Z wychowania przedszkolnego korzystają dzieci przede wszystkim rodziców pracujących, którzy szukają pomocy wychowawczej i pedagogicznej. Nic więc dziwnego, że wizja odrzucenia złożonego wniosku w przedszkolu pierwszego wyboru oraz perspektywa szukania nowych placówek wzbudza lęk w oczach opiekunów. To wtedy rodzice, aby zapewnić swojemu maluchowi profesjonalną opiekę i edukację, próbują swoich sił w rekrutacjach dodatkowych, organizowanych w ciągu bieżącego roku szkolnego.
Spis treści
ToggleZ technicznego punktu widzenia — jest to możliwe. Dzieje się tak w momencie, gdy po zakończeniu rekrutacji gmina stwierdzi, że w placówkach są jeszcze wolne miejsca, a co za tym idzie — może przyjąć dzieci z np. innej gminy. Ostateczna decyzja leży jednak w rękach dyrektora przedszkola. W praktyce jednak sytuacje tego typu zdarzają się bardzo rzadko — głównie ze względu na przeludnienie i niewystarczającą ilość placówek.
Tak. O przyjęciu dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego — tj. po oficjalnej rekrutacji — decyduje dyrektor przedszkola, który analizuje zgłoszenie pod kątem m.in. wolnych miejsc. Nie należy jednak traktować tego „za pewnik”, bowiem wiele oddziałów przedszkolnych nie dysponuje wystarczającą ilością miejsc.
Zwykle rodzice składają wniosek o przyjęcie dziecka do wybranego przedszkola za pośrednictwem strony internetowej lub bezpośrednio w placówce. Oprócz wniosku nierzadko składane są dodatkowe dokumenty — tj. akt zgonu rodzica, który potwierdza fakt bycia samotnym rodzicem lub potwierdzenie istnienia rodziny wielodzietnej. Na podstawie złożonych wniosków dyrektor podejmuje decyzję o przyjęciu dziecka lub o jego odrzuceniu z listy kandydatów. Na ostateczną decyzję wpływ ma przede wszystkim dostępność wolnych miejsc.
Po zatwierdzeniu kandydatury dochodzi do ogłoszenia listy dzieci przyjętych spoza standardowej rekrutacji. Odbywa się to najczęściej za pomocą maila, na stronie www lub podczas rozmowy telefonicznej.
Tak. Przedszkola publiczne od lat walczą z ograniczoną ilością miejsc, która wynika m.in. z niewystarczającej ilości placówek, a także z przepisów bezpieczeństwa, które nakazują, aby grupy nie były liczniejsze niż 25 dzieci. Jeśli więc placówka cieszy się uznaniem i dobrymi opiniami — najpewniej liczba kandydatur znacznie przekroczy liczbę wolnych miejsc. To wtedy brane są pod uwagę wszystkie determinanty i punkty, które pozwalają stworzyć listę dzieci upoważnionych do przyjęcia w pierwszej kolejności.
Jeśli placówka zapełni wszystkie wolne miejsca (pomóc w tym może standardowa rekrutacja oraz rekrutacja uzupełniająca), to nie będzie w stanie przyjąć dzieci w trakcie roku szkolnego.
Takie same, jak w przypadku rekrutacji uzupełniającej czy klasycznej. Mowa tu o m.in. wniosku o przyjęcie dziecka, a także o dodatkowych dokumentach, potwierdzających status samotnego rodzica, czy niepełnosprawności. Dokładna lista dokumentów dostępna jest na stronie gov.pl, a także na stronie urzędu miasta lub gminy.
Tak. Dostępność wolnych miejsc oraz liczba grup to główne determinanty, wpływające na wynik decyzji komisji rekrutacyjnej.
Tak, istnieje lista oczekujących, nazywana potocznie listą rezerwową, która sprowadza się do stworzenia spisu rodzin, które są zainteresowane przyjęciem dziecka do danej placówki. W rezultacie więc gdy zwolni się miejsce w danej grupie, zająć je może maluch znajdujący się na liście oczekujących. Czas oczekiwania jest uzależniony od procesu rekrutacyjnego, zwykle lista przetasowuje się w ciągu kilku tygodniu od zakończenia formalnej rekrutacji — tj. po pierwszym kwartale.
Z punktu widzenia organizacji — rodzice, którzy chcą zapisać dziecko do przedszkola, muszą śledzić informacje publikowane przez placówkę. W ten sposób będą w stanie terminowo złożyć dokumenty, zwiększając swoją szansę na znalezienie wolnego miejsca.
Warto także pamiętać, że maluch, który dołącza do grupy nieco później, może zmagać się innymi wyzwaniami adaptacyjnymi. Nierzadko wymaga więc to dodatkowego zaangażowania ze strony rodzica i pedagogów, którzy powinni zapewnić dodatkowe zajęcia integracyjne dla nowych przedszkolaków.
Przedszkole i pedagodzy powinni zapewnić pełne wsparcie w momencie przyjęcia dziecka do placówki. Dotyczy to zarówno dzieci zapisanych po rekrutacji standardowej, jak i rekrutacji uzupełniającej czy nadprogramowej.
Pedagodzy w przedszkolu publicznym lub prywatnym mają zaplecze merytoryczne, dlatego też powinni wykazać się zrozumieniem, cierpliwością i kreatywnością. Ważne jest więc, aby byli wsparciem — np. poprzez organizowane zajęcia grupowe i oficjalne przedstawienie nowego maluszka innym przedszkolakom.
Bibliografia:
[1] Schiller, F. WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA Z RODZICAMI A ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać