3 nawyki, które uchronią Cię przed wypaleniem macierzyńskim

3 nawyki, które uchronią Cię przed wypaleniem macierzyńskim

Macierzyństwo to nie tylko piękny, ale także niezwykle trudny czas. Postawienie się w nowej roli wymaga szeregu zmian, nowych priorytetów, budowania nawyków. Ten etap to codzienna nauka – nie tylko samej siebie, ale także malucha, który poznaje świat i jest zagubiony w nowej rzeczywistości.

W dobie social mediów i kolorowych gazet zdecydowanie za rzadko mówi się o tzw. wypaleniu macierzyńskim. Być może dlatego, świeżo upieczone Mamy, nie są gotowe na tak silne emocje i zmęczenie.

W rzeczywistości jednak wypalenie jest popularnym zjawiskiem, dotykających zarówno młode, jak i doświadczone Mamy. Jeśli obawiasz się, że jesteś w tej grupie, spokojnie – na szczęście istnieje wiele technik, które mają za zadanie poradzić sobie z tymi emocjami i wyzwaniami. Specjalnie z myślą o Tobie, wybraliśmy trzy, ważne nawyki, które zapobiegają występowaniu tych trudnych chwil.

Czym jest wypalenie macierzyńskie?

Wypalanie macierzyńskie, podobnie jak wypalenie zawodowe, wywołane jest nadmiarem obowiązków, które wywracają życie do góry nogami. Młoda Mama, w obawie, że nie poradzi sobie z nową rolą, zaczyna nieustannie koncentrować się na dziecku, przez co z czasem ma poczucie zmęczenia i zaniedbania dotychczasowego życia lub pasji. Pojawia się uczucie marazmu, roztargnienia, kobieta tęskni za czasami sprzed ciąży, zastanawia się czy podjęła dobre decyzje.

Tak silne emocje powodują, że Mama zaczyna negatywnie oceniać samą siebie, z czasem pojawiają się wyrzuty sumienia, które tylko pogłębiają jej zły stan psychiczny.

Wśród objawów wypalenia macierzyńskiego pojawia się:

  • bezsenność i problemy z zasypianiem,
  • drażliwość,
  • przytłoczenie,
  • utrata energii, apatia,
  • roztargnienie,
  • brak radości z nowych wyzwań i zadań,
  • brak satysfakcji ze swojego życia i nowej roli,
  • zerwanie relacji z przyjaciółmi i z partnerem.

Wypalanie najczęściej dotyczy kobiet, które ze strony społeczeństwa i rodziny mają silnie narzucone obowiązki, związane z wychowywaniem potomka. Kobieta nie tylko pełni nową rolę, ale także musi pozostawać doskonałą żoną i gospodynią. Pojawia się uczucie “uwięzienia”, mama przestaje doceniać siebie, a cała jej uwaga koncentruje się wyłącznie na dziecku.

Czy cierpię na wypalenie macierzyńskie?

Jeśli zastanawiasz się, czy cierpisz na wypalenie macierzyńskie i obserwujesz u siebie niepokojące objawy – najpewniej organizm daje Ci sygnały, abyś zmieniła swoje nastawienie i poszła po pomoc.

Jeśli na powyższe pytania odpowiadasz twierdząco – udaj się do psychologa, który pomoże Ci poradzić sobie z problemem i trudem nowych wyzwań.

  • Czy często, bez powodu, budzisz się w nocy?
  • Czy brakuje ci energii do działania?
  • Czy żałujesz swoich dotychczasowych, rodzicielskich wyborów?
  • Jesteś dla siebie surowa i rozpamiętujesz rodzicielskie porażki?
  • Nie masz dla siebie czasu?
  • Nie wychodzisz ze znajomymi?
  • Czy często masz zły humor lub jesteś rozdrażniona?
  • Czy zapominasz o codziennych obowiązkach?
  • Czy zdarza Ci się płakać w samotności?
  • Odczuwasz chęć ucieczki i zostawienia problemów w tyle?

Nawyk 1: odpoczynek

Podstawą opieki nad dzieckiem powinien być odpoczynek, podtrzymanie rytuału zasypiania, umiejętność kontrolowania oddechu i odreagowania od trudów dnia codziennego. Bez względu na ilość zadań, czasochłonność nowych obowiązków i trud wychowawczy – Mama musi regularnie odpoczywać. Podstawą jest oczywiście 8-godzinny sen, regularny urlop lub wakacje i wyciszenie procesów poznawczych. W tej roli doskonale sprawdzi się joga, długa kąpiel lub samotny spacer, który pozwoli zregenerować siły.

Jeszcze przed narodzinami dziecka podziel się obowiązkami z partnerem. Pamiętaj, że opieka nie musi spoczywać wyłącznie na Twoich barkach. Wprowadźcie zasady i dyżury, dzięki to którym zyskasz wolny wieczór lub czas na krótką drzemkę.

Nawyk 2: czas dla siebie

Kobiety bardzo często zapominają o sobie, stawiając w centrum świata własne dziecko. Błędem jest myślenie, że teraz pociecha jest najważniejsza. W rzeczywistości równie ważna jesteś Ty, Twoje hobby i relacje z bliskimi. Nie przekładaj dobra innych nad swoje, bowiem szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko, które doświadcza i uczy się emocji od swoich rodziców.

Pamiętaj co kochasz robić, nie rezygnuj z tego i jasno komuniku swoje potrzeby. Poproś partnera o wsparcie i znajdź czas na dalsze realizowanie pasji. Rozwijaj się, uprawiaj sport, spotykaj się z przyjaciółmi, a w przypadku problemów – udaj się na terapię po pomoc.

Nawyk 3: bądź dla siebie wyrozumiała

Bardzo często Mamy stawiają sobie wymagania, które trudno spełnić. Narzucając sobie zadania do wykonania, w ramach perfekcjonizmu, chcą wykonywać wszystko jak najlepiej. Gdy im się to nie uda – popadają w samokrytycyzm, czują się zawiedzione, chcą to szybko naprawić. Nie dając sobie przestrzeni do porażek narzucasz presję, która zwiększa ryzyko popełniania kolejnych błędów. To efekt kuli śnieżnej, który doprowadza do skrajnych emocji.

Powiedz sobie, że masz prawo popełniać błędy, z których wyciągniesz wnioski. Nie bądź zła za własne potknięcia, powtarzaj sobie codziennie, że wykonujesz swoje obowiązki należycie i jesteś niesamowicie dzielna. Dziękuj sobie za pokonanie trudności i bądź dumna z roli, którą przyszło Ci pełnić.

Bibliografia:

[1] Wanot, B., Szczygieł, B., Wanot, W., & Magerčiaková, M. (2019). Depression-types and treatment of depression. Scientific Journal of Polonia University, 32(1), 121-130.

[2] Danielewicz, O. (2012). Sztuka odpoczynku. Zdrowa Żywność-Zdrowy Styl Życia, (1).

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.