Różne wartości, nowe badania oraz rewolucyjne podejście do edukacji sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze placówki, które nawiązują do konkretnych postaci, filozofii czy nurtów. Jednym z nich jest przedszkole waldorfskie, które zyskuje na popularności wśród placówek prywatnych. Rodzice cenią ją przede wszystkim za holistyczne podejście do rozwoju malucha. Czym jest edukacja waldorfska i czy udowadnia ona, że kluczem do efektywnej edukacji jest nauka przez zabawę?
Spis treści
TogglePrzedszkole waldorfskie to placówka edukacyjna opierająca swoje działania na filozofii pedagogicznej Rudolfa Steinera, twórcy antropozofii. Ta metoda kładzie nacisk na holistyczny rozwój dzieci – intelektualny, emocjonalny i fizyczny – w harmonii z naturą i jego indywidualnymi potrzebami. Takie podejście jest główną zaletą, dlatego też wybierane są przez opiekunów, którzy nie tylko cenią integrację z naturą, ale i rozwój bez presji osiągnięć, preferujący zaufanie do dziecięcych kompetencji.
Metoda waldorfska wywodzi się z filozofii antropozofii stworzonej przez austriackiego filozofa i pedagoga Rudolfa Steinera. Inspiracją do powstania pierwszej szkoły waldorfskiej była prośba Emila Molta, właściciela fabryki papierosów Waldorf-Astoria w Stuttgarcie, który w 1919 roku zwrócił się do Steinera z ideą utworzenia szkoły dla dzieci swoich pracowników. Celem było stworzenie alternatywnego systemu edukacyjnego, który rozwijałby młodego człowieka w harmonii z jego potrzebami duchowymi, emocjonalnymi i fizycznymi. W założeniu ważne są m.in. tradycje lokalne, pozytywny dialog, zdrowe odżywianie i ogólne zaufanie do dziecięcych kompetencji.
Metoda ta została oparta na przekonaniu, że edukacja powinna wspierać rozwój człowieka w trzech kluczowych sferach: myślenia, uczuć i woli. Rudolf Steiner wierzył, że każde dziecko jest unikalne, a zdrowe dzieciństwo przebiega w określonych cyklach, które nauczyciele powinni szanować i wspierać.
Pedagogika waldorfska kładzie nacisk na:
Przedszkole waldorfskie opiera się na filozofii edukacji, która traktuje dziecko jako całość – istotę składającą się z ciała, umysłu i ducha. Holistyczne podejście oznacza, że rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny dziecka są równoważne i wzajemnie powiązane. W praktyce oznacza to wsparcie dziecka w jego indywidualnym tempie, bez narzucania presji, porównania czy stawiania sztywnych norm, które miałby diagnozować malucha. Podstawą jest więc naturalny rozwój z dużym nastawieniem na naukę empatii i odpowiedzialności społecznej.
W przedszkolu waldorfskim wyobraźnia i kreatywność są fundamentami procesu edukacyjnego. Dzieci uczą się poprzez zabawę, sztukę, opowiadanie historii, muzykę oraz kontakt z naturalnymi materiałami. Zamiast gotowych, szczegółowych zabawek, oferuje się przedmioty, które mogą być dowolnie interpretowane – np. kawałki drewna, szyszki, tkaniny – aby stymulować wyobraźnię, rozwijać zdolności manualne oraz odkrywać swoje zainteresowania. Wszystko to bez sztywnych reguł, oceny czy presji.
Rudolf Steiner uważał, że dzieci rozwijają się najlepiej jeśli czują się bezpiecznie, a środowisko jest w pełni przewidywalne. Dlatego każdy dzień w przedszkolu ma stałą strukturę, z wyraźnymi punktami dnia, tj.:
Dodatkowo wprowadzane są rytmy tygodniowe, związane np. z różnymi aktywnościami lub sezonowymi obchodami świąt, co wzbogaca doświadczenia dzieci i buduje ich świadomość cykliczności przyrody i życia.
Edukacja w przedszkolu waldorfskim różni się znacząco od tradycyjnych form nauczania, co oczywiście stanowi za solidny argument dla rodziców, poszukujących alternatywnych metod edukacji. Głównym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez integrację aktywności intelektualnych, emocjonalnych i fizycznych, dlatego też zajęcia są starannie zaplanowane, by odpowiadać naturalnym potrzebom dziecka w danym etapie jego życia, jednocześnie rozwijając jego zdolności społeczne, manualne i twórcze.
Każde dziecko jest traktowane jako wyjątkowa jednostka, dlatego nauczyciele starają się zrozumieć jego potrzeby i możliwości.
W przedszkolu waldorfskim dzieci nie uczą się czytać ani pisać w tradycyjny (i często powielany w placówkach tradycyjnych) sposób. Zamiast tego kładzie się nacisk na rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych poprzez swobodną zabawę i kontakt z naturalnymi materiałami. Środowisko przede wszystkim sprzyja zabawie, która uważana jest za najważniejszy element wczesnego rozwoju dziecka. Dopiero potem rozwijana jest nauka pisania i czytania — tj. gdy dzieci są na to gotowe.
Przedszkola tego typu przywiązują bardzo dużą wagę do ruchu i codziennych aktywności — gównie na świeżym powietrzu. Według obranej filozofii dzieci, które spędzają znaczną część dnia na dworze, niezależnie od pogody, budują swoją odporność, poprawiają koordynację ruchową i budują relację z naturą.
Programy edukacyjne uwzględniają zajęcia np.:
W przedszkolach waldorfskich nie stosuje się ocen, rankingów ani systemów porównywania dzieci. Rezygnacja z tej formy sprawia, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie, a nauczyciele skupiają się na wspieraniu jego konkretnych talentów — bez presji i z budowaniem zdrowej samooceny. Nauczyciele prowadzą obserwacje, które pozwalają na zrozumienie potrzeb dziecka. Obserwacja ta zastępuje oceny i pozwala na szybką reakcję w przypadku np. problemów rozwojowych.
W tego typu przedszkolach duży nacisk kładzie się na budowanie relacji z rodzicami i zrozumienie ich oczekiwań względem edukacji dziecka. Proces rekrutacyjny zazwyczaj obejmuje kilka etapów, które mają na celu zapewnienie, że filozofia przedszkola waldorfskiego jest zgodna z wartościami rodziny i potrzebami dziecka. Należy przy tym pamiętać, że przedszkola tego typu to placówki prywatne, a więc rekrutacja do nich może się różnić i bazować na m.in. stawce czesnego.
W przedszkolach waldorfskich kryteria naboru są inne niż w tradycyjnych, publicznych placówkach. Nie opierają się one wyłącznie na wieku czy miejscu zamieszkania, lecz uwzględniają indywidualne potrzeby i predyspozycje dziecka oraz zaangażowanie rodziców. Znaczenie więc może mieć np.:
Przedszkola waldorfskie — jak większość placówek prywatnych — przywiązują dużą wagę procesu, jakim jest adaptacja, tak, aby zminimalizować stres i ułatwić dziecku przystosowanie się do nowego środowiska. Zwykle na początku dziecko uczestniczy w zajęciach w towarzystwie rodzica. Z czasem zwiększa się czas samodzielnego pobytu w przedszkolu. Przy tym wszystkim ważny jest stały rytm dnia, powtarzalne czynności oraz obecność tych samych nauczycieli sprawiają, że dziecko szybko czuje się pewnie w nowym otoczeniu. Oczywiście w całym procesie nauczyciele poświęcają czas, aby obserwować reakcje dziecka, odpowiadać na jego potrzeby i wspierać w budowaniu relacji.
Przedszkola te kładą duży nacisk na stworzenie ciepłego, naturalnego i spokojnego środowiska, które sprzyja kreatywności i rozwojowi dzieci. Podstawą są więc nie tyko naturalne materiały, ale także stonowane kolory, pastele, prostota i unikanie elektroniki, która potrafi nadmienie pobudzać i rozkojarzać malucha.
Przedszkole w stylu waldorfskim powinno być urządzone w sposób, który odzwierciedla spokój, harmonię i bliskość natury. Dlatego też w placówkach dominują zarówno naturalne materiały, tj. drewno, wełna czy bawełna, jak i pastelowe kolory, które są delikatne dla oczu i nie wpływają negatywnie na koncentrację malucha.
Salę w przedszkolu waldorfskim wyposaża się w przedmioty wykonane z naturalnych materiałów:
Edukacja waldorfska podkreśla równowagę między rozwojem intelektualnym, artystycznym i praktycznym, dzięki czemu uczniowie są zachęcani do rozwijania szerokiego spektrum umiejętności. To oczywiście przyczynia się do bardziej zrównoważonego rozwoju osobowości, a uczniowie mają dużo możliwości do wyrażania siebie przez sztukę, muzykę, dramat i rękodzieło. Przy tym wszystkim szkoły waldorfskie często charakteryzują się silnym zaangażowaniem społeczności uczniów, rodziców i nauczycieli, co tworzy wspierające środowisko.
Głównym wyzwaniem jest konieczność dostosowania unikalnych metod nauczania do tradycyjnych standardów i wymagań edukacyjnych. Ta konieczność wynika z faktu, że są to szkoły prywatne — a co za tym idzie kosztowne w utrzymaniu ze względu na potrzebę zatrudnienia wyspecjalizowanych nauczycieli i utrzymanie mniejszych klas.
Decyzja o wyborze przedszkola waldorfskiego dla Twojego dziecka powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka oraz wartości i oczekiwań rodziny. W jego wyborze należy wziąć pod uwagę m.in. samą filozogię przedszkola, ale także metody nauczania, sposób współpracy z rodzicami, dostępność i koszty. Przed podjęciem decyzji warto odwiedzić przedszkole, porozmawiać z nauczycielami i innymi rodzicami, a także obserwować, jak Twoje dziecko reaguje na to środowisko podczas wizyty.
Podzielone. Wielu rodziców ceni te placówki za ich holistyczne podejście do edukacji, które kładzie nacisk na emocjonalny rozwój i społeczny rozwój dziecka, jak również za promowanie kreatywności i samodzielności. Inni z kolei mogą mieć zastrzeżenia, szczególnie jeśli chodzi o brak tradycyjnych metod oceniania oraz wyższe koszty związane z uczęszczaniem dzieci do tego typu placówek.
Decyzja o wyborze przedszkola waldorfskiego powinna być dobrze przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka oraz oczekiwań rodzicielskich. Dlatego też ważne jest, aby rodzice odwiedzili przedszkole, porozmawiali z personelem oraz innymi rodzicami, którzy mają dzieci uczęszczające do takiej placówki, aby uzyskać pełniejszy obraz tego, czego mogą się spodziewać.
Bibliografia:
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać