotyczące stosowania leku.
Przed przyjęciem dawki leku warto wiedzieć, z jakimi substancjami nie powinno się go łączyć – informacje na ten temat również możemy zaczerpnąć ze strony ,,KtoMaLek”, w zakładce ,,interakcje między lekami”. Po wpisaniu nazwy wybranego leku wyświetla się lista składników wraz z informacją na temat interakcji, w jakie wchodzą oraz konsekwencji, jakie niosą ze sobą dane połączenia.
Strona posiada również informacje na temat refundacji leków oraz ewentualnych zamienników. Ponadto, użytkownik ma możliwość skorzystania ze specjalistycznej wiedzy – może to uczynić dzięki zakładce ,,zapytaj farmaceutę”.
Serwis ,,KtoMaLek” zadbał również o wygodne korzystanie z proponowanej przez nich usługi na urządzeniach mobilnych. Możemy tego dokonać pobierając na telefon lub inne urządzenie mobilne bezpłatną aplikację. Program jest dostępny zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. Użytkownicy, podobnie jak na stronie internetowej, mają możliwość wygodnej rezerwacji leków. Dodatkowo otrzymują przypomnienia o statusie rezerwacji na swoje urządzenie mobilne.
Dostępność leku możemy sprawdzić również w sposób telefoniczny dzięki Telefonicznej Informacji Pacjenta, uruchomionej przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Infolinia funkcjonuje pod numerem: 800-190-590 i jest czynna od poniedziałku do piątku, między godziną 8:00 a 18:00. Konsultanci Narodowego Funduszu Zdrowia i Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego udzielą informacji na temat dostępności danego leku w wybranej placówce. Należy mieć na uwadze, że o dawkowaniu oraz ewentualnych zamiennikach możemy się dowiedzieć wyłącznie od lekarza lub farmaceuty.
W zależności od intencji połączenia, pacjent może wybrać numer 1, 2 lub 3. W celu połączenia się z konsultantem, po dodzwonieniu się na infolinię, należy wybrać na klawiaturze numerycznej cyfrę 3. Jeżeli kontaktujemy się, aby uzyskać informację na inny temat, należy wybrać cyfrę 1 lub 2.
Uwaga! Dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta nie mamy możliwości rezerwacji leków – możemy jedynie uzyskać informację na temat jego dostępności w wybranej aptece.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać