Oddział przedszkolny jest osobną, różniącą się od przedszkola jednostką. Jak czytamy na stronie GOV — oddział w szkole podstawowej nie wchodzi w skład struktury tej szkoły i jednocześnie jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola, mieszczącą się w budynku szkoły podstawowej i co kluczowe — zachowująca odrębności programowe. Mając na względzie tę definicję, nierzadko pojawia się pytanie — czy w przypadku oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych możliwe jest przekształcenie ich w „tradycyjne” przedszkole? Czym w ogóle różnią się obie te placówki?
Spis treści
ToggleNie. Co prawda obie te placówki służą podobnym celom, ale w rzeczywistości oddział przedszkolny i przedszkole to dwie różne formy wychowania przedszkolnego.
Tak, różnice w infrastrukturze między oddziałem przedszkolnym a pełnoprawnym przedszkolem są na tyle znaczące, że głównie na tej podstawie decyduje się o nazewnictwie i formach wychowania przedszkolnego. Tak oto:
Krok 1: przeanalizowanie potrzeb oraz możliwości, które nakłada prawo oświatowe
Na tym etapie należy nie tylko uwzględnić lokalizację, ale także możliwości finansowe, przestrzenne i organizacyjne. Cierpliwe stworzenie biznesplanu i zapoznanie się z obecnym prawem to podstawa wszelkich zmian w oddziale przedszkolnym.
Krok 2: zabezpieczenie obecnej infrastruktury
Czyli znalezienie odpowiedniego budynku/lokalu, który spełni potrzeby dzieci, normy bezpieczeństwa oraz zapewni rozwój placówki, wraz z utworzeniem nowych grup.
Krok 3: rekrutacja
Podstawą każdej placówki edukacyjnej jest zespół wykwalifikowanych, doświadczonych i empatycznych nauczycieli oraz całego personelu, który wie, jak pracować z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Krok 4: program nauczania
Ostatnim krokiem jest opracowanie i zaadaptowanie programów nauczania, które nie tylko będą wspierać rozwój intelektualny, ale także społeczny, emocjonalny i fizyczny.
Jak już wspomnieliśmy — prowadzenie pełnoprawnego przedszkola wymaga zespołu wykwalifikowanych profesjonalistów, którzy nie tylko dbają o edukację, bezpieczeństwo i rozwój dzieci, ale także zapewniają im doskonałe samopoczucie. W standardowym przedszkolu spotkać więc można:
Program nauczania w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zwykle jest zbliżony, a ewentualne różnice uzależnione są od organizacji i możliwości poszczególnych placówek. Ostatecznie obie z nich nastawione są na wsparcie w rozwoju edukacyjnym, społecznym i emocjonalnym, z tą różnią, że przedszkola zwykle mają znacznie bardziej elastyczny i zróżnicowany program. Dodatkowo zajęcia, ze względu na sposób organizacji infrastruktury, nastawione są na konkretne umiejętności przedszkolaków, z dużym naciskiem na zajęcia kreatywne, grupowe, artystyczne. W przypadku oddziałów przedszkolnych zwykle kładziony jest większy nacisk na umiejętności, które przydadzą się w szkole — tj. podstawy czytania, pisanie, matematyka.
Główną korzyścią dla dzieci jest stworzenie lepszego, dostosowane do wieku, środowiska, które pozytywnie wpływa na ich komfort i bezpieczeństwo. Ponadto zmiana ta pociąga za sobą niewielkie zmiany w programie nauczenia, dzięki czemu kłaść można większy nacisk na naukę poprzez doświadczanie i zabawę.
Dla rodziców natomiast zmiana ta oznacza konieczność większego zaangażowania w życie placówki. Opiekunowie zyskują sporo nowych możliwości, np. poprzez przedstawianie swoich pomysłów i wizji. Powstawanie nowych, różniących się między sobą placówek, sprawia, że rodzic ma dużą elastyczność w wyborze najlepszej, edukacyjnej drogi dla swojego dziecka.
Z kolei personel zyskuje przestrzeń do budowania nowej specjalizacji zawodowej, a także do otrzymania lepszych warunków pracy. Bardzo często nauczyciele podkreślają, że praca w przedszkolu jest bardziej komfortowa, spokojniejsza i skoncentrowana na dzieciach w określonym wieku (co zwykle generuje mniej problemów i wyzwań wychowawczych).
#1 wyzwanie: rekrutacja odpowiedniego personelu
Rynek pracy obfituje w szereg kandydatów, którzy nie zawsze mogą pochwalić się bogatym CV, doświadczeniem, ukończonymi kursami. Dlatego też znalezienie wykwalifikowanych nauczycieli przedszkolnych jest głównym wyzwaniem — nawet jeśli w planie biznesowym pojawiło się miejsce na szkolenie.
#2 wyzwanie: zbudowanie społeczności i zaufania wśród rodziców
Podstawą dobrze prosperującego przedszkola są rekomendacje, zadowolenie opiekunów, konkretne sukcesy edukacyjne. Zrzeszanie zadowolonych rodziców, wzbudzenie zaufania i utrzymanie odpowiedniego poziomu edukacji oraz opieki jest niezwykle trudne — zwłaszcza w początkowej fazie zachodzących zmian. Badanie Ipsos Global Trustworthiness Index wskazuje, że Polacy ufają nauczycielom znacznie mniej, niż mieszkańcy innych krajów.
#3 wyzwanie: zachowanie ciągłości w edukacji
Przekształcenie oddziału przedszkolnego w samodzielne przedszkole wymaga czasu i cierpliwości. To z kolei może wpłynąć na sposób organizacji zajęć, ciągłość edukacyjną dzieci, a także komfort pracowników. Znalezienie balansu pomiędzy tymi wymaganiami jest bardzo trudne i zwykle wymaga kompromisów.
Bibliografia:
[1] 6-latki w wychowaniu przedszkolnym, GOV.pl [dostęp: https://www.gov.pl/web/edukacja/6-latki-w-wychowaniu-przedszkolnym]
[2] Ranking zaufania do zawodów: komu ufają Polki i Polacy? (2023) [dostęp: https://www.ipsos.com/pl-pl/ranking-zaufania-do-zawodow-komu-ufaja-polki-i-polacy]
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać