Czytanie globalne to innowacyjna metoda nauki czytania, która zdobywa coraz większą popularność wśród rodziców i nauczycieli. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, czytanie globalne opiera się na rozwijaniu umiejętności czytania poprzez zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym z całościowymi wyrazami, zamiast skupiania się na pojedynczych literach i sylabach.
Spis treści
ToggleMetoda czytania globalnego, znana również jako metoda wyrazowa, to podejście do nauki czytania, które koncentruje się na rozpoznawaniu wyrazów jako całości, zamiast na analizie pojedynczych liter lub dźwięków. W tej metodzie dziecko uczy się rozpoznawać wyrazy opierając się na ich kształcie, kontekście i częstotliwości występowania w tekście. Dzięki metodzie Domana dziecko uczy się czytać w sposób naturalny i intuicyjny. Nauka ta opiera się na kilku podstawowych zasadach:
Metoda globalnego czytania została opracowana przez amerykańskiego specjalistę w dziedzinie neurologii i fizjologii, Glenna Domana. Jego prace nad metodą Domana rozpoczęły się w latach 50. XX wieku, a głównym celem było opracowanie skutecznej metody nauki czytania dla dzieci z uszkodzeniami mózgu. W miarę upływu czasu, metoda zyskała popularność również wśród rodziców i nauczycieli zdrowych dzieci, którzy zauważyli jej skuteczność.
Naukę czytania można rozpocząć zacząć już od około 2-3 roku życia. Warto jednak pamiętać, że każdy maluch zaczyna czytać w swoim tempie, dlatego ważne jest, aby dostosować proces nauki do indywidualnych potrzeb i możliwości. Najlepiej wprowadzić kilka sprawdzonych technik:
W przypadku małego dziecka edukacja to nic innego jak zabawa. Dlatego warto zacząć od zajęć typu: np. układanie liter czy pokazywanie obrazków związanych z danym wyrazem.
Harmonogram nauki czytania powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Ważne jest, aby sesje nauki były krótkie, ale intensywne, np. 5-10 minut dziennie. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak stworzyć efektywny harmonogram nauki czytania:
Warto zaznaczyć, że nauka czytania przez metodę globalną może być stosowana równocześnie z innymi metodami nauki czytania.
Karty do czytania to niezbędne narzędzie w nauce czytania globalnego. Dzięki nim dziecko uczy się rozpoznawać wyrazy jako całość, co przyspiesza proces nauki. Zestaw zawiera karty z dużymi, czytelnymi wyrazami, które można prezentować dziecku podczas krótkich sesji nauki. Aby efektywnie używać kart do nauki, warto pamiętać o kilku zasadach:
Czytanie globalne pozwala na szybsze opanowanie umiejętności czytania, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce i życiu codziennym. Fenomen czytania globalnego polega na tym, że metoda ta angażuje różne obszary mózgu, co sprzyja rozwijaniu umiejętności analitycznych, percepcyjnych i logicznego myślenia. Podstawową zasadą nauczania jest koncentracja na dziecku. Musi być otwarte na naukę, bez zbędnych wymuszeń ze strony rodzica. Sukces w czytaniu może zwiększyć pewność siebie dziecka i zachęcić je do dalszego eksplorowania literatury oraz innych form czytania.
Aby ocenić efekty nauki i postępy dziecka w czytaniu globalnym, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Po pierwsze, jako rodzic obserwuj, jak szybko dziecko rozpoznaje nowe wyrazy i czy potrafi je czytać płynnie. Po drugie, zwróć uwagę na rozwój umiejętności analitycznych, percepcyjnych i logicznego myślenia dziecka. Po trzecie, zauważ, czy dziecko zaczyna pokazywać zainteresowanie książkami i czytaniem na własną rękę. Wszystkie te aspekty mogą świadczyć o efektywności metody globalnej w nauce czytania.
W przypadku nauki czytania globalnego, warto wybierać książki dla dzieci, które spełniają następujące kryteria:
Przykłady książek dla dzieci odpowiednich do nauki czytania globalnego to m.in. „Mali odkrywcy” Doroty Kassjanowicz, „Kubuś Puchatek” A.A. Milne’a czy „Krótkie opowieści o zwierzętach” Ewy Nowak.
Podsumowując, czytanie globalne to innowacyjna metoda nauki, która może przynieść wiele korzyści, takich jak szybsze przyswajanie umiejętności czytania, rozwój intelektualny oraz budowanie pozytywnych skojarzeń z książkami. Szczególnie sprawdzi się u dzieci, które preferują uczenie się przez doświadczenie całych konceptów zamiast analizowania ich elementów składowych. Jednakże, jak każda metoda, ma swoje zalety i wady, i może nie być odpowiednia dla wszystkich uczniów.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać